Herr_Jærbu Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Heisann, som navnet sier, bor jeg på Jæren, og fytti grisen er økonomien fucked her. jeg har en professjonelt laget CV, jeg er dritgod til å skrive søknader og jeg formulerer meg bra nok, men det er bokstavlig talt ingen jobber her ute lenger. folk mister jobbene sine i hytt og pine, og ingen av folka jeg kjenner som er ute i lære får beholde jobben sin når de får fagbrevet. Enhver åpen stilling får hundrevis av søkere, og konkurransen er uutholdelig. jeg har ikke en sjanse i havet til å få meg jobb av noen sort her. jeg har søkt hver dag siden februar i år og bare fått to intervju og hundrevis av avslag. Jeg er selv arbeidsløs, lever på dagpenger og mine egne surt oppsparte sparepenger, og jeg har ikke lenge igjen til sistnevnte konto er tom. jeg er 23 år og håpet på å kunne få en lærlingplass hos et elektrikerfirma ettersom jeg har nettopp bestått eksamen i VG2 Elenergi som privatist, men det er ikke et eneste firma som har økonomi til å ta inn lærlinger. jeg har sendt 38 søknader i egen person de siste 7 dagene og ikke fått et eneste positivt svar. ingen butikkjobber vil ha meg, og de betaler ikke nok til at jeg kan forsørge meg selv i utgangspunktet. jeg har ingen venner, bekjente eller nettverk som kan hjelpe meg, og jeg er på randen av å miste vettet. Uansett hva jeg gjør, møter jeg bare enda en vegg. jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre lenger. jeg er fullstendig stuck. Er det noen her som har noen gode råd til meg? Lenke til kommentar
SK10 Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Trasig situasjon. Kan sterkt anbefale å søke vikarstilling innenfor helsetjenesten (type støttekontakt, arbeid med utviklingshemmede etc.). Stort sett mye behov for arbeidskraft innenfor den sektoren, og er du heldig kan du få mye jobbing som vikar. Da har du i tillegg alle muligheter åpne hvis du skulle få jobb innenfor ditt fagfelt. Tips: Ring rundt og spør om de enkelte har behov for ekstra arbeidskraft. Hvis det er behov kan du så sende en søknad + cv pr mail. På den måten vil du få svar mye raskere, i tillegg til at de vil ha deg sterkere i minnet til senere.Lykke til! Lenke til kommentar
Herr_Jærbu Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 takk for svar så langt. jeg har allerede søkt på jobber innenfor helsesektoren, men surprise! ingen napp der heller. jo, jeg skulle så gjerne flytte. men hvordan kan jeg det når jeg har null inntekt og lever på skarve 3 tusen i måneden? jeg bor i mors kjeller og har ikke peiling på hvordan jeg kan flytte bort. Lenke til kommentar
Du veit ikkje ka du snakka om Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Heisann, som navnet sier, bor jeg på Jæren, og fytti grisen er økonomien fucked her. jeg har en professjonelt laget CV, jeg er dritgod til å skrive søknader og jeg formulerer meg bra nok, men det er bokstavlig talt ingen jobber her ute lenger. folk mister jobbene sine i hytt og pine, og ingen av folka jeg kjenner som er ute i lære får beholde jobben sin når de får fagbrevet. Enhver åpen stilling får hundrevis av søkere, og konkurransen er uutholdelig. jeg har ikke en sjanse i havet til å få meg jobb av noen sort her. jeg har søkt hver dag siden februar i år og bare fått to intervju og hundrevis av avslag. Jeg er selv arbeidsløs, lever på dagpenger og mine egne surt oppsparte sparepenger, og jeg har ikke lenge igjen til sistnevnte konto er tom. jeg er 23 år og håpet på å kunne få en lærlingplass hos et elektrikerfirma ettersom jeg har nettopp bestått eksamen i VG2 Elenergi som privatist, men det er ikke et eneste firma som har økonomi til å ta inn lærlinger. jeg har sendt 38 søknader i egen person de siste 7 dagene og ikke fått et eneste positivt svar. ingen butikkjobber vil ha meg, og de betaler ikke nok til at jeg kan forsørge meg selv i utgangspunktet. jeg har ingen venner, bekjente eller nettverk som kan hjelpe meg, og jeg er på randen av å miste vettet. Uansett hva jeg gjør, møter jeg bare enda en vegg. jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre lenger. jeg er fullstendig stuck. Er det noen her som har noen gode råd til meg? Jeg vet at andre også har skrevet det men den eneste ordentlige løsningen er å flytte et sted hvor ikke "oljekrisen" har rammet like hardt. 1 Lenke til kommentar
Herr_Jærbu Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 Heisann, som navnet sier, bor jeg på Jæren, og fytti grisen er økonomien fucked her. jeg har en professjonelt laget CV, jeg er dritgod til å skrive søknader og jeg formulerer meg bra nok, men det er bokstavlig talt ingen jobber her ute lenger. folk mister jobbene sine i hytt og pine, og ingen av folka jeg kjenner som er ute i lære får beholde jobben sin når de får fagbrevet. Enhver åpen stilling får hundrevis av søkere, og konkurransen er uutholdelig. jeg har ikke en sjanse i havet til å få meg jobb av noen sort her. jeg har søkt hver dag siden februar i år og bare fått to intervju og hundrevis av avslag. Jeg er selv arbeidsløs, lever på dagpenger og mine egne surt oppsparte sparepenger, og jeg har ikke lenge igjen til sistnevnte konto er tom. jeg er 23 år og håpet på å kunne få en lærlingplass hos et elektrikerfirma ettersom jeg har nettopp bestått eksamen i VG2 Elenergi som privatist, men det er ikke et eneste firma som har økonomi til å ta inn lærlinger. jeg har sendt 38 søknader i egen person de siste 7 dagene og ikke fått et eneste positivt svar. ingen butikkjobber vil ha meg, og de betaler ikke nok til at jeg kan forsørge meg selv i utgangspunktet. jeg har ingen venner, bekjente eller nettverk som kan hjelpe meg, og jeg er på randen av å miste vettet. Uansett hva jeg gjør, møter jeg bare enda en vegg. jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre lenger. jeg er fullstendig stuck. Er det noen her som har noen gode råd til meg? Jeg vet at andre også har skrevet det men den eneste ordentlige løsningen er å flytte et sted hvor ikke "oljekrisen" har rammet like hardt. men hvordan kan jeg flytte når jeg nesten ikke har penger? Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Kan ikke NAV hjelpe deg litt mer økonomisk i en periode hvis du sier du skal flytte? Mener jeg har hørt om det, de vil jo ha folk i jobb. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Heisann, som navnet sier, bor jeg på Jæren, og fytti grisen er økonomien fucked her. jeg har en professjonelt laget CV, jeg er dritgod til å skrive søknader og jeg formulerer meg bra nok, men det er bokstavlig talt ingen jobber her ute lenger. folk mister jobbene sine i hytt og pine, og ingen av folka jeg kjenner som er ute i lære får beholde jobben sin når de får fagbrevet. Enhver åpen stilling får hundrevis av søkere, og konkurransen er uutholdelig. jeg har ikke en sjanse i havet til å få meg jobb av noen sort her. jeg har søkt hver dag siden februar i år og bare fått to intervju og hundrevis av avslag. Jeg er selv arbeidsløs, lever på dagpenger og mine egne surt oppsparte sparepenger, og jeg har ikke lenge igjen til sistnevnte konto er tom. jeg er 23 år og håpet på å kunne få en lærlingplass hos et elektrikerfirma ettersom jeg har nettopp bestått eksamen i VG2 Elenergi som privatist, men det er ikke et eneste firma som har økonomi til å ta inn lærlinger. jeg har sendt 38 søknader i egen person de siste 7 dagene og ikke fått et eneste positivt svar. ingen butikkjobber vil ha meg, og de betaler ikke nok til at jeg kan forsørge meg selv i utgangspunktet. jeg har ingen venner, bekjente eller nettverk som kan hjelpe meg, og jeg er på randen av å miste vettet. Uansett hva jeg gjør, møter jeg bare enda en vegg. jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre lenger. jeg er fullstendig stuck. Er det noen her som har noen gode råd til meg? Jeg vet at andre også har skrevet det men den eneste ordentlige løsningen er å flytte et sted hvor ikke "oljekrisen" har rammet like hardt. men hvordan kan jeg flytte når jeg nesten ikke har penger? Søk jobb i hele landet og flytt når du får noe, om en bare noe midlertidig. 3 Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Kjip situasjon når man er nødt å flytte og ikke har penger til selve flyttingen. Har selv vært der. Ville tatt kontakt med NAV og forklart at du er ung, vil jobbe men finner ingen jobb der du bor, derfor trenger du hjelp (stønad) til å flytte til en annen plass. NAV har i teorien muligheten til å kunne hjelpe deg med akkurat dette, problemet er at det varierer veldig fra kontor til kontor og hvem du får som saksbehandler. De har ikke noe slikt søknadsskjema på sidene sine, forutenom søknad om å få flyttebil dekt. Dessuten.. 3000 i måneden? Hvis du søker om vanlig sosialhjelp hos NAV skal du hvertfall få 6000-8000 kr. Igjen varierer dette fra kontor til kontor, men 3000 er hvertfall alt for lite. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 (endret) Som nevnt over, dra til NAV og si at du er villig til å flytte, dette er jo kampsaken til regjeringen om dagen så her må de ha en plan. Prøv også å få deg praksisplass via NAV, dette er attraktivt for deg ift erfaring og "gratis" for arbeidsgiver. Ville også vurdert videre studier. Forkurs ved uis? Endret 14. juni 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Gjør som andre har måttet. Skaff deg jobb. Er reiseveien for lang - så bo i bilen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Kan ikke NAV hjelpe deg litt mer økonomisk i en periode hvis du sier du skal flytte? Mener jeg har hørt om det, de vil jo ha folk i jobb. Etter hva jeg har lest og forstått så fikser NAV biffen der ja. Les her TS; https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsledig+og+jobbsoker/tilleggsst%C3%B8nader Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Du har allerede fått det åpenbare svaret på hva du kan gjøre med arbeidsmarkedet. Men det høres også ut som du sender for mange søknader. 38 søknader på sju dager er mer enn fem per dag. Det er sikkert riktig at du formulerer deg godt, men det tar tid å skrive en god søknad. Jeg tror ikke du har lagt tilstrekkelig arbeid i å sette deg godt inn i selskapet og hva stillingen innebærer samt å skrive en god søknad og CV til hver enkelt stilling. Jobbsøking er jo ikke som å spille lotto. En søknad skal ikke være "bra nok", men så bra som du får til å skrive den. Det er bedre å skrive noen få gode søknader enn mange middelmådige søknader. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg tror du legger litt for mye skyld på dårlige tider. Hadde du søkt læreplass i oljeindustrien så kunne jeg trodd på deg, men som elektriker eller ufaglært så skal det fortsatt være mulig å få en jobb innenfor rimelighetens grenser, og 38 søknader er utenfor dette. Finn et jobbsøkerkurs før du sløser mer printerblekk. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg tror du legger litt for mye skyld på dårlige tider. Hadde du søkt læreplass i oljeindustrien så kunne jeg trodd på deg, men som elektriker eller ufaglært så skal det fortsatt være mulig å få en jobb innenfor rimelighetens grenser, og 38 søknader er utenfor dette. Finn et jobbsøkerkurs før du sløser mer printerblekk. Bor selv i stavanger, og oljekrisen har påvirket andre industrier KRAFTIG. Det gjelder både for elektrikere, tømrere, ingeniører og arkitekter mm. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå