Gå til innhold

Tjenestudyktig

Anbefalte innlegg

Hva er sannsynligheten for å bli tjenesteudyktig på innrykk? Hva skal til? Har liksom hørt så mange historier om folk som bare blir sendt hjem og er så redd for at det skal skje og at jeg skal kaste bort et år. 

Endret av Drikkeflaska
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er sannsynligheten for å bli tjenesteudyktig på innrykk? Hva skal til? Har liksom hørt så mange historier om folk som bare blir sendt hjem og er så redd for at det skal skje og at jeg skal kaste bort et år. 

Skal litt til for å ikke bli tjenestedyktig. Du har kommet deg gjennom sesjon, så lenge du ikke har fått noen nye skader eller de ikke finner ut ting som du ikke har fortalt. Så skal det nok gå veldig bra.

Bare bevis at du er motivert for tjeneste. Så kommer du nok videre!

De fleste som blir dimmet i løpet av innrykk skyldes ofte skader pådratt like før eller i løpet innrykket. Eller at personen går selv inn for å bli dimmetert. Enten de snakker med en prest, eller har legeerklæring på at de har en eller annen sterk allergi/lidelse. 

Kan hende man blir dimmet hvis man ikke kan sikkerhetsklareres (de har tjeneste hvor man ikke trenger sikkerhetsklarering, men det er ikke så veldig mange av de).

Lenke til kommentar

Skal litt til for å ikke bli tjenestedyktig. Du har kommet deg gjennom sesjon, så lenge du ikke har fått noen nye skader eller de ikke finner ut ting som du ikke har fortalt. Så skal det nok gå veldig bra.

Bare bevis at du er motivert for tjeneste. Så kommer du nok videre!

De fleste som blir dimmet i løpet av innrykk skyldes ofte skader pådratt like før eller i løpet innrykket. Eller at personen går selv inn for å bli dimmetert. Enten de snakker med en prest, eller har legeerklæring på at de har en eller annen sterk allergi/lidelse. 

Kan hende man blir dimmet hvis man ikke kan sikkerhetsklareres (de har tjeneste hvor man ikke trenger sikkerhetsklarering, men det er ikke så veldig mange av de).

Greia er at jeg for noen år siden var deprimert og drev med litt selvskading og sånn, og når jeg var på sesjon så hadde jeg med legeerklæring og jeg ble jo naturlig nok tjenestedyktig da jeg fikk innkalling, men jeg er så redd for at legen ved innrykk vil se annerledes på det og mene at jeg ikke kan tjenestegjøre likevel. 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan leger ha forskjellig mening. Og ingen kan garantere deg at legen på innrykk vil ha samme mening som legen på sesjon.

Men du har legeerklæring, og den skal telle veldig mye. Ettersom legen på innrykk ikke vet like mye om deg som eventuelt den legen som erklærte deg "frisk". 

Så jeg kan bare tippe, men jeg tror det vil gå helt fint. Nå er det jo to leger som har godkjent deg, så innrykkslegen vil sikkert følge etter de.

Eventuelt kan du klage på legen sin beslutning. Ettersom du har bevis på at du er tjenestedyktig.

Medisinsk grunnlag er noe av det som er lettere å klage på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+921324

Har hørt om folk som har blitt kastet ut for allergier. Selv var jeg i tropp med en person som hadde glutenallergi. Vedkommende spiste mye tunfisk og gjorde taktiske trades med FR. Det er mulig han holdt kjeft om allergien ved innrykk. Awesome fyr.

Lenke til kommentar

Slik det er i dag kan en få 'pass' for tilnærmet ingenting, kjenner en som fikk udyktig for mild peanøttallergi, sånn er det når de kan velge fra øverste hylle. De hadde nok å ta av før kvinnfolkene fikk inntog, nå er det nok en god del mer å ta av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I mitt innrykk var det en del som ble tjenesteudyktig på legesjekken de første dagene. Rart at man en dag er frisk, og andre dagen så duger man ikke til tjeneste. Så det er nok litt forskjellig praksis hos legene rundt om på innrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kom ikke inn(for over 10 år siden nå) og da stoppet det opp etter synstesten kom ikke engang fram til legen, når de så hvor dårlig syn jeg hadde var det automatisk kutt der. Litt synd da jeg hadde lyst til å bli med, men i etterkant ser jeg også at jeg hadde gått glipp av en fantastisk mulighet hvis jeg hadde blitt tatt inn så gnager ikke så ille på meg lengre.

Men har hørt mange forskjellige historier oppgjennom åra, har selv kammerater som ikke ville men ble tvunget. Fordi det er så forskjellige historier tror jeg nok det er veldig mange tilfeldigheter som spiller inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...