Gå til innhold

Raskere hurtigladere vil gjøre elbillading dyrere enn bensin og diesel


Anbefalte innlegg

Her var det mye snodige utregninger og påstander.

 

"– Sånn som det er i dag koster det i snitt en til to kroner mindre å hurtiglade elbil per kilometer enn det koster å fylle diesel og bensin per kilometer man kjører."

 

Som elbilist reagerte jeg instinktivt på dette, for dette er rett og slett feil.

 

Så til litt ekte fakta:

Det er IKKE slik at elbilene kan klare maks ladefart hele tiden. Dette avhenger av batteriets størrelse, temperatur med mer. En LEAF vil sjeldent klare mer enn maks 40 Kw etter den er mer enn 50%.

 

Men selv om vi leker med de samme tallene TU bruker hvor en 30 kwt LEAF hurtiglader en snau halvtime for å få 80% til den nette sum av 72,50 og får 0,52 kroner per km. Og dette er altså 1-2 kroner MINDRE enn hva en fossil ville bruke?

 

En fossilbil koster sjeldent mer enn 1 kroner per km i drivstoff. For å komme opp i 2 kroner er snakker vi helst om store kassevogner og bobiler hvor forbruket er godt over 1 liter per mil. En Golf bruker neppe mer enn 0,8 per mil, så med drivstoffpris på 15 kr/l så er dette altså 1,20 kroner per km. Hvis en e-Golf skal hurtiglade for 1-2 kroner MINDRE per km så er det altså gratis å hurtiglade, eller man må bli betalt for det.

 

Dernest:

"For at prisen skal bli 1,50 kr/km må den samme mengden strøm koste 207 kroner med 150 kW ladefart, altså tre ganger så mye som i dag. Det tilsvarer cirka 21,50 kroner per minutt"

 

Les den setningen EN gang til og tenk litt etter om dette var spesielt logisk. Tror TU at folk flest ønsker å stå lengst mulig ved ladestasjonen for å få mest valuta for pengene? Dette blir litt på samme måte som å beregne minuttpris på bensinpumpen. Det folk er interessert i er helst prisen per km, eller prisen per kWt. Folk er jo villig til å betale mange hundre kroner per minutt ved bensinpumpen. Minuttprisen i denne sammenheng er jo helt meningsløs. Det kunne kostet 200 kroner minuttet hvis folk kunnet hurtigladet opp til 80% på ett minutt.

 

Selv mener jeg uansett at 50 kw ladere er mer enn nok de neste 10 årene. Det er kun de første prosentene man faktisk vil ha noe som helst utbytte av 150 kw. Når man bikker 50% så avtar ladefarten ganske kraftig uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv mener jeg uansett at 50 kw ladere er mer enn nok de neste 10 årene. Det er kun de første prosentene man faktisk vil ha noe som helst utbytte av 150 kw. Når man bikker 50% så avtar ladefarten ganske kraftig uansett.

 

10 år? Ein stor del av elbilane her i landet er Tesla Model S, som allereie har hatt 130 kW lading i nokre år. Det er veldig nyttig på langtur. Andre bilar får òg stadig større batteri, som gjer langtur praktisk mogeleg for fleire. Då er det den mengda kilometer bilen får på ein kaffikopp og ein tur på urinalet som gjeld. Det er ikkje sikkert at bilen får meir enn 50% på den tida, men det kan vere nok til å komme heilt fram, eller i alle fall til neste hurtigladestasjon for ei lunchpause.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo veldig dyrt allerede. 72,50 kr for å lade (30 * 0.8) 24 kWt = 3 kr kWt. Det er allerede fire-fem ganger mer enn det vi betaler hjemme, linjeleie og avgifter inkludert. Og så skal den triples for 150 kW? Er effektprisingen virkelig så voldsom?

 

Tviler på disse private småfirmaene er så grådige, kanskje de bare ikke kan finansiere dette langsiktig og må betale ned investeringen raskt? Dårlige avtaler med strømleverandør? Kanskje kunne god gammeldags infrastruktur bygges ut på god gammeldags statlig måte istedenfor at småfirmaene surret med dette. Det var vel slik når man måtte kjøpe bensin på apoteket også.

Lenke til kommentar

For de som følger med i den raske utviklingen på el-bil fronten ser hvilken vei det går. Allerede i 2018 tar det skikkelig løst og vi får masse biler på markedet med fra 60 til 100kwh batteri som kan lades med 350 kw ladere. Ladestasjoner som er på 350 kw er under utvikling og vil bli den nye standarden over alt innen 5-10 år. Da fyller man strøm på 10 minutt og kan kjøre 70-80 mil. Jeg ser for meg at ladestasjonene ser ut akkurat som bensinstasjonene i dag hvor det er flere ladepunkter,akkurat som pumpene står nå for drivstoff. En slik Strømfylle-servicestasjon har alt en stasjon har i dag forruten vanlig drivstoff og motorolje og hvor man fyller strøm. Stasjonen er jo selvfølgelig utstyrt med ett stort kraftig bufferbatteri på størrelse med en container på tusener av kwh som vil fylles opp på natten og være med å balansere strømtilførselen utover dagen når mange fyller strøm på en gang. Folk fyller jo strøm stort sett heime om natten slik at det blir mindre trafikk på en slik stasjon enn i dag på fossilbrenselsatsjonene. WV skal bygge en enorm batterifabrikk i Europa snart. Alle de store bilfabrikantene satser tungt på el-biler framover og allerde om 5år er det nok mye spennede ute på veiene. Hydrogen (sorry Toyota og Hyundai) vil nok aldri vinne kampen om pesonbilmarkedet pga utviklingstempoet på batterier og hurtigladere. Hydrogen er inneffektivt i forhold til kun el-biler og koster 3 ganger meir å lage. Hydrogen blir kun for tog,anlegg og tungtransport. At regjeringen vil bruke 800 millioner på at Enova skal bygge ut Hydrogenstasjoner er ett resultat av kunskapsløshet rundt den rivende utviklingen vi vil være vitne til på alt som har med el-biler,ladeeffektivitet og lang rekkevidde på kommende el-biler. El-biler er enkle å produsere med lite deler. Inget eksosanleg,ingen motor,ingen bensintank,ingen radiator,ingen starter,ingen dynamo,ingen motorluftfilter,ingen kjølevæske osv osv. Bare ett batteri,en kompakt elmotor og en liten generator. Varmepumpen varmer opp bilen raskt og nesten uten strømforbruk. Tenk på alle biler som står å går på tomgang på vinteren for å tine overfrosne vinduer,slik forurensing blir aldri målt. På framtidens el-bil starter men enkelt og komfortabelt varmepumpen fra den inovative el-bil appen man har på smart-tlf en halv time før handleturen er ferdig og man kommer fram til oppvarmet og kjøreklar bil på parkeringsplessen. Det fine er at det gjøres uten å må starte en forurensende stor dieselmotor som skal stå å spy ut eksos i byen heilt til vinduer er avtinet og klar for kjøring. Hele bilen status sjekkes jo selvfølgelig på tlf-appen. Om 10 år ser verden helt anderledes ut på bilfronten enn i dag,da er utviklingen kommet så lang på el-bil at det blir ett må-ha-produkt akkurat som de innovative smart-telefonene i dag. Ingen vil ønske seg en gammeldags dieselbil som er treig å kjøre og bråker masse,akkurat som ingen i dag kunne drømme om å ha en telefon i dag av Nokia 3310 utgaven med minne for maks 100 mms og uten wifi eller data. Når folk først får opp øynene for alle fordelene,det innovative og komforten på en el-bil med lang rekkevidde så vil de aldri se seg tilbake til fortidens bråkete fossilbrenselbiler,forruten en og annen amcar-entusiast.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla har egentlig ganske få ladesteder i Norge, men allikevel føles dekningen bra. Kan det være slik at når rekkevidden på bilene øker, har vi egentlig ikke bruk for så mange ladesteder? Jeg tror det er viktigere at det er mange ladeuttak på hvert sted, slik at det er minst mulig sannsynlighet for at det er ladekø (en stasjon med bare et par uttak har større sannsynlighet for ladekø på grunn av tilfeldigheter).

Kan det være slik at i fremtiden vil det være noen enormt store ladesteder strategisk plassert i forhold til veier og høyspentkabler? Kan vi få mange hundre uttak med variabel effekt og en rekke butikker og spisesteder (kjøpesenter/servicesenter) rundt? Med en rekke 50kW-ladere spredt rundt i landet forøvrig? Vil det være mye billigere å bygge på denne måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som følger med i den raske utviklingen på el-bil fronten ser hvilken vei det går. Allerede i 2018 tar det skikkelig løst og vi får masse biler på markedet med fra 60 til 100kwh batteri som kan lades med 350 kw ladere. Ladestasjoner som er på 350 kw er under utvikling og vil bli den nye standarden over alt innen 5-10 år. Da fyller man strøm på 10 minutt og kan kjøre 70-80 mil. Jeg ser for meg at ladestasjonene ser ut akkurat som bensinstasjonene i dag hvor det er flere ladepunkter,akkurat som pumpene står nå for drivstoff. En slik Strømfylle-servicestasjon har alt en stasjon har i dag forruten vanlig drivstoff og motorolje og hvor man fyller strøm. Stasjonen er jo selvfølgelig utstyrt med ett stort kraftig bufferbatteri på størrelse med en container på tusener av kwh som vil fylles opp på natten og være med å balansere strømtilførselen utover dagen når mange fyller strøm på en gang. Folk fyller jo strøm stort sett heime om natten slik at det blir mindre trafikk på en slik stasjon enn i dag på fossilbrenselsatsjonene. WV skal bygge en enorm batterifabrikk i Europa snart. Alle de store bilfabrikantene satser tungt på el-biler framover og allerde om 5år er det nok mye spennede ute på veiene. Hydrogen (sorry Toyota og Hyundai) vil nok aldri vinne kampen om pesonbilmarkedet pga utviklingstempoet på batterier og hurtigladere. Hydrogen er inneffektivt i forhold til kun el-biler og koster 3 ganger meir å lage. Hydrogen blir kun for tog,anlegg og tungtransport. At regjeringen vil bruke 800 millioner på at Enova skal bygge ut Hydrogenstasjoner er ett resultat av kunskapsløshet rundt den rivende utviklingen vi vil være vitne til på alt som har med el-biler,ladeeffektivitet og lang rekkevidde på kommende el-biler. El-biler er enkle å produsere med lite deler. Inget eksosanleg,ingen motor,ingen bensintank,ingen radiator,ingen starter,ingen dynamo,ingen motorluftfilter,ingen kjølevæske osv osv. Bare ett batteri,en kompakt elmotor og en liten generator. Varmepumpen varmer opp bilen raskt og nesten uten strømforbruk. Tenk på alle biler som står å går på tomgang på vinteren for å tine overfrosne vinduer,slik forurensing blir aldri målt. På framtidens el-bil starter men enkelt og komfortabelt varmepumpen fra den inovative el-bil appen man har på smart-tlf en halv time før handleturen er ferdig og man kommer fram til oppvarmet og kjøreklar bil på parkeringsplessen. Det fine er at det gjøres uten å må starte en forurensende stor dieselmotor som skal stå å spy ut eksos i byen heilt til vinduer er avtinet og klar for kjøring. Hele bilen status sjekkes jo selvfølgelig på tlf-appen. Om 10 år ser verden helt anderledes ut på bilfronten enn i dag,da er utviklingen kommet så lang på el-bil at det blir ett må-ha-produkt akkurat som de innovative smart-telefonene i dag. Ingen vil ønske seg en gammeldags dieselbil som er treig å kjøre og bråker masse,akkurat som ingen i dag kunne drømme om å ha en telefon i dag av Nokia 3310 utgaven med minne for maks 100 mms og uten wifi eller data. Når folk først får opp øynene for alle fordelene,det innovative og komforten på en el-bil med lang rekkevidde så vil de aldri se seg tilbake til fortidens bråkete fossilbrenselbiler,forruten en og annen amcar-entusiast.

 

*WARNING* Fanboy alarm *WARNING*

Hørt om avsnitt mr wall of text?

 

For hjul støy er så mye mer hyggelig å sitte å høre på i en elbil, jojo hver sin interesse.

Finnes andre typer en amcar folk også og de finnes det mange millioner av på verdensbasis både med og uten amcars.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For de som følger med i den raske utviklingen på el-bil fronten ser hvilken vei det går. Allerede i 2018 tar det skikkelig løst og vi får masse biler på markedet med fra 60 til 100kwh batteri som kan lades med 350 kw ladere. Ladestasjoner som er på 350 kw er under utvikling og vil bli den nye standarden over alt innen 5-10 år. Da fyller man strøm på 10 minutt og kan kjøre 70-80 mil. Jeg ser for meg at ladestasjonene ser ut akkurat som bensinstasjonene i dag hvor det er flere ladepunkter,akkurat som pumpene står nå for drivstoff. En slik Strømfylle-servicestasjon har alt en stasjon har i dag forruten vanlig drivstoff og motorolje og hvor man fyller strøm. Stasjonen er jo selvfølgelig utstyrt med ett stort kraftig bufferbatteri på størrelse med en container på tusener av kwh som vil fylles opp på natten og være med å balansere strømtilførselen utover dagen når mange fyller strøm på en gang. Folk fyller jo strøm stort sett heime om natten slik at det blir mindre trafikk på en slik stasjon enn i dag på fossilbrenselsatsjonene. WV skal bygge en enorm batterifabrikk i Europa snart. Alle de store bilfabrikantene satser tungt på el-biler framover og allerde om 5år er det nok mye spennede ute på veiene. Hydrogen (sorry Toyota og Hyundai) vil nok aldri vinne kampen om pesonbilmarkedet pga utviklingstempoet på batterier og hurtigladere. Hydrogen er inneffektivt i forhold til kun el-biler og koster 3 ganger meir å lage. Hydrogen blir kun for tog,anlegg og tungtransport. At regjeringen vil bruke 800 millioner på at Enova skal bygge ut Hydrogenstasjoner er ett resultat av kunskapsløshet rundt den rivende utviklingen vi vil være vitne til på alt som har med el-biler,ladeeffektivitet og lang rekkevidde på kommende el-biler. El-biler er enkle å produsere med lite deler. Inget eksosanleg,ingen motor,ingen bensintank,ingen radiator,ingen starter,ingen dynamo,ingen motorluftfilter,ingen kjølevæske osv osv. Bare ett batteri,en kompakt elmotor og en liten generator. Varmepumpen varmer opp bilen raskt og nesten uten strømforbruk. Tenk på alle biler som står å går på tomgang på vinteren for å tine overfrosne vinduer,slik forurensing blir aldri målt. På framtidens el-bil starter men enkelt og komfortabelt varmepumpen fra den inovative el-bil appen man har på smart-tlf en halv time før handleturen er ferdig og man kommer fram til oppvarmet og kjøreklar bil på parkeringsplessen. Det fine er at det gjøres uten å må starte en forurensende stor dieselmotor som skal stå å spy ut eksos i byen heilt til vinduer er avtinet og klar for kjøring. Hele bilen status sjekkes jo selvfølgelig på tlf-appen. Om 10 år ser verden helt anderledes ut på bilfronten enn i dag,da er utviklingen kommet så lang på el-bil at det blir ett må-ha-produkt akkurat som de innovative smart-telefonene i dag. Ingen vil ønske seg en gammeldags dieselbil som er treig å kjøre og bråker masse,akkurat som ingen i dag kunne drømme om å ha en telefon i dag av Nokia 3310 utgaven med minne for maks 100 mms og uten wifi eller data. Når folk først får opp øynene for alle fordelene,det innovative og komforten på en el-bil med lang rekkevidde så vil de aldri se seg tilbake til fortidens bråkete fossilbrenselbiler,forruten en og annen amcar-entusiast.

*WARNING* Fanboy alarm *WARNING*

Hørt om avsnitt mr wall of text?

 

For hjul støy er så mye mer hyggelig å sitte å høre på i en elbil, jojo hver sin interesse.

Finnes andre typer en amcar folk også og de finnes det mange millioner av på verdensbasis både med og uten amcars.

Feil igjen. Det blir som å reise med enDouglas DC-7 over atlanteren i år 2016 når man skal på business tur. I dag sitter man i det nyeste nye,helst en Boing Dreamliner 787 fra Norwegian. Om få år kjører alle el-bil og ikke museumsgjenstander slik som diesel og bensinbiler.

Lenke til kommentar

Tesla har egentlig ganske få ladesteder i Norge, men allikevel føles dekningen bra. Kan det være slik at når rekkevidden på bilene øker, har vi egentlig ikke bruk for så mange ladesteder? Jeg tror det er viktigere at det er mange ladeuttak på hvert sted, slik at det er minst mulig sannsynlighet for at det er ladekø (en stasjon med bare et par uttak har større sannsynlighet for ladekø på grunn av tilfeldigheter).

Kan det være slik at i fremtiden vil det være noen enormt store ladesteder strategisk plassert i forhold til veier og høyspentkabler? Kan vi få mange hundre uttak med variabel effekt og en rekke butikker og spisesteder (kjøpesenter/servicesenter) rundt? Med en rekke 50kW-ladere spredt rundt i landet forøvrig? Vil det være mye billigere å bygge på denne måten?

Ja, slik de holder på i dag med ett par aldere med noen mils mellomrom er håpløst. De brukes bare av bilene med små batteri, dette er på full fart ut og dermed sitter vi igjen med ett dårlig tilbud etterpå.

 

For min del bruker jeg kun hutrtiglading når jeg må lade mer enn en gang på strekningen jeg skal, ellers lader jeg hjemme. Jeg har 70kWh batteri og kan da kjøre ganske langt før det kommer ett behov for lading, men når jeg kjører mellom ladestasjonene til tesla passerer jeg mange hurtigladestasjoner på veien, helt unødig i fremtiden. Håper de rives og flytter de sammen etterhvert som utviklingen skjer.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke prisen per kWh nevnt med ett eneste ord? Eller har jeg gått glipp av noe?

 

Godt spørsmål, jeg ser ofte påstått at kun strømleverandører kan selge strøm men det kan da ikke være veldig vanskelig for Grønn Kontakt å begynne som strømselger?

 

Tror kanskje heller det er et ønske fra ladeaktørene om å ha en prismodell som er enkel å forstå for kundene samtidig som den ikke fører med seg andre ulemper, som at folk bare blir stående og okkupere hurtigladeren mens de fyller opp den siste prosenten på batteriet.. Kanskje de anser at variabel prising blir for avansert for folk? 350kW-laderen kunne kanskje kostet 8-15kr/min, avhengig av hvilken effekt bilen din tar imot. Da blir det forutsigbart hva en lading koster, samtidig som du blir straffet hvis du ikke overlater plassen til andre når bilen din ikke lenger kan nyttiggjøre seg den høye effekten.

Lenke til kommentar

 

 

For de som følger med i den raske utviklingen på el-bil fronten ser hvilken vei det går. Allerede i 2018 tar det skikkelig løst og vi får masse biler på markedet med fra 60 til 100kwh batteri som kan lades med 350 kw ladere. Ladestasjoner som er på 350 kw er under utvikling og vil bli den nye standarden over alt innen 5-10 år. Da fyller man strøm på 10 minutt og kan kjøre 70-80 mil. Jeg ser for meg at ladestasjonene ser ut akkurat som bensinstasjonene i dag hvor det er flere ladepunkter,akkurat som pumpene står nå for drivstoff. En slik Strømfylle-servicestasjon har alt en stasjon har i dag forruten vanlig drivstoff og motorolje og hvor man fyller strøm. Stasjonen er jo selvfølgelig utstyrt med ett stort kraftig bufferbatteri på størrelse med en container på tusener av kwh som vil fylles opp på natten og være med å balansere strømtilførselen utover dagen når mange fyller strøm på en gang. Folk fyller jo strøm stort sett heime om natten slik at det blir mindre trafikk på en slik stasjon enn i dag på fossilbrenselsatsjonene. WV skal bygge en enorm batterifabrikk i Europa snart. Alle de store bilfabrikantene satser tungt på el-biler framover og allerde om 5år er det nok mye spennede ute på veiene. Hydrogen (sorry Toyota og Hyundai) vil nok aldri vinne kampen om pesonbilmarkedet pga utviklingstempoet på batterier og hurtigladere. Hydrogen er inneffektivt i forhold til kun el-biler og koster 3 ganger meir å lage. Hydrogen blir kun for tog,anlegg og tungtransport. At regjeringen vil bruke 800 millioner på at Enova skal bygge ut Hydrogenstasjoner er ett resultat av kunskapsløshet rundt den rivende utviklingen vi vil være vitne til på alt som har med el-biler,ladeeffektivitet og lang rekkevidde på kommende el-biler. El-biler er enkle å produsere med lite deler. Inget eksosanleg,ingen motor,ingen bensintank,ingen radiator,ingen starter,ingen dynamo,ingen motorluftfilter,ingen kjølevæske osv osv. Bare ett batteri,en kompakt elmotor og en liten generator. Varmepumpen varmer opp bilen raskt og nesten uten strømforbruk. Tenk på alle biler som står å går på tomgang på vinteren for å tine overfrosne vinduer,slik forurensing blir aldri målt. På framtidens el-bil starter men enkelt og komfortabelt varmepumpen fra den inovative el-bil appen man har på smart-tlf en halv time før handleturen er ferdig og man kommer fram til oppvarmet og kjøreklar bil på parkeringsplessen. Det fine er at det gjøres uten å må starte en forurensende stor dieselmotor som skal stå å spy ut eksos i byen heilt til vinduer er avtinet og klar for kjøring. Hele bilen status sjekkes jo selvfølgelig på tlf-appen. Om 10 år ser verden helt anderledes ut på bilfronten enn i dag,da er utviklingen kommet så lang på el-bil at det blir ett må-ha-produkt akkurat som de innovative smart-telefonene i dag. Ingen vil ønske seg en gammeldags dieselbil som er treig å kjøre og bråker masse,akkurat som ingen i dag kunne drømme om å ha en telefon i dag av Nokia 3310 utgaven med minne for maks 100 mms og uten wifi eller data. Når folk først får opp øynene for alle fordelene,det innovative og komforten på en el-bil med lang rekkevidde så vil de aldri se seg tilbake til fortidens bråkete fossilbrenselbiler,forruten en og annen amcar-entusiast.

*WARNING* Fanboy alarm *WARNING*

Hørt om avsnitt mr wall of text?

 

For hjul støy er så mye mer hyggelig å sitte å høre på i en elbil, jojo hver sin interesse.

Finnes andre typer en amcar folk også og de finnes det mange millioner av på verdensbasis både med og uten amcars.

Feil igjen. Det blir som å reise med enDouglas DC-7 over atlanteren i år 2016 når man skal på business tur. I dag sitter man i det nyeste nye,helst en Boing Dreamliner 787 fra Norwegian. Om få år kjører alle el-bil og ikke museumsgjenstander slik som diesel og bensinbiler.

 

 

Ja, fadesen dreamliner med Norwegian var jo det beste eksemplet du kunne komme med, gratulerer.

Du svarte heller ikke på hjul støyen, for den er tilstede. ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

For de som følger med i den raske utviklingen på el-bil fronten ser hvilken vei det går. Allerede i 2018 tar det skikkelig løst og vi får masse biler på markedet med fra 60 til 100kwh batteri som kan lades med 350 kw ladere. Ladestasjoner som er på 350 kw er under utvikling og vil bli den nye standarden over alt innen 5-10 år. Da fyller man strøm på 10 minutt og kan kjøre 70-80 mil. Jeg ser for meg at ladestasjonene ser ut akkurat som bensinstasjonene i dag hvor det er flere ladepunkter,akkurat som pumpene står nå for drivstoff. En slik Strømfylle-servicestasjon har alt en stasjon har i dag forruten vanlig drivstoff og motorolje og hvor man fyller strøm. Stasjonen er jo selvfølgelig utstyrt med ett stort kraftig bufferbatteri på størrelse med en container på tusener av kwh som vil fylles opp på natten og være med å balansere strømtilførselen utover dagen når mange fyller strøm på en gang. Folk fyller jo strøm stort sett heime om natten slik at det blir mindre trafikk på en slik stasjon enn i dag på fossilbrenselsatsjonene. WV skal bygge en enorm batterifabrikk i Europa snart. Alle de store bilfabrikantene satser tungt på el-biler framover og allerde om 5år er det nok mye spennede ute på veiene. Hydrogen (sorry Toyota og Hyundai) vil nok aldri vinne kampen om pesonbilmarkedet pga utviklingstempoet på batterier og hurtigladere. Hydrogen er inneffektivt i forhold til kun el-biler og koster 3 ganger meir å lage. Hydrogen blir kun for tog,anlegg og tungtransport. At regjeringen vil bruke 800 millioner på at Enova skal bygge ut Hydrogenstasjoner er ett resultat av kunskapsløshet rundt den rivende utviklingen vi vil være vitne til på alt som har med el-biler,ladeeffektivitet og lang rekkevidde på kommende el-biler. El-biler er enkle å produsere med lite deler. Inget eksosanleg,ingen motor,ingen bensintank,ingen radiator,ingen starter,ingen dynamo,ingen motorluftfilter,ingen kjølevæske osv osv. Bare ett batteri,en kompakt elmotor og en liten generator. Varmepumpen varmer opp bilen raskt og nesten uten strømforbruk. Tenk på alle biler som står å går på tomgang på vinteren for å tine overfrosne vinduer,slik forurensing blir aldri målt. På framtidens el-bil starter men enkelt og komfortabelt varmepumpen fra den inovative el-bil appen man har på smart-tlf en halv time før handleturen er ferdig og man kommer fram til oppvarmet og kjøreklar bil på parkeringsplessen. Det fine er at det gjøres uten å må starte en forurensende stor dieselmotor som skal stå å spy ut eksos i byen heilt til vinduer er avtinet og klar for kjøring. Hele bilen status sjekkes jo selvfølgelig på tlf-appen. Om 10 år ser verden helt anderledes ut på bilfronten enn i dag,da er utviklingen kommet så lang på el-bil at det blir ett må-ha-produkt akkurat som de innovative smart-telefonene i dag. Ingen vil ønske seg en gammeldags dieselbil som er treig å kjøre og bråker masse,akkurat som ingen i dag kunne drømme om å ha en telefon i dag av Nokia 3310 utgaven med minne for maks 100 mms og uten wifi eller data. Når folk først får opp øynene for alle fordelene,det innovative og komforten på en el-bil med lang rekkevidde så vil de aldri se seg tilbake til fortidens bråkete fossilbrenselbiler,forruten en og annen amcar-entusiast.

*WARNING* Fanboy alarm *WARNING*

Hørt om avsnitt mr wall of text?

 

For hjul støy er så mye mer hyggelig å sitte å høre på i en elbil, jojo hver sin interesse.

Finnes andre typer en amcar folk også og de finnes det mange millioner av på verdensbasis både med og uten amcars.

Feil igjen. Det blir som å reise med enDouglas DC-7 over atlanteren i år 2016 når man skal på business tur. I dag sitter man i det nyeste nye,helst en Boing Dreamliner 787 fra Norwegian. Om få år kjører alle el-bil og ikke museumsgjenstander slik som diesel og bensinbiler.

 

 

Ja, fadesen dreamliner med Norwegian var jo det beste eksemplet du kunne komme med, gratulerer.

Du svarte heller ikke på hjul støyen, for den er tilstede. ;)

Hehe fadesen du liksom. Dreamlineren er ett Supreme fly av ypperste klasse på komfort,økonomi,effektivitet og miljø. Alle nye flytyper har sine barnesykdommer. Det hadde 737 i 68 og 747 i 69 også. Airbus hadde sitt i 88 med 320. Hjulstøy er vel som motorstøy fra fly. Når jeg går tur om vinteren i frost er det mer støy under skoene enn av elbilen.
Lenke til kommentar

For de som følger med i den raske utviklingen på el-bil fronten ser hvilken vei det går. Allerede i 2018 tar det skikkelig løst og vi får masse biler på markedet med fra 60 til 100kwh batteri som kan lades med 350 kw ladere.

 

Det trengs langt større batterie enn 60-100 kWh for å få full nytte av 350 kW-ladere. Dagens 20 kWh-batterier klarer knapt å utnytte 50 kW-lading under gunstige forhold. Vinterstid ville det ikke være store ulempen om laderne kun ga 25 kW. Jeg vil heller ha høy tetthet av "svake" ladere enn få kraftige ladere. For jeg tror ikke vi kan få i både pose og sekk. Ladetid kan jeg fint leve med og planlegge. Uvisshet om kø er et h**vete.

Håper forøvrig at jeg er for pessimistisk og at det faktisk kommer langt større og bedre batterier som kan lades raskere slik at 350 kW blir relevant. Jeg håper på en batterirevolusjon, men frykter at den allerede har kommet, og heter litium.

Lenke til kommentar

Men hva er begrensningen på selve batteriet i bilen? De kan vel ikke lades med uendelig stor effekt?

Kan f.eks en e-golf i det hele tatt utnytte seg av 350kW?

 

e-Golf kan knapt utnytte en tiendedel av 350 kW! Neste modell får 30-40%(?) større batteri og kan fremdeles kun benytte en brøkdel av 350 kW. Jeg vet ikke hvor mange 50 kW-ladere som kan settes opp for prisen av én 350 kW, men det er nok en betydelig forskjell.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For de som følger med i den raske utviklingen på el-bil fronten ser hvilken vei det går. Allerede i 2018 tar det skikkelig løst og vi får masse biler på markedet med fra 60 til 100kwh batteri som kan lades med 350 kw ladere. Ladestasjoner som er på 350 kw er under utvikling og vil bli den nye standarden over alt innen 5-10 år. Da fyller man strøm på 10 minutt og kan kjøre 70-80 mil. Jeg ser for meg at ladestasjonene ser ut akkurat som bensinstasjonene i dag hvor det er flere ladepunkter,akkurat som pumpene står nå for drivstoff. En slik Strømfylle-servicestasjon har alt en stasjon har i dag forruten vanlig drivstoff og motorolje og hvor man fyller strøm. Stasjonen er jo selvfølgelig utstyrt med ett stort kraftig bufferbatteri på størrelse med en container på tusener av kwh som vil fylles opp på natten og være med å balansere strømtilførselen utover dagen når mange fyller strøm på en gang. Folk fyller jo strøm stort sett heime om natten slik at det blir mindre trafikk på en slik stasjon enn i dag på fossilbrenselsatsjonene. WV skal bygge en enorm batterifabrikk i Europa snart. Alle de store bilfabrikantene satser tungt på el-biler framover og allerde om 5år er det nok mye spennede ute på veiene. Hydrogen (sorry Toyota og Hyundai) vil nok aldri vinne kampen om pesonbilmarkedet pga utviklingstempoet på batterier og hurtigladere. Hydrogen er inneffektivt i forhold til kun el-biler og koster 3 ganger meir å lage. Hydrogen blir kun for tog,anlegg og tungtransport. At regjeringen vil bruke 800 millioner på at Enova skal bygge ut Hydrogenstasjoner er ett resultat av kunskapsløshet rundt den rivende utviklingen vi vil være vitne til på alt som har med el-biler,ladeeffektivitet og lang rekkevidde på kommende el-biler. El-biler er enkle å produsere med lite deler. Inget eksosanleg,ingen motor,ingen bensintank,ingen radiator,ingen starter,ingen dynamo,ingen motorluftfilter,ingen kjølevæske osv osv. Bare ett batteri,en kompakt elmotor og en liten generator. Varmepumpen varmer opp bilen raskt og nesten uten strømforbruk. Tenk på alle biler som står å går på tomgang på vinteren for å tine overfrosne vinduer,slik forurensing blir aldri målt. På framtidens el-bil starter men enkelt og komfortabelt varmepumpen fra den inovative el-bil appen man har på smart-tlf en halv time før handleturen er ferdig og man kommer fram til oppvarmet og kjøreklar bil på parkeringsplessen. Det fine er at det gjøres uten å må starte en forurensende stor dieselmotor som skal stå å spy ut eksos i byen heilt til vinduer er avtinet og klar for kjøring. Hele bilen status sjekkes jo selvfølgelig på tlf-appen. Om 10 år ser verden helt anderledes ut på bilfronten enn i dag,da er utviklingen kommet så lang på el-bil at det blir ett må-ha-produkt akkurat som de innovative smart-telefonene i dag. Ingen vil ønske seg en gammeldags dieselbil som er treig å kjøre og bråker masse,akkurat som ingen i dag kunne drømme om å ha en telefon i dag av Nokia 3310 utgaven med minne for maks 100 mms og uten wifi eller data. Når folk først får opp øynene for alle fordelene,det innovative og komforten på en el-bil med lang rekkevidde så vil de aldri se seg tilbake til fortidens bråkete fossilbrenselbiler,forruten en og annen amcar-entusiast.

*WARNING* Fanboy alarm *WARNING*

Hørt om avsnitt mr wall of text?

 

For hjul støy er så mye mer hyggelig å sitte å høre på i en elbil, jojo hver sin interesse.

Finnes andre typer en amcar folk også og de finnes det mange millioner av på verdensbasis både med og uten amcars.

Feil igjen. Det blir som å reise med enDouglas DC-7 over atlanteren i år 2016 når man skal på business tur. I dag sitter man i det nyeste nye,helst en Boing Dreamliner 787 fra Norwegian. Om få år kjører alle el-bil og ikke museumsgjenstander slik som diesel og bensinbiler.

 

 

Ja, fadesen dreamliner med Norwegian var jo det beste eksemplet du kunne komme med, gratulerer.

Du svarte heller ikke på hjul støyen, for den er tilstede. ;)

Hehe fadesen du liksom. Dreamlineren er ett Supreme fly av ypperste klasse på komfort,økonomi,effektivitet og miljø. Alle nye flytyper har sine barnesykdommer. Det hadde 737 i 68 og 747 i 69 også. Airbus hadde sitt i 88 med 320. Hjulstøy er vel som motorstøy fra fly. Når jeg går tur om vinteren i frost er det mer støy under skoene enn av elbilen.

 

 

Haha nei, du opplever nok mer hjulstøy enn du vil innrømme, en elbil er ikke magisk hva angår hjulstøy når du kjører på samme asfalten og dekkene som alle andre.

Så den stillheten og komforten må du gjerne sitte å dra så langt du bare klarer, men en elbil er ikke bedre der enn andre biler.

Lenke til kommentar

Haha nei, du opplever nok mer hjulstøy enn du vil innrømme, en elbil er ikke magisk hva angår hjulstøy når du kjører på samme asfalten og dekkene som alle andre.

Så den stillheten og komforten må du gjerne sitte å dra så langt du bare klarer, men en elbil er ikke bedre der enn andre biler.

 

Sei meg, siterer du ein vegg av tekst på to sider for femte gong for å gjere eit poeng av at hjula på ein elbil lagar like mykje lyd som hjula på ein gammaldags bil!? Ein moderne bil har i det minste ikkje motorstøy i tillegg.

 

Kva har dette å gjere med hurtiglading? Hurtiglading er òg heilt stille, i motsetnad til bensinpumper for veteranbilar.

Lenke til kommentar

 

Tesla har egentlig ganske få ladesteder i Norge, men allikevel føles dekningen bra. Kan det være slik at når rekkevidden på bilene øker, har vi egentlig ikke bruk for så mange ladesteder? Jeg tror det er viktigere at det er mange ladeuttak på hvert sted, slik at det er minst mulig sannsynlighet for at det er ladekø (en stasjon med bare et par uttak har større sannsynlighet for ladekø på grunn av tilfeldigheter).

Kan det være slik at i fremtiden vil det være noen enormt store ladesteder strategisk plassert i forhold til veier og høyspentkabler? Kan vi få mange hundre uttak med variabel effekt og en rekke butikker og spisesteder (kjøpesenter/servicesenter) rundt? Med en rekke 50kW-ladere spredt rundt i landet forøvrig? Vil det være mye billigere å bygge på denne måten?

Ja, slik de holder på i dag med ett par aldere med noen mils mellomrom er håpløst. De brukes bare av bilene med små batteri, dette er på full fart ut og dermed sitter vi igjen med ett dårlig tilbud etterpå.

 

For min del bruker jeg kun hutrtiglading når jeg må lade mer enn en gang på strekningen jeg skal, ellers lader jeg hjemme. Jeg har 70kWh batteri og kan da kjøre ganske langt før det kommer ett behov for lading, men når jeg kjører mellom ladestasjonene til tesla passerer jeg mange hurtigladestasjoner på veien, helt unødig i fremtiden. Håper de rives og flytter de sammen etterhvert som utviklingen skjer.

Merkelig konklusjon. Vi trenger enda tettere nettverk av ladestasjoner i fremtiden. Folk ønsker frihet til å lade når det passer dem. Da er det liten hjelp i noen få lokasjoner med mange uttak på et sted som ikke passer inn med planene dine.

 

Og det kommer til å eksistere mange biler med små batterier også i fremtiden. Jo tettere mellom ladestasjonene jo mer nytte har du av en bil med et lite batteri. Bilene må bli billigere i fremtiden og da må en etter hvert begynne å sette ned prisene på bilene og ikke bare øke kapasiteten på batteriet. Biler som hovedsakelig brukes til småkjøring trenger ikke mer enn 30 KWh batteripakke for å dekke 90% av kjøringen. De siste 10% kan man fint dekke med å hurtiglade litt oftere. Det er ikke sikkert at folk vil være interessert i å betale 50000 kroner ekstra for en 60KWh batteripakke, hvis man til daglig bare bruker 15% av kapasiteten.

Lenke til kommentar

 

 

Tesla har egentlig ganske få ladesteder i Norge, men allikevel føles dekningen bra. Kan det være slik at når rekkevidden på bilene øker, har vi egentlig ikke bruk for så mange ladesteder? Jeg tror det er viktigere at det er mange ladeuttak på hvert sted, slik at det er minst mulig sannsynlighet for at det er ladekø (en stasjon med bare et par uttak har større sannsynlighet for ladekø på grunn av tilfeldigheter).

Kan det være slik at i fremtiden vil det være noen enormt store ladesteder strategisk plassert i forhold til veier og høyspentkabler? Kan vi få mange hundre uttak med variabel effekt og en rekke butikker og spisesteder (kjøpesenter/servicesenter) rundt? Med en rekke 50kW-ladere spredt rundt i landet forøvrig? Vil det være mye billigere å bygge på denne måten?

Ja, slik de holder på i dag med ett par aldere med noen mils mellomrom er håpløst. De brukes bare av bilene med små batteri, dette er på full fart ut og dermed sitter vi igjen med ett dårlig tilbud etterpå.

For min del bruker jeg kun hutrtiglading når jeg må lade mer enn en gang på strekningen jeg skal, ellers lader jeg hjemme. Jeg har 70kWh batteri og kan da kjøre ganske langt før det kommer ett behov for lading, men når jeg kjører mellom ladestasjonene til tesla passerer jeg mange hurtigladestasjoner på veien, helt unødig i fremtiden. Håper de rives og flytter de sammen etterhvert som utviklingen skjer.

Merkelig konklusjon. Vi trenger enda tettere nettverk av ladestasjoner i fremtiden. Folk ønsker frihet til å lade når det passer dem. Da er det liten hjelp i noen få lokasjoner med mange uttak på et sted som ikke passer inn med planene dine.

Og det kommer til å eksistere mange biler med små batterier også i fremtiden. Jo tettere mellom ladestasjonene jo mer nytte har du av en bil med et lite batteri. Bilene må bli billigere i fremtiden og da må en etter hvert begynne å sette ned prisene på bilene og ikke bare øke kapasiteten på batteriet. Biler som hovedsakelig brukes til småkjøring trenger ikke mer enn 30 KWh batteripakke for å dekke 90% av kjøringen. De siste 10% kan man fint dekke med å hurtiglade litt oftere. Det er ikke sikkert at folk vil være interessert i å betale 50000 kroner ekstra for en 60KWh batteripakke, hvis man til daglig bare bruker 15% av kapasiteten.

Problemet er antall ladere per plass, hjelper ikke med 10 plasser på 10 mil når det er 2-4 ladere, da må man konstant inn å sjekke om det er ledig.

 

Prisen pr kWh er på vei ned og samme med kapasitet/kg slik at de små batteriene vill bli fjernet. Det er mange fordeler med større pakke, som ladehastighet osv.

 

Jeg synes iallefall utviklingen er feil, men det får være min sak tydeligvis:)

Lenke til kommentar

Ladetid kan jeg fint leve med og planlegge. Uvisshet om kø er et h**vete.

 

Slik det er i dag så er det flere faktorer en ladetiden inni bildet. F.eks er det rimelig ofte at ladestasjoner ikke fungerer. over10% a gangene jeg skulle hurtiglade har det vært noe feil med ladestasjonen. Det reelle tallet er nok rundt 20% av gangene hvor ladestasjonen ikke har fungert.

Også har du jo det faktum at folk blir stående i kø. Her en gang på vinteren f.eks ble jeg stående å vente på en ladestasjon i Oslo i en time for så å måtte lade i 45 minutter for å få nok til å komme meg hjem. 1 time og 45 minutter ventetid er faktisk helt uholdbart. Og jeg måtte sitte i bilen å vente den første timen også for at ingen skulle ta plassen min (jeg hadde ikke strøm til å komme meg til en annen hurtiglader).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haugen Ihle er selv Tesla-eier, en Tesla hurtiglader på 120kw, mens han innstallerer hurtigladere på 50kw og mener det ikke er behov for mer? Det er selvsagt ønskelig at lading skal gå så fort som mulig!

 

Hvorfor vil ikke fortum installere mer enn 50kw når Tesla er på 120?

Er det godt nok at de klarer 40% av det konkurrenten klarer? ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...