Gå til innhold

E39 får to tyrkiskbygde el-ferger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muligens et dumt spørsmål, men;

 

Hvordan kommer disse ferjene seg fra Tyrkia til Nordfjord ?

 

Ved hjelp av større fraktskip som MV Blue Marlin tenker jeg.

 

 

blue-marlin_9186338_403594.jpg

 

 

Ja, gadd ikke finne mindre bilde, skyt meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Hvordan kommer disse ferjene seg fra Tyrkia til Nordfjord ?

Ved hjelp av større fraktskip som MV Blue Marlin tenker jeg.

 

Du milde himmel, det var prammen sin det.

 

Personlig hadde jeg vel regnet med de spente fast et dieselaggregat på dekk, ferjene burde jo ha plass til noe slikt. Men, godt mulig de ikke er laget for en tur til havs og må bli fraktet frem.

Lenke til kommentar

Vet du, jeg tenkte faktisk å dra en "yo dawg" spøk inni der, men den er så utvannet og forhistorisk nå at moroa i det er nå borte. :p

 

Men ja, kommer vel an på type skip/ferje. Disse skal jo bli fullelektriske og foreløpig vet vi ikke hvor langt de vil rekke på èn lading. Kanskje ikke til Aten en gang. :huh:

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan kommer disse ferjene seg fra Tyrkia til Nordfjord ?

Ved hjelp av større fraktskip som MV Blue Marlin tenker jeg.
Du milde himmel, det var prammen sin det.Personlig hadde jeg vel regnet med de spente fast et dieselaggregat på dekk, ferjene burde jo ha plass til noe slikt. Men, godt mulig de ikke er laget for en tur til havs og må bli fraktet frem.

Sitat Multi Maritime:

"Fjord1 is preparing for fully electric operation of both ferries on the Anda – Lote crossing. However, the ferries will also be equipped with biodiesel generators, which open for potential operation as plug-in hybrids on other fjord crossings in the future."

Lenke til kommentar

Så kjekt at de velger et utenlandsk verft, nå som det er krise og stor ledig kapasitet på norske verft.

Og som vanlig kommer løgnen om at det vil være mye norsk utstyr om bord. Det vil sannsynligvis være en del utstyr levert av norske firma, men utstyret er sjeldent produsert i Norge, maksimalt satt sammen her. Dermed skaper det ikke mange norske arbeidsplasser.

Jeg synes Fjord1 burde vist litt samfunnsansvar og gitt jobben til et norsk verft.

Lenke til kommentar

Så kjekt at de velger et utenlandsk verft, nå som det er krise og stor ledig kapasitet på norske verft.

Og som vanlig kommer løgnen om at det vil være mye norsk utstyr om bord. Det vil sannsynligvis være en del utstyr levert av norske firma, men utstyret er sjeldent produsert i Norge, maksimalt satt sammen her. Dermed skaper det ikke mange norske arbeidsplasser.

Jeg synes Fjord1 burde vist litt samfunnsansvar og gitt jobben til et norsk verft.

 

Eg googla litt etter krise i verfftsindustrien, for det har eg ikkje høyrt om no nyleg. Det første som dukka opp var gamle artiklar frå før 2010, so eg rafinnerte søket litt for å finne nyare artiklar. Det som då dukka opp var "lite krisestemning i verftsindustrien". Det ser ut til å vere litt justering attende til meir normale tilhøve etter eventyrlege vekstår med høg oljepris, men noka krise er det altso ikkje. Offshore-farty som ikkje er i bruk nyttar gjerne høvet til vedlikehald og oppgradering, so det tek litt tid før krise i oljenæringa forplantar seg til verftsindustrien. Dei som ryk ut først er framandarbeidarane som vart leigd inn på kontrakter dei åra som verfta har hatt veldig mykje å gjere, so litt mindre arbeid ein periode fører heller ikkje automatisk til høgare arbeidsløyse i Noreg.
Lenke til kommentar

Så kjekt at de velger et utenlandsk verft, nå som det er krise og stor ledig kapasitet på norske verft.

Og som vanlig kommer løgnen om at det vil være mye norsk utstyr om bord. Det vil sannsynligvis være en del utstyr levert av norske firma, men utstyret er sjeldent produsert i Norge, maksimalt satt sammen her. Dermed skaper det ikke mange norske arbeidsplasser.

Jeg synes Fjord1 burde vist litt samfunnsansvar og gitt jobben til et norsk verft.

 

Utgjør ikke så stor forskjell for arbeidsledige nordmenn om et norsk verft får prosjektet når arbeidskraften leies inn fra Øst-Europa og utlandet likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...