Gå til innhold

S-ata Hardisk


peet-79

Anbefalte innlegg

Hei eg vill ha meg ein s-ata disk og lurer på om eg bør kjøpe en til å bruke som system disk med operativsystemet.

Eller krever ikke systemet så mye?

 

 

Holder det med en WD raptor 36,5 til system og

2 vanlige 120gb 7200rpm ata 133 til resten ??????

Merker du noen forskjell med 1 10000rpm sata til systemet??

Endret av peet-79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke mer enn noen få gigabyte til systemdisk, avhenger av OS og hvor mye annet du legger der. Men det er en grei ide å sette av en egen partisjon til OS.

 

Foreløbig er det i liten grad bussen som setter grenser for ytelsen på IDE-disker.Selve disken har mer å si. Hvis du titter litt rundt på forumet vil du se at mange, undertegnede inkludert, har kjøpt seg en eller flere WD Raptor disker til å ha systempartisjon på (Det holder med en hvis du ikke vil ta den helt ut og kjøre RAID). Disse har overlegen ytelse i forhold til disker i sammenlignbar prisklasse. Siden operativsystemet aksesserer disken relativt hyppig vil en slik disk med lav søketid bedre den generelle ytelsen på en vanlig pc.

Lenke til kommentar

Det er da ikke tvil vel når du skal ha tre hardisker?

To Raptor 36 gB i raid, da har du ca 70 gig til å jobbe på.

Sett av en partisjon på ca. 8 gig. til C: del resten opp i tre. Bruk en til Programfiler. Du bare forandrer C: til f.x. D: når du installerer. Den tredje hardisken bruker du til det du er redd for å miste. Putt den gjerne i et eksternt USB-kabinett så den ikke blir sletta av lynnedslag eller ved feil. Slå den på bare når du skal lagre noe.

Da kan du også legge den i safen når du er bortreist. ;)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...