Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie Muntlig eksamen, forståelsesproblemer med Problemstilling, hjelp søkes.

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp! 

Oppgavens tema sier: Demokratiutviklingen i Norge på 1800-tallet.

Problemstillingen er:

Hvilken sammenheng er det mellom moderniseringsprosessen og utviklinga av demokratiet i Norge på 1800-tallet?

Jeg trenger hjelp med å forstå problemstillingen.

Hilsen VG3-Elev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du i grove trekk vet hva som menes med "demokratisering" og "modernisering". "Sammenheng" vil her bety kausale forhold(at det ene forårsaker det andre eller at begge medvirket til det andre), sammenfall, betingelser, felles årsaker osv.

Du kan for eksempel drøfte hvor viktig moderniseringen var for utviklingen av demokrati. Da bør du ha med argumenter for og i mot at modernisering var viktig.

Lenke til kommentar

Jeg antar du i grove trekk vet hva som menes med "demokratisering" og "modernisering". "Sammenheng" vil her bety kausale forhold(at det ene forårsaker det andre eller at begge medvirket til det andre), sammenfall, betingelser, felles årsaker osv.

Du kan for eksempel drøfte hvor viktig moderniseringen var for utviklingen av demokrati. Da bør du ha med argumenter for og i mot at modernisering var viktig.

Ja vet vet hva de 3 ordene betyr. Får bare håpe besvarelsen min faller i smak.

Lenke til kommentar

Du bør nok begrunne hvordan du tolker "sammenheng". Jeg kan ikke noe særlig om enmet, men modernisering var vel en medvirkende faktor i demokratiseringen i Norge som andre plasser. Hvis du skal fokusere på hvordan modernisering bidro/ikke bidro(det er viktig å drøfte) bør du begrunne den tolkningen. Du kan for eksempel skrive noe sånt som "Når det gjelder sammenhengen mellom disse er det er en vanlig oppfattelse at *noen aspekter av av modernisering bla bla viktig årsak*... Jeg skal i denne presentasjonen legge vekt på dette med fokus på bla bla..."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør nok begrunne hvordan du tolker "sammenheng". Jeg kan ikke noe særlig om enmet, men modernisering var vel en medvirkende faktor i demokratiseringen i Norge som andre plasser. Hvis du skal fokusere på hvordan modernisering bidro/ikke bidro(det er viktig å drøfte) bør du begrunne den tolkningen. Du kan for eksempel skrive noe sånt som "Når det gjelder sammenhengen mellom disse er det er en vanlig oppfattelse at *noen aspekter av av modernisering bla bla viktig årsak*... Jeg skal i denne presentasjonen legge vekt på dette med fokus på bla bla..."

Ja, skal prøve mitt beste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...