Gå til innhold

Utbetaling av lønn etter feriepenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det normale er at man får feriepenger i juni, men ikke lønn.

I juli får du lønn som normalt.

 

Å regne ut hvor mye feriepenger man får utbetalt er enkelt. Finn feriepengegrunnlaget som står oppgitt i lønns-, og trekksoppgaven du får ved årsskiftet. Som oftest er den en del tusenlapper lavere enn den totale årslønna er, på grunn av at feriepengene ikke inkluderes i feriepengegrunnlaget.

Deretter er det  enkelt å regne frem hvor mye du får utbetalt i feriepenger. Har du fem ukers ferie bruker du 12 % i utregninga (14,2 % om over 60 år), og har du fire ukers ferie bruker du 10,2 % (12,5% over 60 år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den blir trukket etter hvor mange feriedager du tar det året. Ett vanlig regnestykke er feks lønn (22 arb dager) minus "lønn" for 25 feriedager (5 uker ferie) pluss feriepenger = utbetalt i juni.

 

Unntaket er hvis du er vikar etc med timesbetaling. Da får du lønn for det du jobbet i mai, pluss feriepenger i juni.

 

Edit: actibus var raskere enn meg ?

Endret av magb
Lenke til kommentar

Det jeg har erfart er dette:

 

Jobber du med timelønn, utbetaler de feriepengene på et spesifikt tidspunkt. Hvis den utbetales i juni, vil man få både feriepenger og lønn denne måneden om man jobber i perioden de utbetaler feriepenger. Men, når man faktisk tar ferie vil man ikke få lønn for disse dagene, så da må man spare feriepengene for å dekke dette tapet av inntekt.

 

Har man fast jobb derimot, får man som regel utbetalt feriepenger istedenfor lønn 1 måned, men kan ta ferie uten at det påvirker lønnen når man tar det ut. Selv om jeg tar ut en uke her og en uke der gjennom hele året, trekker jobben meg for all ferien samme måned som de utbetaler feriepengene.

 

3. alternativet er at jobben utbetaler feriepenger når man tar ut ferie. Tar man en uke får man 20% av feriepengene, tar man 2 uker får man 40% av feriepengene. Etc. Så får man resten når man tar resten av ferien senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Du får feriepenger og lønn samtidig. Da må du legge av penger til måneden etter.

2. Arbeidsgiveren holder tilbake en månedslønn, og utbetaler kun feriepengene. Da får du lønn som normalt når du tar ut feriedagene.

 

Sistnevnte er ganske vanlig for de med høy stillingsprosent. Sistnevnte er gjerne brukt på deltidsansatte. 

Lenke til kommentar

1. Du får feriepenger og lønn samtidig. Da må du legge av penger til måneden etter.

2. Arbeidsgiveren holder tilbake en månedslønn, og utbetaler kun feriepengene. Da får du lønn som normalt når du tar ut feriedagene.

 

Sistnevnte er ganske vanlig for de med høy stillingsprosent. Førstnevnte er gjerne brukt på deltidsansatte. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har 5 ukers betalt ferie, vil du få feriepenger i (normalt) juni. Siden juni har mindre enn 5 uker, vil du få trukket resterende feriedager i juli, ev. at dette trekkes fra utbetalingen av feriepengene slik at julilønnen blir "normal". Litt ulik praksis her, men totalt sett over året skal det bli riktig.

Lenke til kommentar

Det jeg har erfart er dette:

 

Jobber du med timelønn, utbetaler de feriepengene på et spesifikt tidspunkt. Hvis den utbetales i juni, vil man få både feriepenger og lønn denne måneden om man jobber i perioden de utbetaler feriepenger. Men, når man faktisk tar ferie vil man ikke få lønn for disse dagene, så da må man spare feriepengene for å dekke dette tapet av inntekt.

 

Har man fast jobb derimot, får man som regel utbetalt feriepenger istedenfor lønn 1 måned, men kan ta ferie uten at det påvirker lønnen når man tar det ut. Selv om jeg tar ut en uke her og en uke der gjennom hele året, trekker jobben meg for all ferien samme måned som de utbetaler feriepengene.

 

3. alternativet er at jobben utbetaler feriepenger når man tar ut ferie. Tar man en uke får man 20% av feriepengene, tar man 2 uker får man 40% av feriepengene. Etc. Så får man resten når man tar resten av ferien senere.

Dette er riktig.
Lenke til kommentar

Dersom du har 5 ukers betalt ferie, vil du få feriepenger i (normalt) juni. Siden juni har mindre enn 5 uker, vil du få trukket resterende feriedager i juli, ev. at dette trekkes fra utbetalingen av feriepengene slik at julilønnen blir "normal". Litt ulik praksis her, men totalt sett over året skal det bli riktig.

 

Det er svært uvanlig med betalt ferie i Norge. Myndighetene tvinger arbeidsgiverene til å trekke litt mer hver måned så du ikke drikker opp disse pengene og er blakk når du skal ha ferie. Pengene som er holdt tilbake betales vanligvis i juli måned og kalles feriepenger. Jeg selv skulle heller gjerne hatt pengene da jeg tjente dem så jeg kan drikke dem opp, sløse dem bort på aksjer eller hva jeg måtte ønske.

Endret av asicman
Lenke til kommentar

Ikke på min jobb, 11 md lønn og feriepenger i juni, så jo jeg har betaling i ferien min. Juli får jeg normal lønn selv om jeg er i spania.

 

Det er ikke betalt ferie. Det er norske myndigheter som pålegger arbeidsgiverene å trekke deg ekstra penger året i forveien som utbetales i juni året etter.

 
Hvis du hadde startet i januar og ikke hadde jobbet tidligere så hadde du ikke fått en øre i juni. Unntaket er om bedriften ikke har en spesiell generøs ordning for nyansatte, men det vil være noe utover vanlig feriepengeordning.
Lenke til kommentar

Avhengig av arbeidsavtalen din hvordan dette praktiseres. Du kan ha avtale om ferie med lønn. Dersom du har 4 uker avtalt ferie uten lønn blir du trekt 4 uker. Dersom du har 5 uker ferie blir du ofte trekt 3/22. Har du 6 uker ferie er det 8/22 osv. 

 

Dette er regulert av avtalen du har med arbeidsgiveren din. Det å avtale ferie med lønn er en ganske vanlig måte å få en faktisk lønnsøkning på og er ofte det første jeg gjør når jeg har prøvd å forhandle opp lønnen min tidligere. 

Lenke til kommentar

Ikke på min jobb, 11 md lønn og feriepenger i juni, så jo jeg har betaling i ferien min. Juli får jeg normal lønn selv om jeg er i spania.

Ta ferien i juni (den måneden du faktisk blir trukket i lønn) i stedet for juli, så oppdager du at du ikke får lønn i ferien, men resultatet blir akkurat det samme... ;)

Lenke til kommentar

Joda, så lenge du regner feriepengene som lønn i ferien, og det er jo det de skal være, så sånn sett har du jo helt rett. :) 

Det er imidlertid bemerkelsesverdig mange (også her i denne tråden) som mener de skal ha (eller kunne forhandle seg til, som i innlegg #17) både 12 måneder lønn og i tillegg feriepenger i feriemåneden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...