Addis Abeba Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Hei, var medlem her for noen år siden da jeg bygde pcen, og fikk mye hjelp da. Tenkte derfor at jeg skulle åpne en ny tråd da jeg prøver å få den i gang igjen etter noen år. Har ribbet PCen til et punkt da jeg skulle tro at det var nok i den til at den skulle starte opp relativt normalt, men får ikke bilde på skjermen når jeg starter opp. I pcen er det for øyeblikket Hovedkort - Asus z97a CPU - Intel i5 4460 m/ standard vifte 750W Chieftec PSU Hitachi Harddisk 1gb 7200 rpm i et HAF 922 kabinett. husker ikke modell på PSU eller harddisk, kan finnes ut om det vil være av relevanse. Hovedkortet er fra i fjor, men ikke brukt før nå. Prosessoren er nyinnkjøpt, mens PSU og Harddisk er fra 2009. Kan høre at harddisken går, pcen starter opp som den gjorde da den fungerte mtp. lyd og lys (etter beste hukommelse) Så med enkel logikk har jeg kommet frem til 3 ting som har gått galt: 1. En eller fler av delene fungerer ikke Vil tro at dette må være harddisken, da det andre er relativt nytt. Strømmen går, så kan nesten ikke være PSUen vel? 2. Jeg har koblet noe feil Selvfølgelig en mulighet, da jeg ikke er veldig erfaren på området. Dersom noen vet om noen åpenbare nybegynnerfeil, så hadde jeg satt pris på ethvert tips. 3. Jeg har glemt en del i pcen som trengs for å få display Alle kan få brainfarts nå og da. Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Man vil få bilde selv om harddisk ikke virker. Det kan være PSU, selv om du har noe strøm. Har du husket begge kablene fra PSU til hovedkort? Det er en vanlig feil å glemme at det er to kabler. Lenke til kommentar
Addis Abeba Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Man vil få bilde selv om harddisk ikke virker. Det kan være PSU, selv om du har noe strøm. Har du husket begge kablene fra PSU til hovedkort? Det er en vanlig feil å glemme at det er to kabler. Det var jeg ikke klar over. Gir mening når jeg tenker over det. Med begge kablene, mener du da den til hovedkortet og den til CPU eller er det en annen jeg har glemt? Kan prøve å poste et bilde av ledningene i morgen da det ser ut til å være problemet. Er det en måte å sjekke om det er PSU som er problemet? Lenke til kommentar
Hfos Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Hva med ram, du har vel satt de inn. Du får ikke bilde uten. Prøv med kun en brikke først, i Dimm A2 Hvis det virker nå sett neste i Dimm Dimm B2 http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/Z97_A_DIMM_QVL.pdf?_ga=1.142409914.926598691.1461011119 Lyser noen av disse Led? DRAM_LED CPU_LED VGA_LED BOOT_Device LED POST State LEDs The POST State LEDs provide the status of these key components during POST (Power-On-Self Test): CPU, memory modules, VGA card, and hard disk drives. If an error is found, the critical component’s LED stays lit up until the problem is solved. Endret 13. juni 2016 av Hfos Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Med begge kablene, mener du da den til hovedkortet og den til CPU eller er det en annen jeg har glemt? Ja, den ene er strømforsyning til CPU. Det er en separat liten plugg på hovedkortet, som regel en helt annen plass en den store pluggen. Lenke til kommentar
Addis Abeba Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Hva med ram, du har vel satt de inn. Du får ikke bilde uten. Prøv med kun en brikke først, i Dimm A2 Hvis det virker nå sett neste i Dimm Dimm B2 http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/Z97_A_DIMM_QVL.pdf?_ga=1.142409914.926598691.1461011119 Lyser noen av disse Led? DRAM_LED CPU_LED VGA_LED BOOT_Device LED POST State LEDs The POST State LEDs provide the status of these key components during POST (Power-On-Self Test): CPU, memory modules, VGA card, and hard disk drives. If an error is found, the critical component’s LED stays lit up until the problem is solved. Takk for svar. Kjører med ram, det hadde jeg helt glemt å nevne. Men jeg begynte å google litt for å se om det kunne være problemet, og det kan se ut til at ram-et ikke er kompatibelt. Litt flaut at det skulle være så enkelt, men takk for at du fikk meg inn på riktig spor. Hadde satt pris på om tråden kunne blitt holdt åpen, da med mitt nivå av ekspertise er det ikke umulig med flere hindringer. Lenke til kommentar
Hfos Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Med begge kablene, mener du da den til hovedkortet og den til CPU eller er det en annen jeg har glemt? Ja, den ene er strømforsyning til CPU. Det er en separat liten plugg på hovedkortet, som regel en helt annen plass en den store pluggen. På dette kortet er det en 8pins EATX 12V denne må ha strøm Lenke til kommentar
Hfos Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Du kan lese i Bruksanvismingen Side 1-40 kanskje det er håp like vell MemOK! button Installing DIMMs that are not compatible with the motherboard may cause system boot failure, and the DRAM_LED near the MemOK! button lights continuously. Press and hold the MemOK! button until the DRAM_LED starts blinking to begin automatic memory compatibility tuning for successful boot. Endret 13. juni 2016 av Hfos Lenke til kommentar
Addis Abeba Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Har fått nytt ram nå, som i følge deres hjemmeside (http://www.kingston.com/en/memory/search?DeviceType=7&Mfr=ASU&Line=Z97-A&Model=89012) skal være kompatibelt. Da jeg satt dem inn fikk jeg som beskrevet over et rødt varig lys. Prøvde som Hfos foreslo over å holde inne MemOK! til lyset blinket, men etter reboot gikk maskina inn i det samme moduset som den var før, med varende rødt Dram lys og ikke display. Har prøvd å sette inn brikkene i forskjellige spor, samt å prøve med en brikke, men sitter igjen med samme resultat. CPU og mobo er forøvrig begge koblet til PSU. Endret 15. juni 2016 av Addis Abeba Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 En gjenganger når man bytter kabinett er gjenglemte spacere. Man tar ut ett hovedkort som har 9 skruer, og setter inn ett nytt som har 8 skruer. Da blir det kortslutning hvis man ikke fjerner den overfødige spaceren. Lenke til kommentar
Addis Abeba Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 En gjenganger når man bytter kabinett er gjenglemte spacere. Man tar ut ett hovedkort som har 9 skruer, og setter inn ett nytt som har 8 skruer. Da blir det kortslutning hvis man ikke fjerner den overfødige spaceren. Med kortslutning, betyr det at hovedkortet ryker og blir ubrukelig? For hadde den situasjonen. Har forsåvidt fjernet spacern til overs, og er ingen forskjell. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Med kortslutning har man ingen kontroll, ikke mulig å si hva som skjer. Det har vært en håndfull saker på forumet hvor dette har vært problemet, de fleste har vært heldige. Men det er relativt stor mulighet for at det går galt. Lenke til kommentar
Addis Abeba Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Med kortslutning har man ingen kontroll, ikke mulig å si hva som skjer. Det har vært en håndfull saker på forumet hvor dette har vært problemet, de fleste har vært heldige. Men det er relativt stor mulighet for at det går galt. Jeg får i hvert fall strøm til hovedkortet, så håpet er at det fortsatt er i livet. Mest fordi jeg ikke har råd til å erstatte det. Men noterer meg at hovedkortet er en mulig grunn til at det ikke fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå