Gå til innhold

Trenger tips til kjøp av FPGA devboard

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ikke så fryktelig erfaren på hva det er å velge av mellom FPGA-ting. Jeg ønsker meg et rimelig devboard med litt utstyr på seg, uten at det blir for dyrt og avansert.

Ønsker meg i hovedsak et entry-level board, og jeg trenger ikke siste skrik innenfor FPGA-chips, da jeg ikke har planer om å lage noe superkomplekst. Pris er viktigere enn ytelse.

Krav:

• Rimelig, under 500-800kr
  • Funker under Linux (Open source toolkits er et stooort pluss)
  • Bells and whistles. Mer integrert leketøy på boarded er bedre, men trenger ikke TFT-skjermer og en million knapper. VGA, RAM og ROM/Flash er foretrukket

Jeg har i utgangspunkt tenkt til å kjøpe Mimas V2 Spartan 6, så med mindre dere overbeviser meg om at noe annet er bedre så tror jeg det blir det. Del gjerne erfaring med dette devboardet om dere har noen erfaring.

http://numato.com/mimas-v2-spartan-6-fpga-development-board-with-ddr-sdram/

Takk på forhånd. :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, å da er du sikker på at du ikke klarer deg med et Arduino Uno KIT eller en Raspberry Pi ?

Jeg startet med et avansert AVR-kort med masse knapper, lys, display osv, men fant rimelig fort ut at det ble en ensom verden. Ga bort det avanserte kortet og kjøpte inn en enkel Arduino og da var det plutselig superlett å få hjelp fra andre på nett.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe brukbar open source programvare for bygging av FPGA image. Men både Xilinx og Altera har gratis programvare for de små FPGA kretsene.

Spartan-6 er en eldre FPGA og da må du bruke forrige generasjons programvare (ISE). Det vil være mer framtidsrettet å bruke nyere FPGA (f.eks. Artix og Zynq) og Vivado programvare.

Spørsmålet er også om du vil ha kun FPGA eller om du vil ha FPGA med innebygget ARM CPU (Zynq fra Xilinx og f.eks. Cyclone V SoC fra Altera). Det er selvsagt mer å lære seg om du vil gå denne veien.

Noen rimlige kort:

Xilinx ren FPGA: Arty
Xilinx FPGA med ARM: MicroZed
Altera ren FPGA: DE0-CV
Altera med ARM: DE0-Nano-SoC

Selv har jeg Zedboard (Zynq) og SoCkit (Cyclone V SoC) og har ikke noe erfarning med de overnevnte.

Lenke til kommentar

Logi-pi så kult ut, men ville helst hatt en standalone plattform med IO-dingser jeg kan leke med.

Jepp. Er klar over at Spartan 6 er en nokså aldrende enhet, og den versjonen man får på Mimas V2 er den nest minste Spartan 6 typen man får.

Vivado er en hel suite slik jeg forstår det. Jeg ønsker meg bare en kompliator, simulator og trainer som jeg kan bruke sammen med Vim. Det trenger ikke å være fri programvare á AVR-GCC og AVRDUDE, men så lenge jeg ikke må drive å tukle med lisenser eller abandonware så er jeg fornøyd.

ARM CPU var strengt tatt ikke oppe til vurdering da jeg helst bare ønsker FPGA-delen. Hva innebærer en ARM-CPU? Er det noe moro jeg kan gjøre med den?

Takk for anbefalinger. Skal sjekke de ut.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Logi-pi så kult ut, men ville helst hatt en standalone plattform med IO-dingser jeg kan leke med.

Jepp. Er klar over at Spartan 6 er en nokså aldrende enhet, og den versjonen man får på Mimas V2 er den nest minste Spartan 6 typen man får.

Vivado er en hel suite slik jeg forstår det. Jeg ønsker meg bare en kompliator, simulator og trainer som jeg kan bruke sammen med Vim. Det trenger ikke å være fri programvare á AVR-GCC og AVRDUDE, men så lenge jeg ikke må drive å tukle med lisenser eller abandonware så er jeg fornøyd.

ARM CPU var strengt tatt ikke oppe til vurdering da jeg helst bare ønsker FPGA-delen. Hva innebærer en ARM-CPU? Er det noe moro jeg kan gjøre med den?

Takk for anbefalinger. Skal sjekke de ut.

Gratisversjonene av Vivado og Quartus finnes begge i Linux versjoner. Du kan laste ned og teste disse før du bestemmer deg for å kjøpe noe hardware.

Vivado er mye mer moderne enn ISE, spesielt når man ser på script mulighetene. Det er ikke Spartan i seg selv som er problemet, men at du ikke kan bruke Vivado med Spartan. Når det gjelder simulator så følger Modelsim ASE med Quartus. Xilinx har sin egen simulator i Vivado. 

Du kan gjøre det meste med ARM CPU'ene. Du kan f.eks. kjøre Linux på dem og så kan du skrive/bruke drivere for hardware du lager i FPGA. Strengt tatt behøver du ikke å bruke ARM delen på dem om du ikke ønsker, men det henger som regel en del pereferienheter på CPU'ene på dev-kit'ene som video interface, USB, nettverk, SPI, I2C og UART slik at du må sette opp ARM delen for å bruke disse.

Det er ganske mye man skal lære seg for å beherske både FPGA design og embedded ARM programmering.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Både Xilinx og Altera har FPGA-kits som er rettet mot studenter til en rimeligere penge. Om du har mulighet til å skaffe som student kan det være noe å sjekke ut.

Jeg har et gammelt Altera DE 1 kit som jeg ikke har brukt mye (kjøpt som student) og trur ikke den er støttet lenger i programvaren deres siden FPGAen nå er gammel. Skal kanskje ikke forvente noe annet etter 8år...

På jobb har jeg Nexys 4 DDR kort som jeg har brukt litt. Fungerer greit, men koster kanskje litt mer enn det du tenkte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...