merterje Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Nedenfor er screenshot av den siden jeg refererer til under mitt Kontrollpanel. Jeg er da interessert i å ta sikkerhetskopier av mine filer, men skjønner ikke helt hvordan ? Ta en titt nedenfor og kom med råd, det ville vært fint. Vet ikke hva systemavbildning er ? heller ikke om filene skal kopieres en plass på PCn eller ekstern (ekstern harddisk/sky) ? Litt rart, i kontrollpanelet kommer det opp Sikkerhetskopiering og gjenopprett (Windows 7), men jeg har da Windows 10 ?? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Det er mange måter man kan ta backup på. Windows inkluderer flere metoder. Det har utviklet seg med de forskjellige Windows generasjonene. En metode går ut på å lage et image (systemavbildning), noe som gir alt innhold på en partisjon lagret som en fil. Dette ble inkludert i Windows 7, så forsvant det i Windows 8, og er kommet tilbake i Windows 10. Det er derfor du finner "Windows 7" navnet her. Dette er en type backup som gjøres en gang i blant, ikke daglig. Fordelen er at man kan gjenopprette en hel disk på kort tid, med Windows og alt. En helt annen metode er å ta backup av hver fil for seg. I Windows 8 kom noe som kalles 'File History', det kan gi deg backup av flere versjoner av hver fil. Dette er en type backup som gjøres ofte, gjerne flere ganger om dagen. Er enklere å gjenopprette en enkelt fil. Det er også mange muligheter for hvor backup skal lagres. Der må man vurdere pris kontra sikkerhet. Man kan bruke en ekstern USB disk, men disse gir lav sikkerhet. Man kan bruke en nettverksdisk (NAS), sikrere men også mer kostbart. Ekstern backup, som i skyen, kan gi best sikkerhet. Da er filene sikre selv om huset brenner ned. 1 Lenke til kommentar
merterje Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 Fikk en advarsel her i forumet da jeg har lagt inn flere innlegg i feil kategori. Jeg skal tenke meg ekstra godt om neste gang jeg kommer med innlegg. Men tilbake til dette tema her. Jeg skjønner det slik at det er mange muligheter å kopiere PCns filer..Etter det jeg ser så er det ikke nok plass å kopiere alt til OneDrive, men det går an å kjøpe mer lagringsplass der da. En annen ting jeg lurte på er om jeg kan bare kopiere Windows OS © og Lenovo (D) over på min eksterne harddisk. Kanskje ikke den sikreste lagringen, men har to harddisker og kan da kopiere til begge. Da har jeg sikkerhetskopi av sikkerhetskopien. Å legge sikkerhetskopiering av filene på PCn, er vel ikke helt bra. Da vil jo alt bli borte ved en total kræsj. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Systemavbildning til ekstern disk kan anbefales. Jeg har også flere slike, lagret forskjellige steder. Daglig backup kan også gjøres til ekstern disk, men det er jeg litt mer skeptisk til. Det krever at disken brukes hele tiden, og dermed øker muligheten for feil ved at at den kan falle i gulvet etc. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Litt rart, i kontrollpanelet kommer det opp Sikkerhetskopiering og gjenopprett (Windows 7), men jeg har da Windows 10 ?? Hovedgrunnen til at du finner dette kontrollpanelet i Windows 10 er at du skal ha muligheten til å hente inn filer fra backup som ble tatt under Windows 7. (Gjelder vel primært de som oppgraderte fra 7 til 10.) Men systemavbildningsfunksjonen er jo like relevant for Windows 10. Som vanlig filbackup-løsning kan jeg anbefale Carbonite. (Men det finnes alternativer.) For ca. 1 kr./dag surrer det et program i bakgrunnen på PC'en min og sjekker hvilken filer som er nye/endret (i de mappene jeg har valgt ut), og med jevne mellomrom blir disse filene kryptert og lastet opp til en Carbonite-server. Det er enkelt å sette opp og enkelt å bruke - du trenger egentlig ikke gjøre noe etter at det er satt opp. En fordel med Carbonite - sammenlignet med en ekstern harddisk - er at filene på serveren ikke er tilgjengelige for skadelige programmer som krypterer filene dine og forlanger løsepenger for å dekryptere dem. (Det som gjerne kalles ransomware.) Du kan derfor i verste fall slette harddisken din for å bli kvitt all skadelig programvare, reinstallere Windows, reinstallere Carbonite, og laste ned alle filene dine. (Filene kan også lastes ned til en annen PC om du vil.) Som sagt, det finnes sikkert gode alternativer. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Jeg kan anbefale acronis true image. Sette dette opp med periodisk image av hva du ønsker til en egen disk, enten lokalt eller på nettverket. Dette syntes jeg er behagelig. Jeg bruker det primært til systempartisjonen min og hvis alt skulle tryne så booter jeg på acronis bootbar usb og henter opp imaget. Øvrig data som filmer, musikk, bilder osv har jeg bare liggende på redundanse harddisker. Ulempen er vel at acronis koster litt, men det er veldig behagelig som restore av windows (" c:\ ") Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg kan anbefale acronis true image. Sette dette opp med periodisk image av hva du ønsker til en egen disk, Hvor store blir disse imagene? Hvis du har en 60GB systempartisjon, blir da hvert image du tar 60G (evt. komprimert) ? Eller blir det første imaget 60GB, mens etterfølgende bare reflekterer forskjellene (delta) fra forrige image? Tenker litt på plassforbruk over tid dersom jeg setter opp automatisk periodisk backup. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Det er noen alternativer der .. Du trenger ikke lage image "like for like" slik at imaget blir mindre enn partisjonen. Som eksempel har jeg en 250 GB M.2 SSD. Denne bruker jeg nå rundt 80 GB av. Imaget er rundt 50 GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå