Gå til innhold

iOS 10: – Dette er den største iOS-oppdateringen noensinne

Anbefalte innlegg

Ok sier du det, hva er vitsen med å først gidde å utvikle det da?

Om en mobiltelefon eksempelvis brukes til fotografering, så driter jeg jo i om bildet blir lagret ett eller 20 nanosekunder raskere. Filnavnet får samme sekundstempling uansett. Ikke tror jeg det påvirker hurtig seriefotografering i nevneverdig grad heller.

Men, om du fyrer opp noe ala NASDAQ/NYSE på server i en mobiltelefon, gitt at CPU, RAM og bredbånd i en utopisk verden hadde hengt med, så kan jeg forstå at et nanosekund eller pikosekund for den saks skyld er vesentlig.

Det koker ned fra kverrulering og ordveksling, til om at: Hva er hensikten i første omgang å utvikle OS'et i den retning?

"Bare fordi man kan, der også?"

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så du mener å ha en kilde på at de opererte med så store biter som hel-sekunder på forrige OS-versjon da?

Vel, ja. HFS har ett sekund som oppløsning i timestamps.

Uansett, dette har ingenting med f.eks servere å gjøre, da ikke timestamp fra filer er det man bruker til sånne sammenlikninger.

Jeg foreslår at vi returnerer til trådens tema.

Lenke til kommentar

Må si dette var en skuffende lansering sett fra mitt ståsted og min bruk. Det er nok fordi jeg for det første ikke bruker Siri og jeg har ikke behov for mange nye "tullefunksjoner" i meldingsapp'en, den brukes til å sende sms/mms og jeg ser ikke nytten av å tegne ting, bruke "hemmlig tekst", levende bakgrunner eller lignende. 

Forbedret låse- og hjemskjerm var en helt grei forbedring men ga ikke noe wow-følelse. Det eneste jeg ellers fant nyttig var mulighet for å kjøre to instanser av Safari på iPad'en. Bra man kan slette stock apps i det minste nå og det vil nok sikkert komme andre bra tweaks som ikke ble tatt opp på presentasjonen etter hvert som beta'ene ruller ut men alt i alt er jeg ganske underveldet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når Apple lanserte iOS 9 skrøt de av at den tok mye mindre plass enn iOS 8. Så hvor mye plass tar den nye oppdateringen? Og er det størrelsen på oppdateringen de måler, eller er det hvor mye plass OS'et tar på disk. Uansett rart at de skryter av begge deler fra år til år. Viser jo bare at de ikke har noe mål med oppdateringene sine. Hva skal de gjøre neste år? Vår minste oppdatering noensinne. Eller kanskje de går for noe i mellom. Vår mest gjennomsnittlige oppdatering noen sinne. Og, hvorfor i all verden heter det iOS10??? Det er jo totalt meningsløst. Det riktige navnet burde være iOSX Singapura. Eller, Singapura ville kanske være dumt om det var den største oppdateringen, men like vell, iOS10 vil være betydelig mindre enn OSX uten i. Kanskje et dumt valg, for om noen år kan de også komme noe mindre, så de burde kanskje gå opp noen hakk for å ha muligheter senere. iOSX Devon Rex. Da kunne de brukt henholdsvis iOSX Cornish Rex eller iOSX American Curl, alt etter om OS'et blir deres største eller minste noen sinne den gangen. Kjører de gjennomsnittlig kan de kanskje gå for vanlig iOSX Norsk Skogkatt. Uansett, spennende å se at ord man skriver byttes ut til varianter av smilefjes og lignende, som om ikke SMS språket er ille nok som det er. Ser for meg at ungdommen ikke lenger kan uttrykke seg muntlig fordi ordene bare finnes i form av bilder. Ja, ja, interessant er det uansett, at man kan ha store emji-ikoner. Sikkert derfor oppdateringen er så stor denne gangen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når Apple lanserte iOS 9 skrøt de av at den tok mye mindre plass enn iOS 8. Så hvor mye plass tar den nye oppdateringen? Og er det størrelsen på oppdateringen de måler, eller er det hvor mye plass OS'et tar på disk. Uansett rart at de skryter av begge deler fra år til år. Viser jo bare at de ikke har noe mål med oppdateringene sine. Hva skal de gjøre neste år? Vår minste oppdatering noensinne. Eller kanskje de går for noe i mellom. Vår mest gjennomsnittlige oppdatering noen sinne. Og, hvorfor i all verden heter det iOS10??? Det er jo totalt meningsløst. Det riktige navnet burde være iOSX Singapura. Eller, Singapura ville kanske være dumt om det var den største oppdateringen, men like vell, iOS10 vil være betydelig mindre enn OSX uten i. Kanskje et dumt valg, for om noen år kan de også komme noe mindre, så de burde kanskje gå opp noen hakk for å ha muligheter senere. iOSX Devon Rex. Da kunne de brukt henholdsvis iOSX Cornish Rex eller iOSX American Curl, alt etter om OS'et blir deres største eller minste noen sinne den gangen. Kjører de gjennomsnittlig kan de kanskje gå for vanlig iOSX Norsk Skogkatt. Uansett, spennende å se at ord man skriver byttes ut til varianter av smilefjes og lignende, som om ikke SMS språket er ille nok som det er. Ser for meg at ungdommen ikke lenger kan uttrykke seg muntlig fordi ordene bare finnes i form av bilder. Ja, ja, interessant er det uansett, at man kan ha store emji-ikoner. Sikkert derfor oppdateringen er så stor denne gangen.

Er du... full?

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper nå at QuickType kommer med støtte for norsk. Apple sitt standardtastatur føles relativt lite moderne når man ikke har QuickType på norsk og med tanke på at de har fått til både diktering og Siri veldig bra på norsk så må de vel klare å få til QuickType også etterhvert.

Jeg så etter noe sted hvor dette var bekreftet, men har ikke funnet noe foreløpig. Det vil i tilfelle være det største høydepunktet for min del ettersom jeg har helt gitt opp tredjepartstastaturer på iOS.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her. Har testet ut både Swiftkey og Fleksy, og ingen av de har god nok støtte for norsk til at det fungerer godt nok. I tillegg så driver den og bytter tilbake til standard iOS keyboard i noen apper, hvilket blir for irriterende i lengden. Så får håpe at dette blir fikset med Quick Type i iOS 10.

Ellers så er jeg positiv til at de fokuserer med på deep learning, og at dette skal gi bedre søk, organisering, forslag, osv, i apper. Men jeg må innrømme at jeg her har større tro på Andoid. Jeg er simplelthen usikker på om Apple klarer å konkurrere med Google på dette området, og frykter at avstanden bare kommer til å bli større og større med årene. Det er for meg synd, da (1) man trenger (minst) to mobilOS for å opprettholde en sunn konkurranse, og (2) jeg stoler mer på Apple enn Google når det kommer til personvern. Får håpe jeg tar feil, men tviler, da dette er hva Google er best på.

Kanskje dårligste WWDC noensinne. Halvparten var vi har en ny feature "se vi kan fremdeles be Siri om informasjon", og "se denne sjuke kombinasjonen av smiley og vibrasjon - akkurat som MSN anno 2003.

WWDC har jo aldri vært noen høydare da det sjeldent vises frem nye produkter. Syntes iOS 10 virker veldig interessant med en temmelig stor forandring av UX-designet med nye notifikasjoner, widgets og det hele. En av de mer spennende oppdateringene på veldig, veldig lenge spør du meg.

Personlig synes jeg dette vanligvis er noe av det mest interessante fra Apple ila året, da det går noen år mellom hver gang jeg oppgraderer min Macbook og iPhone, hvilket fører til at det er WWDC som forteller meg om vil få større glede av de produktene jeg allerede eier. Men ja, er enig i at det er positivt at de forbedrer seg kraftig med notifikasjoner, widgets osv. Når det endelig er på plass, så er det også noe de fremover kan jobbe med å gradvis forbedre.

Endret av blured
Lenke til kommentar

lol, for noe patetisk tull.

På lik linje med alle presentasjoner siste året fra mobilmarkedet fra den jevne forbrukers ståsted  :)

At man får bedre API støtte er dog bra. Sånn sett er vel ikke dette en forbrukerorientert konferanse og derav kjedelig for de fleste forbrukere men heller rettet mer mot utviklere og innholdstilbydere og da ser man straks mer nytteverdien av det som tas frem og nevnes. Men fra forbrukerståsted virker alle mobil og nettbrett aktører like "kjedelige" for tiden.

EDIT:

The Apple Worldwide Developers Conference (WWDC

Hadde man tatt seg tid til å sjekke hvem denne konferansen faktisk er for fremfor å bare sluke clickbaiten (selv skyldig) så hadde man forstått hvorfor den fremstår som kjedelig for meningmann og mer spennende for de som bruker mobilen til mer enn snapchat, spotify, instagram og sporttracker (selvironi intended)  :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Den dagen apple sin kart tjeneste har gatevisning så kan appen være aktuell men intill da så er den bare et tulle kart. Jeg utforsker steder jeg har lyst på besøke eller skal til. Det med kart er også kunne bruke det til utforskning. Foreløpig er det google maps som er kongen på haugen og blir det en god stund fremover.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den dagen apple sin kart tjeneste har gatevisning så kan appen være aktuell men intill da så er den bare et tulle kart. Jeg utforsker steder jeg har lyst på besøke eller skal til. Det med kart er også kunne bruke det til utforskning. Foreløpig er det google maps som er kongen på haugen og blir det en god stund fremover.

Men få kartjenester suger mer enn Windows Phone sin HERE Maps+.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...