Gå til innhold

Måle fettprosent hjemme

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet om instrumenter som kan måle kroppsfett hjemme, og som faktisk funker?

Jeg bruker å ta "InBodyTest" på mitt lokale treningssenter et par ganger i måneden, men hva er vel ikke bedre enn å ha en slik mulighet hjemme? Jeg vet (Eller.. har hørt) at disse testene man tar på treningssentre ofte begynner å slite med høyaktighet dersom fettprosenten kommer under 9%. Dette kan for øvrig stemme, da jeg landet på 4,9% etter sist test, men hadde 9,2% før der igjen.

Jeg har sett på Omron BF-508, men aner jo hvor nøyaktig den er, eller om den i det hele tatt fungerer.

Jeg har brukt fettklype, men føler ikke at den gir meg helt nøyaktige resultater den heller (Det er sikkert ingenting som vil gi meg nøyaktige resultater på desimal-skalaen, men noe i nærheten, kanskje?)

Har noen erfaring med slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen ?

Spør du meg har du en usunn lav fettprosent og det at apparatet ikke gir riktige resultater under 9% er fordi du ikke burde gå under det.

Motstandmålinger vil alltid gi varierende resultater fordi det som skjer i kroppen er dynamisk.

Lenke til kommentar

Stemmer i.

Både badevekter og inbodys på treningssentre er totalt bortkastede penger.

De 2 beste fettmålingene gjør du hjemme og er tilnærmet gratis.

1: Speil - ev. ta et formbilde med mobilen en gang i mnd. Legg bildene inn på pc`n i kronologisk rekkefølge. Når du har samlet opp 15-20 bilder er det forhåpentligvis morsomt å skippe fra første til siste bilde. Selve tallet på fett% har vel egentlig ingen betydning.

2: Fettklype/kaliper. Koster vel rundt 200kr og er den mest annerkjente og mest nøyaktige målemetoden. Selv her får du bare et "tall" og det er ikke nøyaktig her heller - men du bruker dette tallet til å måle fremgang mot neste måling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er vitsen ?

Spør du meg har du en usunn lav fettprosent og det at apparatet ikke gir riktige resultater under 9% er fordi du ikke burde gå under det.

Motstandmålinger vil alltid gi varierende resultater fordi det som skjer i kroppen er dynamisk.

"Spør du meg" -> CTRL+C -> CTRL+F ->CTRL+V ->Ingen resultater funnet.

Varierende resultater er jeg klar over. Det vil også en "treningssentertest" gi, men det er billigere å (For eksempel) ta fem  hjemmetester og deretter regne ut gjennomsnitt, enn å ta fem tester á 200-500 spenn på et treningssenter.

Man er ganske manisk på fettprosenten hvis man kjøper en dingsboms til tusenlappen for å kunne sjekke hjemme :p Tror de på treningssentrene er mer enn nøyaktige nok og mye mer nøyaktig enn noe til en tusenlapp.

Det handler på ingen måte om mani i mitt tilfelle, jeg ønsker bare å ha en detaljert loggføring av mine resultater.

Det skjønner jeg, og det er jo egentlig det jeg lurer på - om det faktisk finnes noe som fungerer (så) optimalt (som mulig).

Stemmer i.

1: Speil - ev. ta et formbilde med mobilen en gang i mnd. Legg bildene inn på pc`n i kronologisk rekkefølge. Når du har samlet opp 15-20 bilder er det forhåpentligvis morsomt å skippe fra første til siste bilde. Selve tallet på fett% har vel egentlig ingen betydning.

2: Fettklype/kaliper. Koster vel rundt 200kr og er den mest annerkjente og mest nøyaktige målemetoden. Selv her får du bare et "tall" og det er ikke nøyaktig her heller - men du bruker dette tallet til å måle fremgang mot neste måling.

1. Jeg tar absolutt bilder, but then again så har jeg ikke tallet. Det er jo en viss % man helst ikke vil gå under, og det vil jeg jo unngå, men samtidig ligger på at stadium hvor jeg er fornøyd (Les: "sommerkroppen").

2. Jeg har brukt fettklype, men av en eller annen grunn føler jeg - erfaringsmessig - at en InBodyTest gir meg et mer nøyaktig svar. Selvsagt kan det være helt feil og motsatt - at kaliperet faktisk gir nøyaktige resultater.

Lenke til kommentar

I følge forskning er fett å regne som et endokrint organ, og det er derfor en del av den hormonelle balansen i kroppen. I følge de forutsetningene jeg har for å vurdere det er det å sette kroppen utenfor fysiologiske normaliteter med så lav fettprosent noe som vanligvis øker risikoen for homeostatisk ubalanse. Kroppen kan venne seg til mye og tilpasse seg det i lang tid, men det er ikke alltid at det er så bra for den langsiktig.

Lenke til kommentar

I følge forskning er fett å regne som et endokrint organ, og det er derfor en del av den hormonelle balansen i kroppen. I følge de forutsetningene jeg har for å vurdere det er det å sette kroppen utenfor fysiologiske normaliteter med så lav fettprosent noe som vanligvis øker risikoen for homeostatisk ubalanse. Kroppen kan venne seg til mye og tilpasse seg det i lang tid, men det er ikke alltid at det er så bra for den langsiktig.

Jeg kan svært lite om det teorietiske bak fettprosent, men det er ikke en langsiktig plan overhodet - det tør jeg rett og slett ikke.

Jeg er relativt tynn og 195cm høy, så det SER jo ikke galt ut. Det var en periode hvor jeg siktet på å lande på under 8-9%, for å se om det var noe jeg klarte, og det (tror jeg, i alle fall) funket. Dette er jo kun sjekket ved hjelp av dødsdyre gym-tester, then again:)

Lenke til kommentar

Stemmer i.

1. Jeg tar absolutt bilder, but then again så har jeg ikke tallet. Det er jo en viss % man helst ikke vil gå under, og det vil jeg jo unngå, men samtidig ligger på at stadium hvor jeg er fornøyd (Les: "sommerkroppen").

2. Jeg har brukt fettklype, men av en eller annen grunn føler jeg - erfaringsmessig - at en InBodyTest gir meg et mer nøyaktig svar. Selvsagt kan det være helt feil og motsatt - at kaliperet faktisk gir nøyaktige resultater.

Kaliper GIR det mest nøyaktige resultatet. Det er et ganske så annerkjent faktum. :)

Mulig at inbody`n du har testet ga resultater nærmere de du ønsket å få enn det kaliperet gjorde? :wee:

Man bruker ikke 5-6-sifrede beløp på en målemaskin som ikke gir nøyaktige resultater til privatbruk - min mening.

Bruk klype, og om du synes klypa gir deg for høy fett% bruker du speilet til å kontrollere at du er på "trygg grunn". Etter å ha gjort noen jevnlige målinger over en periode vil du ikke lenger ha behov for å måle - da ser du :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merk deg at måleutstyr på sentere til 120.000 viser helt på jordet. 

Fettklype vieser passe bra, for den kan ikke fysisk ta feil. 

Om du skulle kløne og bomme på 2-3% gjør ikke det noe, bare mål likt hver gang så er det forskjellen som forteller deg noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...