Gå til innhold

Flystøy/dragracebane

Anbefalte innlegg

Hei, vi har en hytte i ei lita bygd i et friluftsområde. Her har vi strand et vann, elv. Dette er et av Norges beste ørret/røye vassdrag og om sommeren kommer det mange folk hit for og fiske, bade osv. Nedenfor ligger et jorde som før i tiden ble brukt av og til av forsvaret. I de siste årene har det vært et arrangement for fallskjerm hoppere  hvor de får bruke denne fritt av kommunen. Dette varer i to uker i strekk midt på sommeren når vi skal være på hytta og benytte oss av friluftsområdet, fra tidlig på morgenen til sent på kvelden. Det er også småfly/modell fly (bensindrevene) som kommer hit nesten hver helg og flyr hele helga og det er også folk som har fly(drar opp seilflyet) og seilfly som er her i helgene. Med andre ord har dette fredelige friluftsområdet på få år blitt til et sant mareritt med flystøy hele sommeren ca (mai-september). Ikke nokk med det men nå skal vist området reguleres og det skal legges ei asfaltstripe for drag race! Dette bekymrer meg riktig nok ikke riktig like mye da jeg regner med at dette bare blir noen få helger i løpet av året. Er slikt lov? hytta vår, elva og vannet ligger like ved dette jordet/flystripa og alt brålet går deg på nervene til slutt. Ikke misforstå meg, jeg synes jo det var spennende i starten at det kom mye folk og at det var fly/fallskjermhopping da det begynte med mye mindre aktivitet, jeg er altså ingen surkete gammel griner som sitter og klager men dette har rett og slett blitt for mye å jeg kan ikke tenke meg at det er lov. så og si hele resten av bygda irriterer seg over dette da folk kommer reisende langveis ifra for å bråke/leke seg på dette "friområdet" på bekostning av resten av bydgda, og ødelegger sommeren for hele bygda. Noen som vet hva man skal gjøre for å få stopp på dette? Denne plassen begynner å bli ganske kjent nå og jeg frykter at det hele vil bare bli enda verre når flere og flere flyklubber kommer hit. angrer snart på at vi bygde hytte på dette en gang fredelige friluftsområdet. Vet også flere fiskekompiser som har tatt vogna med seg og reist hjem på sommeren mye tidligere en planlagt. fordi de ble lei av at flyene sirkulerte over hodet på dem når dem satt ved elva eller vannet og fisket. Hva skal vi gjøre!!!???

Har ikke peiling hvor denne posten hører hjemme. 

Endret av tøffere1toget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke tenke meg til at det er lov. Komunen har da et ansvar å ta vare på innbyggerne sine. Selv wlsker jeg motorcross biler, atv og snøskuterkjøring. Med dette mener jeg blir noe helt annet. En snøskuterløype synes jeg er helt fint for da kjører det noen skutere forbi av og til mens disse flyene sirkulerer over plassen 2 uker i strekk midt på sommeren og ometrent hver helg. Det er da en grunn til att flyplasser blir lagt utenfor boligområder.

Lenke til kommentar

Ja det er lov.

Hvis du ikke kan slå dem, så bli en del av dem. Mao, du har herved fått en ny hobby!

Basert på hva?

Trådstarter, søk på "T-1442/2012", der kan du se det gjeldene regelverket for støyutslipp fra denne type aktiviteter. Dette skal være utredet av kommunen, be om å få se planmaterialet fra kommunen, der skal det være foretatt en støyutredning. Send meg gjerne en lenke til utredningen om du ikke forstår den.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...