MrHorgen Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Trenger en HDMI kabel for å koble PCen til TV. Som tittelen sier så ønsker jeg at den skal støtte 4K ved 60Hz og må være ca 10m lang. Problemet er at jeg blir helt forvirret av denne jungelen av hdmi kabler til alle mulige priser. Er det noen grunn til at denne kabelen skulle fungere dårligere enn denne? Hvilke tips og råd har dere? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 For å støtte 4K 60Hz så må man over på HDMI 2.0 standarden. Det enkleste å se at en kabel støtter det som trengs er at den støtter båndbredde over 18 Gbps. De normale kablene har som regel 10.2 Gbps. Audioquest sine som Hifi Klubben selger garanter at alle sine kabler funker på dette opptil 10m. De er litt dyrere enn det normale folk liker å bruke på slikt. Men hvis man legger kabler skjult osv, som man normalt gjør med lengre strekk, så er det alltid en fordel å gå for litt mer kvalitet enn 10,- kabler fra for eksempel kina. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 16. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2016 Skal sjekke hi fi klubben. Har bestil en med 18-19Gbps. Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) Dyre vs billige hdmi kabler har som regel ingenting å si, selv opp mot 10 meter. Hadde en billig 10 meters hdmi kabel som sleit med 4:4:4 chroma/rgb i 4k 60hz, så kjøpte en monster black platinum kabel til 2000 kroner som skulle ha 27 gbps, men den var faktisk dårligere enn den billige kabelen.Det finnes forresten ikke noe som heter en hdmi 2.0 kabel. Det er portene som har forskjellig hdmi standard, mens kablene er så og si de samme. Alle kabler som som det står high speed på skal være nok for 4k 60hz. Hvis det ikke fungerer er det ikke båndbredden det går på, men lengden. Problemene begynner som regel å oppstå ved 8 meter.Hvis du ikke trenger 4:4:4 chroma/full rgb, så bør de fleste kabler på 10 meter holde. Drit i å kjøpe en dyr kabel, det er bortkastede penger og fungerer like dårlig som en billig en. Endret 16. juni 2016 av GunnarGul Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 (endret) Jeg googlet litt for en stund tilbake, og kom frem til det samme som GunnarGul angående HDMI2.0 kabel og port. Bestemte meg for å teste denne. Det er jo 30 dagers angrerett på biltema. Fyrte opp, og kunne fornøyd konstatere at jeg nå hadde spart 1800Kr og fikk 4K@60Hz i henhold til info fra TV'en. Etter en stund bestemte jeg meg for å prøve å lage custom resolutions i Nvidia controllpanel, og la da merke til at jeg ikke kunne velge RGB eller YCbCr i 4:4:4. Kun YCbCr 4:2:0 var tilgjengelig. Nå ser jeg den ene brukererfaringen på Elkjøp sier at han med 2000 kroners kabelen heller ikke får 4:4:4. Også han har GTX980Ti. Det kan bety at GTX980Ti rett og slett har for lav spenning på HDMI porten. 2000 kroners kabelen garanterer jo mye høyere båndbredde enn det som kreves for 4K@60Hz RGB. Jeg har imidlertid ikke giddet å henge meg opp i det. Jeg har sett på 4K materiale på Youtube, og ser at det er stor forskjell mellom 4K og nedskalert til 1440 og 1080. Så 4:2:0 gir mye bedre detaljnivå enn med lavere oppløsning. 4:2:0 er faktisk ganske "crispt" selv på desktop, men det kan være fordi jeg har TV'en i "Gaming mode". Jeg ser ikke forskjell i bildekvalitet med bevegelige bilder når jeg går fra 4K@30Hz 4:4:4, til 4K@60Hz 4:2:0. Som sagt har jeg altså ikke brydd meg. Men nå ble jeg litt nysgjerrig. Jeg skal ta og teste kabelen med ShieldTV boksen min, og se om jeg får dyttet 4:4:4 gjennom da. Kommer tilbake snart. Edit: Nvmd. Trodde Shield'en oppga format den sender i. Står fremdeles bare 4K@60Hz, men det kan jo være både 4:4:4 og 4:2:0.. Edit2: Da fant jeg ut litt mer. Googlet hvorvidt ShieldTV sender 4:4:4. Og tilfeldigvis var det noen med samme serie TV som meg som fikk rådet om å sette den aktuelle HDMI porten til UHD Color i TV'ens meny. Resulterte i at TV'en rapporterte at det ikke var noen kabel tilkoplet når jeg brukte den 10m lange kabelen fra Biltema. Koplet så ShieldTV opp med en 3m lang Monster Platinum kabel, og da ble det bilde. Brukte så Kodi til å lese dette bildet. Men det ble bare graps. For sikkerhets skyld lastet jeg ned en file explorer til ShieldTV og testet igjen. På forhåndsvisning kommer det da frem tydelig både 4:2:2 og 4:4:4. Men i Fullscreen er det bare 4:4:4 som er synlig. Jeg tror altså at jeg nå har 4:4:4 fra ShieldTV og at dette ikke lot seg sende med 200 kroners Biltema HDMI kabel (uansett å mye "deluxe" det står på den. ). Men som sagt så er ikke 4:2:0 så galt til video. Jeg tror det er svært svært få som vil se noen som helst forskjell i normal sitteavstand når man ser film. Endret 17. juni 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Jeg googlet litt for en stund tilbake, og kom frem til det samme som GunnarGul angående HDMI2.0 kabel og port. Bestemte meg for å teste denne. Det er jo 30 dagers angrerett på biltema. Fyrte opp, og kunne fornøyd konstatere at jeg nå hadde spart 1800Kr og fikk 4K@60Hz i henhold til info fra TV'en. Etter en stund bestemte jeg meg for å prøve å lage custom resolutions i Nvidia controllpanel, og la da merke til at jeg ikke kunne velge RGB eller YCbCr i 4:4:4. Kun YCbCr 4:2:0 var tilgjengelig. Nå ser jeg den ene brukererfaringen på Elkjøp sier at han med 2000 kroners kabelen heller ikke får 4:4:4. Også han har GTX980Ti. Det kan bety at GTX980Ti rett og slett har for lav spenning på HDMI porten. 2000 kroners kabelen garanterer jo mye høyere båndbredde enn det som kreves for 4K@60Hz RGB. Jeg har imidlertid ikke giddet å henge meg opp i det. Jeg har sett på 4K materiale på Youtube, og ser at det er stor forskjell mellom 4K og nedskalert til 1440 og 1080. Så 4:2:0 gir mye bedre detaljnivå enn med lavere oppløsning. 4:2:0 er faktisk ganske "crispt" selv på desktop, men det kan være fordi jeg har TV'en i "Gaming mode". Jeg ser ikke forskjell i bildekvalitet med bevegelige bilder når jeg går fra 4K@30Hz 4:4:4, til 4K@60Hz 4:2:0. Som sagt har jeg altså ikke brydd meg. Men nå ble jeg litt nysgjerrig. Jeg skal ta og teste kabelen med ShieldTV boksen min, og se om jeg får dyttet 4:4:4 gjennom da. Kommer tilbake snart. Edit: Nvmd. Trodde Shield'en oppga format den sender i. Står fremdeles bare 4K@60Hz, men det kan jo være både 4:4:4 og 4:2:0.. Edit2: Da fant jeg ut litt mer. Googlet hvorvidt ShieldTV sender 4:4:4. Og tilfeldigvis var det noen med samme serie TV som meg som fikk rådet om å sette den aktuelle HDMI porten til UHD Color i TV'ens meny. Resulterte i at TV'en rapporterte at det ikke var noen kabel tilkoplet når jeg brukte den 10m lange kabelen fra Biltema. Koplet så ShieldTV opp med en 3m lang Monster Platinum kabel, og da ble det bilde. Brukte så Kodi til å lese dette bildet. Men det ble bare graps. For sikkerhets skyld lastet jeg ned en file explorer til ShieldTV og testet igjen. På forhåndsvisning kommer det da frem tydelig både 4:2:2 og 4:4:4. Men i Fullscreen er det bare 4:4:4 som er synlig. Jeg tror altså at jeg nå har 4:4:4 fra ShieldTV og at dette ikke lot seg sende med 200 kroners Biltema HDMI kabel (uansett å mye "deluxe" det står på den. ). Men som sagt så er ikke 4:2:0 så galt til video. Jeg tror det er svært svært få som vil se noen som helst forskjell i normal sitteavstand når man ser film. Det hjelper vel lite at maskinvaren kan sende 4:4:4 hvis ikke kilden som sender gjør det? Og det er vel veldig få som gjør det. Tviler sterkt på at f.eks. youtube gjør det, når selv ikke det nye UHD BD formatet bruker 4:4:4, da det krever en god del båndbredde. Mulig Nvidia ikke har åpnet for full 4:4:4 støtte på 4K/60Hz. Jeg vet at de faker det til for å få 4K 60Hz på ikke HDMI 2.0 utganger. Mitt 650 kort i HTPCen har ikke HDMI 2.0, men får UHD oppløsning på 60Hz på 4:2:0. Det er som nevnt på lengre lengder at det er en fordel å gå for en dyrere kabel, da det er ett tryggere valg, spesielt om kabelen legges på en måte som gjør det vanskelig å bytte den. Ofte så er det de billige kablene som slutter å funke, da kontaktflaten på dem ofte ikke er bra, og bygg kvaliteten det samme. Er det kun 1-2 meters strekk bak TV hvor det er enkelt å bytte, så er det ikke noe problem å gå for billigst mulig. Jeg valgte selv en middels + kabel og la 2 litt billigere i backup "just in case". Gikk for sikkerhets skyld for en aktiv versjon. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Jeg har bestilt den billige jeg linket til. Var litt utålmodig. Vet forsåvidt at det er ikke noe som heter hdmi 2.0 kabel, men jeg visste ikke hva som er greie skryteord å gå etter når lagde første posten. Kabelen vil gå mellom pc med 980Ti som kilde. Bruk vil være spill først og fremst. Fortsatt tusen takk for råd. Funker ikke denne kabelen(håper jeg får den til uka) så får jeg prøve en annen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå