Gå til innhold

Lastebilsjåfør fra utlandet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil gjerne spørre en ting. Jeg er utlending fra Østerikke og i det siste året har jeg lært norsk for å jobbe i Norge. Nå er jeg på A2/B1 nivå så er det mulig å få en jobb som lastebilsjåfør i Norge? I tillegg må jeg si at jeg har lite erfaringer som lastebilsjåfør. Hvis jeg kommer til Norge for å få jobb, kan arbeidsgiver gi meg en sjanse uten erfaringer? Jeg har bare førerkort kl. C og Truckførerkort. Takk og hilsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det kan bli vanskelig, så om jeg var deg ville jeg søkt på noen stillinger og testet vannet først av alt, og sørget for at førerkort og slikt vil være i orden. Norge har strenge lover for tungtransport, tror det er fornying hvert 5.år av førerkortet.

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Det har jeg allerede gjort. Har funnet (på finn.no) flere stillinger i Norge som noen av dem ikke krever erfaringer. Før jeg skal flytte, skal jeg ordne med ting med norske myndigheter, det er klart. Den regelen om fornying gjelder også her i landet.

Likevel tror jeg at det sikkert er bedre å flytte inn til Norge hvis man har førerkort kl. C og kan norsk. Ikke sant?

Lenke til kommentar

De fleste krever hvertfall at du kan litt norsk/svensk, så jo flinkere du er i språket jo lettere er det. Så du stiller nok bak mange, men også foran en god del :)

Om du er på facebook kan du be om å få bli med i gruppen "Ledige sjåfør" - kanskje noen der vet om noe dit du flytter.

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

De fleste krever hvertfall at du kan litt norsk/svensk, så jo flinkere du er i språket jo lettere er det. Så du stiller nok bak mange, men også foran en god del :)

Om du er på facebook kan du be om å få bli med i gruppen "Ledige sjåfør" - kanskje noen der vet om noe dit du flytter.

Hvis han skriver innleggene sine uten hjelp så hadde han ikke stilt bak i det hele tatt om jeg hadde valget. En person med såpass motivasjon og stå-på-vilje at han lærer seg ett språk for å kunne jobbe i ett fremmed land hadde jeg sett på som ett så stort pluss at han trolig hadde stått helt fremst i køen hos meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel tror jeg at det sikkert er bedre å flytte inn til Norge hvis man har førerkort kl. C og kan norsk. Ikke sant?

Hvis du kan snakke like bra som du skriver her så har du et godt utgangspunkt. Alt av sertifikater og utdanning du har hjelper selvfølgelig. Jobbmarkedet er litt stivt for tiden, men den som ikke prøver vinner ikke. Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene. Disse har gitt meg mye håp og tro. Det er jo lettere å skrive, man har nok tid til å tanke hva man vil skrive og rette feiler. Men jeg skriver uten hjelp av ordbok så håper at hvis jeg blir i et norsk miljø, blir det bare bedre med meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...