Tom22 Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Hei, jeg vil gjerne spørre en ting. Jeg er utlending fra Østerikke og i det siste året har jeg lært norsk for å jobbe i Norge. Nå er jeg på A2/B1 nivå så er det mulig å få en jobb som lastebilsjåfør i Norge? I tillegg må jeg si at jeg har lite erfaringer som lastebilsjåfør. Hvis jeg kommer til Norge for å få jobb, kan arbeidsgiver gi meg en sjanse uten erfaringer? Jeg har bare førerkort kl. C og Truckførerkort. Takk og hilsen. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Jeg tror det kan bli vanskelig, så om jeg var deg ville jeg søkt på noen stillinger og testet vannet først av alt, og sørget for at førerkort og slikt vil være i orden. Norge har strenge lover for tungtransport, tror det er fornying hvert 5.år av førerkortet. Lenke til kommentar
Tom22 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 Takk for svaret. Det har jeg allerede gjort. Har funnet (på finn.no) flere stillinger i Norge som noen av dem ikke krever erfaringer. Før jeg skal flytte, skal jeg ordne med ting med norske myndigheter, det er klart. Den regelen om fornying gjelder også her i landet. Likevel tror jeg at det sikkert er bedre å flytte inn til Norge hvis man har førerkort kl. C og kan norsk. Ikke sant? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Helt klart en fordel at du kan møte opp på intervju på kort varsel, og har mulighet til å vise at du er interessert og villig. Lykke til. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) De fleste krever hvertfall at du kan litt norsk/svensk, så jo flinkere du er i språket jo lettere er det. Så du stiller nok bak mange, men også foran en god del Om du er på facebook kan du be om å få bli med i gruppen "Ledige sjåfør" - kanskje noen der vet om noe dit du flytter. Endret 13. juni 2016 av trollhatt Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 De fleste krever hvertfall at du kan litt norsk/svensk, så jo flinkere du er i språket jo lettere er det. Så du stiller nok bak mange, men også foran en god del Om du er på facebook kan du be om å få bli med i gruppen "Ledige sjåfør" - kanskje noen der vet om noe dit du flytter. Hvis han skriver innleggene sine uten hjelp så hadde han ikke stilt bak i det hele tatt om jeg hadde valget. En person med såpass motivasjon og stå-på-vilje at han lærer seg ett språk for å kunne jobbe i ett fremmed land hadde jeg sett på som ett så stort pluss at han trolig hadde stått helt fremst i køen hos meg. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Likevel tror jeg at det sikkert er bedre å flytte inn til Norge hvis man har førerkort kl. C og kan norsk. Ikke sant? Hvis du kan snakke like bra som du skriver her så har du et godt utgangspunkt. Alt av sertifikater og utdanning du har hjelper selvfølgelig. Jobbmarkedet er litt stivt for tiden, men den som ikke prøver vinner ikke. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Tom22 Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 Takk for svarene. Disse har gitt meg mye håp og tro. Det er jo lettere å skrive, man har nok tid til å tanke hva man vil skrive og rette feiler. Men jeg skriver uten hjelp av ordbok så håper at hvis jeg blir i et norsk miljø, blir det bare bedre med meg. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Det viktigste som kan påvirke din karriere er jo om du har nok erfaring med å kjøre på snø/glatt føre? 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Det viktigste som kan påvirke din karriere er jo om du har nok erfaring med å kjøre på snø/glatt føre? Neppe ett problem med en Østerriker. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Det viktigste som kan påvirke din karriere er jo om du har nok erfaring med å kjøre på snø/glatt føre? Neppe ett problem med en Østerriker. Tror du... til du ser norske vinterveier 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå