blomster124 Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Hei! Jeg tror jeg kommer til å tjene litt over 50 tusen i år.. Lønner det seg for meg å ikke tjene over 50 tusen, siden jeg kun kommer til å tjene litt over? Om jeg for eksempel tjener 52 000kr.. Må jeg betale skatt for 52 tusen, eller for kun de 2 tusen jeg tjener over? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Inntektsskatt beregnes av hele beløpet (ikke bare overskytende). Men da er også bunnfradrag/personfradrag (samt andre fradrag) med, så det er ikke sikkert at det blir mindre til deg (enn om du hadde stoppet å jobbe før du passerte 50k i lønn). Du må nesten regne ut hva som gjelder i ditt tilfelle. Ulempen er at arbeidsgiver kanskje vil trekke deg mer enn hva du skal betale i skatt slik at du ikke får pengene før neste år (ved skatteoppgjøret). Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Skattekalkulator Tjener du 52 000 skatter du 1.1 % av hele inntekten ( du skatter også av feriepengene, om du får det i år), som tilsvarer 588 kr. For å tjene 2 000 kr over grensen, tjener du 1 322 kr. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå