Slatravi Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 (endret) Om du skulle velge å slutte, så gjør det for guds skyld etter å ha snakket med sjefen og ikke legen. En legeerklæring er den feige utveien, som det ikke står det minste respekt av, mens å gå til sjefen og forklare valget ditt ansikt til ansikt viser at du har integritet og en samvittighet. Det er ingen mangel på folk som tar den enkle veien ut, det er noe et sykehjem opplever hver gang det er sommerferie. Om du så sier opp ved å levere en legeerklæring og uten å ha hatt noen åpenbare plager på jobb vil sjefen uten videre anta at du er av samme slappe legning som de andre sommervikarene som aldri viser seg igjen etter første arbeidsdag. Jeg er klar over at det er "sleipt" og en lett utvei, problemet er at sjefen aldri er tilgjengelig ( teit unskyldning) og sjefen er nesten naboen min (visste det ikke før jeg startet) det er egentelig det som er problemet ( jeg kommer til å møte hun/han i oppkjørselen/butikken osv... ) Jeg får "manne" den dårlige selvtilitten min opp. Gråter med tanken på hull i CV og en flau og ydmykelde samtale med sjefen. Må uansett jobbe 14 dager etter jeg sier opp. Endret 14. juni 2016 av Slatravi Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Ærlig talt, hull i CVen er et mikroskopisk problem i din alder. Jeg har flere hull i min egen fra rundt samme alder og det har aldri gjort noe fra eller til. Når det gjelder sjefen og det at han eller hun er naboen din, så er situasjonen uansett akkurat som jeg skrev ovenfor. Kanskje en legeerklæring vil gjøre at du føler deg bedre på kort sikt, men sjefen vil garantert få mindre respekt for deg - og til syvende og sist er det vel det som betyr noe når du møter han eller henne på butikken? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 PS: Hvis sjefen din er et normalt oppegående menneske, noe en får håpe på når det gjelder en leder i helsevesenet, så blir neppe samtalen hverken flau eller ydmykende. Enhver som ikke er fullstendig tett i nøtta forstår at jobb på sykehjem ikke er for alle og vil utmerket godt forstå hvis det ikke passer for deg. Om sjefen på den annen side er en person som helst burde stått ved et samlebånd og sortert hermetikk istedet for å jobbe med mennesker så gjør du uansett det rette ved å finne deg noe annet. Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 14. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2016 (endret) PS: Hvis sjefen din er et normalt oppegående menneske, noe en får håpe på når det gjelder en leder i helsevesenet, så blir neppe samtalen hverken flau eller ydmykende. Enhver som ikke er fullstendig tett i nøtta forstår at jobb på sykehjem ikke er for alle og vil utmerket godt forstå hvis det ikke passer for deg. Om sjefen på den annen side er en person som helst burde stått ved et samlebånd og sortert hermetikk istedet for å jobbe med mennesker så gjør du uansett det rette ved å finne deg noe annet. Takk for svar, jeg har tidligere trodd at dette ikke var noe for meg, men følte at den passet for meg likevell når jeg søkte! der tok jeg feil og kunne ønske å slutte på dagen ( går selvfølgelig ikke) er til vanlig veldig ansvarsbevist og har aldri "feiga" ut før ( som sikkert er litt av grunnen til at jeg pusher meg nå) Sjefen har spurt om det går bra og jeg har svart "greit", men hun som har opplæring sier "bra", men hun vet jo ikke hva jeg føler eller tenker om jobben! Kunne også ønske det sto i arbeidsavtalen hvilken avdeling jeg skulle jobbe på og hva arbeidsoppgavene var ( selvfølgelig så vet en litt om sykehjem, men ikke alt det jeg har gjort disse 6 dagene) Er oppsigelsestiden på 14 dager antall dager eller arbeidsdager? Endret 14. juni 2016 av Slatravi Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Det vet jeg faktisk ikke; det er for lenge siden jeg hadde en sommerjobb til at jeg husker denslags. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Et spørsmål er dette 14 dager som i dager eller 14 arbeidsdager? I prøvetida er det 14 dager som i to veker som er oppsigelsestida. (Hadde det vært arbeidsdagar så kunne ein endt opp i nærmast komiske situasjonar der arbeidsgiver sluttar å tildele deg arbeidsdagar slik at du i teorien aldri får avslutta arbeidsforholdet sidan du ikkje får tildelt arbeidsdagar nok til å fullføre ei slik prøvetid.) Ellers så brukar det ikkje å være veldig problematisk å få avtale å avslutte arbeidsforholdet tidlegare, arbeidsgiver kan frigjere deg frå avtalen om 14 dagars oppsigelsestid. Merk også at arbeidsgiver har ein del plikter knytta til arbeidsmiljøet, så avhengig av kva som er problemet så kan det også være at arbeidsgiver har plikt til å gjere tiltak som gjer at du kan fortsette i sommarjobben. Dersom du bryt arbeidsavtalen og berre sluttar å møte på jobb (fantegår) så vil dette føre til at du ikkje har rett på attest frå arbeidsgiver, samt at du blir erstattningspliktig for utgifter som du påfører arbeidsgiver. Mest aktuelt der er ekstrautgiftene som arbeidsgiver får for å hyre inn ein erstattar for den jobben som du ikkje er tilstades for å utføre. I praksis betyr dette gjerne at du kun er erstattningsansvarlig for eventuelt overtidstillegg som denne vikaren krever, sjølve grunnlønna måtte arbeidsgiver ha betalt uavhengig av om det er du eller vikaren som gjer jobben. Ikkje at eg på nokon måte anbefalar å fantegå, men konsekvensane er forholdsvis små. Mest sannsynleg får det ingen direkte konsekvensar sidan kommunen nok ikkje har nevneverdige ekstrautgifter knytta til dette, og det er heller ikkje spesielt sannsynleg at dei går til sak mot ein ungdom for å kreve inn dette beløpet. Det at du ikkje får attest får heller ikkje anna direkte betydning enn at ein eventuell framtidig arbeidsgivar ikkje veit om at du har hatt denne sommarejobben og berre antek at du tok sommarferie. Sidan det er ferietid så får du ikkje eit hol i CV'en. Men når det er sagt. Snakk med sjefen din, så finner dere heilt sikkert ei løysning. Kanskje kan du få gå på dagen om du vil, kanskje kan du få andre arbeidsoppgåver, eller kanskje dere finner ei anna løysning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå