Gå til innhold

Lov til å si opp sommerjobb?


Anbefalte innlegg

Har jobbet i fem dager nå på et sted jeg ikke vil jobbe! Jeg var så dum å søkte der og toppet det med å takke ja og si at jeg gledet meg. Jeg orker ikke jobben og den passer ikke for meg, det er en sommerjobb og deltid til høsten da jeg skal gå deltid på skolen. Jeg gikk hjem å gråt i dag over hvor lite jeg liker jobben. Jeg har gruet meg i tre måneder til å starte, men tenkte det vill gå seg til. Jeg føler jeg må være ansvarlig å jobbe ut sommeren hvertfall, men vet ikke om jeg orker. 

 

Problemet om jeg slutter er at jeg får et "hull" i CV og det blir vanskelig å få deltidsjobb til høsten, problemet blir også at jeg kommer til å møte sjefen på butikken osv... 

 

Jobben er forresten på et sykehjem og jeg kjenner at jeg blir utbrent og ikke klarer jobben verken psykisk eller fysisk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller bit tenna sammen og fullfør sommerjobben etter beste evne. Du har allerede fått jobben, og selv om du kanskje ser på det som en pine akkurat nå vil du tjene på det i lengden.

Det er litt det jeg tenker, at jeg i fremtiden vil se tilbake på det og tenke at jeg var flink som sto i det. Likevell så bør jeg kunne ha en sommer uten å grine etter jobb :/ Jeg føler at jeg er utakknemlig og bortskjemt om jeg slutter liksom.... jeg tenker å prøve litt til, men følte det slik etter dag en.  

Lenke til kommentar

 

Si det som det er.

Men jeg tenker på alt arbeidet deres med å finne en ny, burde jeg gå til lege å forklare problemet og få han/hun til å skrive at jeg ikke kan utføre jobben? 

 

De har like mye arbeid/ulempe med at du slutter uavhengig av om du har legeerklæring eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men jeg tenker på alt arbeidet deres med å finne en ny, burde jeg gå til lege å forklare problemet og få han/hun til å skrive at jeg ikke kan utføre jobben? 

 

De har like mye arbeid/ulempe med at du slutter uavhengig av om du har legeerklæring eller ikke.

 

Det forstår jeg, men for min egen del slik at jeg kan møte han/hun ansikt til ansikt uten å bli "svartmalt" og føle meg selv litt bedre. Høres egoistisk ut det vet jeg, men slik er det 

Lenke til kommentar

Det er litt det jeg tenker, at jeg i fremtiden vil se tilbake på det og tenke at jeg var flink som sto i det. Likevell så bør jeg kunne ha en sommer uten å grine etter jobb :/ Jeg føler at jeg er utakknemlig og bortskjemt om jeg slutter liksom.... jeg tenker å prøve litt til, men følte det slik etter dag en.  

Det er sånne ting som kan gjøre at det i fremtiden vipper i din favør når du skal søke på "drømmejobben". Du kan da vise til at du hadde en jobb du egentlig ikke passet deg, men at du sto løpet ut, at du var en stayer. Pluss at du har selve arbeidserfaringen.

 

Da jeg var på intervju til den jobben jeg nå har snakket vi nesten mer om arbeidserfaringen fra da jeg jobbet i matbutikk en de faktiske kvalifikasjoner som krevdes for jobben. Han så på CVen min og sa "ja, jeg ser jo at du har de kvalifikasjonene som kreves for jobben". Og det var stort sett det. Men han var veldig interessert i å høre om det jeg gjorde i matbutikken, samt annen arbeidserfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mistrive du voldsomt med arbeide skal du ikke bli. Dette er ikke noe du vil bli svartmalt for. Du har helt sikkert oppsigelsestid fastsatt i kontrakten din, denne burde du greie å stå ut etter oppsigelse.

 

Det er et type arbeid du (antar jeg) aldri har hatt før og du kunne umulig vite hvor ille det kom til å gå ut over trivselen din før du hadde prøvd. Lever inn oppsigelse og vær ærlig mot arbeidsgiver på det faktum at du rett og slett ikke trives på jobben i det hele tatt, men at du satte pris på muligheten til å prøve deg. 

 

Å levere inn oppsigelse er ikke skamfullt. Å slutte uten oppsigelse, eller å sykemelde seg uten saklig grunn (at du tok en jobb du visste du ikke kom til å trives i er ikke saklig grunn) er skamfullt. Du har jobbet der så kort tid at det ikke er vits i å sette denne erfaringen på CV,  det har med andre ord lite å si for din fremtid.

 

Gråter du hver dag etter jobb på grunn av arbeidet du utfører burde du ikke under noen omstendigheter "skjerpe deg og stå løpet ut", det kan ha konsekvenser for din psykiske og mentale helse.

Lenke til kommentar

Mistrive du voldsomt med arbeide skal du ikke bli. Dette er ikke noe du vil bli svartmalt for. Du har helt sikkert oppsigelsestid fastsatt i kontrakten din, denne burde du greie å stå ut etter oppsigelse.

 

Det er et type arbeid du (antar jeg) aldri har hatt før og du kunne umulig vite hvor ille det kom til å gå ut over trivselen din før du hadde prøvd. Lever inn oppsigelse og vær ærlig mot arbeidsgiver på det faktum at du rett og slett ikke trives på jobben i det hele tatt, men at du satte pris på muligheten til å prøve deg. 

 

Å levere inn oppsigelse er ikke skamfullt. Å slutte uten oppsigelse, eller å sykemelde seg uten saklig grunn (at du tok en jobb du visste du ikke kom til å trives i er ikke saklig grunn) er skamfullt. Du har jobbet der så kort tid at det ikke er vits i å sette denne erfaringen på CV,  det har med andre ord lite å si for din fremtid.

 

Gråter du hver dag etter jobb på grunn av arbeidet du utfører burde du ikke under noen omstendigheter "skjerpe deg og stå løpet ut", det kan ha konsekvenser for din psykiske og mentale helse.

Takk for svar, skal prøve litt til. Problemet er at det ikke står noe om oppsigelse i kontrakten ( dette er under kommunen så det er etter deres regler sikkert) Oppsigelsestid pleier vel å være 3 måneder'? og da er sommeren over. Jeg er redd jeg skal få meg en psykiskknekk, har studert på fulltid i år og tok eksamensperioden litt for mye alvorlig. Jeg skal prøve å motivere meg, men det er ikke så lett. Jeg burde være ærlig med arbeidsgiver, men vet ikke hvordan jeg bør formulere meg. Vurdere å ta en time hos lege uansett da dette påvirket meg så mye psykisk og da trenger noen å snakke og rådføre meg med. Har en ganske forståelsesfull fastlege, men han kan også kjefte og stiller krav(til deg og systemet)For øvring så sliter jeg med skeiv rygg og problemer med knee etter håndball og volleyball ( ikke positivt alle tunge tak på sykehjem) 

 

Et annet spørsmål, er det noen her som har jobbet på sykehjem og kan hadde en tøffstart der det ble bedre? 

Lenke til kommentar

 

Mistrive du voldsomt med arbeide skal du ikke bli. Dette er ikke noe du vil bli svartmalt for. Du har helt sikkert oppsigelsestid fastsatt i kontrakten din, denne burde du greie å stå ut etter oppsigelse.

 

Det er et type arbeid du (antar jeg) aldri har hatt før og du kunne umulig vite hvor ille det kom til å gå ut over trivselen din før du hadde prøvd. Lever inn oppsigelse og vær ærlig mot arbeidsgiver på det faktum at du rett og slett ikke trives på jobben i det hele tatt, men at du satte pris på muligheten til å prøve deg. 

 

Å levere inn oppsigelse er ikke skamfullt. Å slutte uten oppsigelse, eller å sykemelde seg uten saklig grunn (at du tok en jobb du visste du ikke kom til å trives i er ikke saklig grunn) er skamfullt. Du har jobbet der så kort tid at det ikke er vits i å sette denne erfaringen på CV,  det har med andre ord lite å si for din fremtid.

 

Gråter du hver dag etter jobb på grunn av arbeidet du utfører burde du ikke under noen omstendigheter "skjerpe deg og stå løpet ut", det kan ha konsekvenser for din psykiske og mentale helse.

Takk for svar, skal prøve litt til. Problemet er at det ikke står noe om oppsigelse i kontrakten ( dette er under kommunen så det er etter deres regler sikkert) Oppsigelsestid pleier vel å være 3 måneder'? og da er sommeren over. Jeg er redd jeg skal få meg en psykiskknekk, har studert på fulltid i år og tok eksamensperioden litt for mye alvorlig. Jeg skal prøve å motivere meg, men det er ikke så lett. Jeg burde være ærlig med arbeidsgiver, men vet ikke hvordan jeg bør formulere meg. Vurdere å ta en time hos lege uansett da dette påvirket meg så mye psykisk og da trenger noen å snakke og rådføre meg med. Har en ganske forståelsesfull fastlege, men han kan også kjefte og stiller krav(til deg og systemet)For øvring så sliter jeg med skeiv rygg og problemer med knee etter håndball og volleyball ( ikke positivt alle tunge tak på sykehjem) 

 

Et annet spørsmål, er det noen her som har jobbet på sykehjem og kan hadde en tøffstart der det ble bedre? 

 

 

Har du prøvetid, noe de fleste har, er det 14 dagers oppsigelsestid i denne prøvetiden. Har du ikke prøvetid, og heller ikke har avtalt oppsigelsestid, er det en måneds oppsigelsestid – slik at dersom du sier opp nå, vil du måtte jobbe ut juli. Du kan fratre tidligere dersom du blir enig med arbeidsgiver om dette.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

Det er litt det jeg tenker, at jeg i fremtiden vil se tilbake på det og tenke at jeg var flink som sto i det. Likevell så bør jeg kunne ha en sommer uten å grine etter jobb :/ Jeg føler at jeg er utakknemlig og bortskjemt om jeg slutter liksom.... jeg tenker å prøve litt til, men følte det slik etter dag en.  

Det er sånne ting som kan gjøre at det i fremtiden vipper i din favør når du skal søke på "drømmejobben". Du kan da vise til at du hadde en jobb du egentlig ikke passet deg, men at du sto løpet ut, at du var en stayer. Pluss at du har selve arbeidserfaringen.

 

Da jeg var på intervju til den jobben jeg nå har snakket vi nesten mer om arbeidserfaringen fra da jeg jobbet i matbutikk en de faktiske kvalifikasjoner som krevdes for jobben. Han så på CVen min og sa "ja, jeg ser jo at du har de kvalifikasjonene som kreves for jobben". Og det var stort sett det. Men han var veldig interessert i å høre om det jeg gjorde i matbutikken, samt annen arbeidserfaring.

 

Det er egentlig derfor jeg har hatt deltidsjobb og sommerjobb, men selvfølgelig for pengene også, men mest for å få en god jobb senere. Jeg har prøvd litt forskjellig, men ikke pleie og omsorg (tenkte det var greit siden alle jeg snakket med likte å ha dette som sommerjobb) Jeg føler jeg har vokst på de tidligere jobbene mine, den første likte jeg ikke, men selv om den var kjedelig og i starten vanskelig så misstrivdes jeg ikke og gikk til og fra jobb med et smil. 

Lenke til kommentar

 

Det er litt det jeg tenker, at jeg i fremtiden vil se tilbake på det og tenke at jeg var flink som sto i det. Likevell så bør jeg kunne ha en sommer uten å grine etter jobb :/ Jeg føler at jeg er utakknemlig og bortskjemt om jeg slutter liksom.... jeg tenker å prøve litt til, men følte det slik etter dag en.  

Det er sånne ting som kan gjøre at det i fremtiden vipper i din favør når du skal søke på "drømmejobben". Du kan da vise til at du hadde en jobb du egentlig ikke passet deg, men at du sto løpet ut, at du var en stayer. Pluss at du har selve arbeidserfaringen.

 

Da jeg var på intervju til den jobben jeg nå har snakket vi nesten mer om arbeidserfaringen fra da jeg jobbet i matbutikk en de faktiske kvalifikasjoner som krevdes for jobben. Han så på CVen min og sa "ja, jeg ser jo at du har de kvalifikasjonene som kreves for jobben". Og det var stort sett det. Men han var veldig interessert i å høre om det jeg gjorde i matbutikken, samt annen arbeidserfaring.

 

 

Godt svar!

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg får gjøre følgende: finne ut hvor lang oppsigelsestiden er, snakke med sjefen, leite etter ny jobb som jeg fortest mulig kan starte i så om jeg ikke får ny jobb så fortsetter jeg dersom dette ikke dreper meg psykisk. Hadde satt pris på om noen har erfaring fra sykehjem! 

Lenke til kommentar

Har ikke jobbet på sykehjem, men jobbet med brukere/omsorg.

Jobben er dog 'grei nok' fysisk, hvis man har normal fysikk. Så lurer litt på hva som er grunnen til at du ikke klarer det fysisk, kun etter noen dager. (det er normalt å være litt støl i starten på nye fysiske utfordringer - det er bare godt til kroppen)

Psykisk kan jo være så mangt man reagerer på - er det kanskje pga du er støl? - eller er det noe spesifikt som er utfordringen?

Lenke til kommentar

Har ikke jobbet på sykehjem, men jobbet med brukere/omsorg.

Jobben er dog 'grei nok' fysisk, hvis man har normal fysikk. Så lurer litt på hva som er grunnen til at du ikke klarer det fysisk, kun etter noen dager. (det er normalt å være litt støl i starten på nye fysiske utfordringer - det er bare godt til kroppen)

Psykisk kan jo være så mangt man reagerer på - er det kanskje pga du er støl? - eller er det noe spesifikt som er utfordringen?

Jeg sliter med rygg og knee etter jeg tidligere spilte volleyball (har bland annet operert i knee og tar kontinuerlig MR av rygg) jeg er ganske sterk fysisk greier for eksempel å ta 30 armhevinger uten knærene nedi ( er jente) og kan ta ganske mye i kneløft osv... (det har sefølgelig lite å si, men generelt så burde det fysiske holdt) Jeg reagerer på psykisk er at jeg er veldig sliten etter studieåret, føler jeg ikke mestrer eller at jeg skal skade pasienten, jeg synes også at arbeidsmiljøet er helt greit (men at oss nybegynnere får et ganske stort ansvar) jeg visste heller ikke at jeg kom på den avdelingen jeg kom på og sliter litt med det. Jeg føler at smertene og det psykiske hoper seg opp og derfor passer det ikke for meg. Jeg trodde jeg skulle takle oppgavene bedre, men det gjør jeg ikke spesielt med tanke på hvor mye jeg må anstrenge meg for å takle lukten av diverse. Jeg sover også dårlig om nettene og drømmer om jobb og diverse andre ting slik at jeg ofte sover 3-4 timer per natt. Jeg er så ekstremt dum så startet og teller hvor mange  timer jeg har igjen av sommeren :( Jeg skal prøve noen vakter til (kanskje det går seg til) Det som sliter psykisk kan også ha bakgrunn i at jeg venter på et resultat av en prøve på sykehuset( kanskje kreft) 

Lenke til kommentar

 

 

Mistrive du voldsomt med arbeide skal du ikke bli. Dette er ikke noe du vil bli svartmalt for. Du har helt sikkert oppsigelsestid fastsatt i kontrakten din, denne burde du greie å stå ut etter oppsigelse.

 

Det er et type arbeid du (antar jeg) aldri har hatt før og du kunne umulig vite hvor ille det kom til å gå ut over trivselen din før du hadde prøvd. Lever inn oppsigelse og vær ærlig mot arbeidsgiver på det faktum at du rett og slett ikke trives på jobben i det hele tatt, men at du satte pris på muligheten til å prøve deg. 

 

Å levere inn oppsigelse er ikke skamfullt. Å slutte uten oppsigelse, eller å sykemelde seg uten saklig grunn (at du tok en jobb du visste du ikke kom til å trives i er ikke saklig grunn) er skamfullt. Du har jobbet der så kort tid at det ikke er vits i å sette denne erfaringen på CV,  det har med andre ord lite å si for din fremtid.

 

Gråter du hver dag etter jobb på grunn av arbeidet du utfører burde du ikke under noen omstendigheter "skjerpe deg og stå løpet ut", det kan ha konsekvenser for din psykiske og mentale helse.

Takk for svar, skal prøve litt til. Problemet er at det ikke står noe om oppsigelse i kontrakten ( dette er under kommunen så det er etter deres regler sikkert) Oppsigelsestid pleier vel å være 3 måneder'? og da er sommeren over. Jeg er redd jeg skal få meg en psykiskknekk, har studert på fulltid i år og tok eksamensperioden litt for mye alvorlig. Jeg skal prøve å motivere meg, men det er ikke så lett. Jeg burde være ærlig med arbeidsgiver, men vet ikke hvordan jeg bør formulere meg. Vurdere å ta en time hos lege uansett da dette påvirket meg så mye psykisk og da trenger noen å snakke og rådføre meg med. Har en ganske forståelsesfull fastlege, men han kan også kjefte og stiller krav(til deg og systemet)For øvring så sliter jeg med skeiv rygg og problemer med knee etter håndball og volleyball ( ikke positivt alle tunge tak på sykehjem) 

 

Et annet spørsmål, er det noen her som har jobbet på sykehjem og kan hadde en tøffstart der det ble bedre? 

 

 

Har du prøvetid, noe de fleste har, er det 14 dagers oppsigelsestid i denne prøvetiden. Har du ikke prøvetid, og heller ikke har avtalt oppsigelsestid, er det en måneds oppsigelsestid – slik at dersom du sier opp nå, vil du måtte jobbe ut juli. Du kan fratre tidligere dersom du blir enig med arbeidsgiver om dette.

 

Jeg leste grundig gjennom kontrakten i dag. Prøvetiden er på 60 dager og det er en gjensidig oppsigelsefrist på 14 dager i prøvetiden. Aner ikke om jeg skal bruke den. Et spørsmål er dette 14 dager som i dager eller 14 arbeidsdager? 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Om du skulle velge å slutte, så gjør det for guds skyld etter å ha snakket med sjefen og ikke legen.  En legeerklæring er den feige utveien, som det ikke står det minste respekt av, mens å gå til sjefen og forklare valget ditt ansikt til ansikt viser at du har integritet og en samvittighet.  Det er ingen mangel på folk som tar den enkle veien ut, det er noe et sykehjem opplever hver gang det er sommerferie.  Om du så sier opp ved å levere en legeerklæring og uten å ha hatt noen åpenbare plager på jobb vil sjefen uten videre anta at du er av samme slappe legning som de andre sommervikarene som aldri viser seg igjen etter første arbeidsdag.  Etter en alvorlig prat på sjefens kontor vil du istedet bli husket som en person med litt bein i nesa og ikke en av de mange som fullstendig mangler ansvarsfølelse.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...