Gå til innhold

Spørsmål rundt bruk av betinget formatering i Excel

Anbefalte innlegg

Jeg har en tabell hvor det er en kolonne som inneholder en kolonne. Denne kolonnen inneholder frister. Jeg prøver å få til betinget formatering slik at rader hvis frist er innenfor 10 dager unna skal radene være en farve mens de skifter til en annen farve hvis det er 3 dager eller nærmere.

formlene jeg har funnet frem til er som følger.

="($F7-IDAG()>=10, $F7-IDAG()<=3)"
="($F7-IDAG()>=10, $F7-IDAG()<=3)"

Hva gjør jeg feil? Kolonnen F inneholder fristene. Foreløbig har jeg kun testet på en rad men er det mulig å markere hele regnearket og få den hver rad nedover til å sjekke verdien av "sin" F-celle? Hvis det ikke er skrevet inn noen dato skal raden være hvit. Jeg sitter med Excel 2013.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du setter noe i gåseøyne betyr det "dette er bare tekst, det skal vises akkurat som det er, og aldri brukes i regnestykker".

Så trenger du to betingelser, en for hvert tidsrom. Første betingelse formel type =HVIS($F7-IDAG())<=10 så gulfarge, ny betingelse type =HVIS($F7-IDAG())<=3 så rosa farge. Og kanskje en tredje for om fristen er utgått.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Helt enig at det enkleste nok er å lage det som to separate betingelser, i hvert fall i dette eksempelet. Av og til er det derimot behov for AND, og det virker i så fall akkurat slik man kan forvente.

Merk for øvrig at jeg i mitt svar kun korrigerte syntaksen (hvor det å ta bort anførselstegn ganske riktig var essensielt), men ikke logikken. Det er åpenbart ingen tall på tallinjen som både er større enn 10 og samtidig mindre enn 3, så betingelsen vil aldri bli oppfylt - men syntaktisk er formelen helt strålende. =)

Tips:

=AND($F7-IDAG()<=10,$F7-IDAG()>=3)

=OG($F7-IDAG()<=10;$F7-IDAG()>=3)

Lenke til kommentar

Det er åpenbart ingen tall på tallinjen som både er større enn 10 og samtidig mindre enn 3, så betingelsen vil aldri bli oppfylt - men syntaktisk er formelen helt strålende. 

Den syntaksen skal "fange opp" tilfeller hvor det er x antall dager igjen til en frist som er satt inn i en gitt celle så det er dynamiske tall. 

Lenke til kommentar

Ja. Nettopp fordi logikken i ditt eksempel var så langt bak mål, så antok jeg at tallene 10 og 3 trolig ikke var absolutte (eller riktige) størrelser. Derfor gadd jeg heller ikke rette opp mer enn syntaksen i mitt første svar, for det var feil syntaks (og ikke hull i logikken) som ga deg feilmeldingen.

Logikken tok jeg det egentlig for gitt at du sikkert ville få på plass så fort du fikk ryddet feilmeldingen av veien. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...