Nervevrak Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Har mistet et Visa kort m.chip for 1 1/2 år siden. Kode var ikke med, og heller ikke en enkelt tallkombo. Meldt mistet med en gang, og registrert som tapt. Og heller ingenting hørt, før nå. (Dato på kort ikke utløpt enda) Men nå plutselig får jeg beskjed av banken at kortet har blitt missbrukt i det siste ??? Fikk beskjed om at det var snakk om småbeløp som kiosk (mest sannsynlig automater), parkering, resturanter etc. Vet før var det enkelt å bruke et funnet kort i slike automater, men trodde de i dag hadde kode alle sammen? Og er vel ingen resturanter som fortsatt bruker en slik "kopi slider" der en bare signerer? Hvordan er det mulig å bruke det slik i dag? Og hva om de sender det til svindlere i utlandet? Sitter her å frykter litt at det skal taes et skritt videre og bli brukt til ID tyveri der de får tatt lån osv. Nå er jeg sikret siden det er meldt tapt og avsluttet for lenge siden. Men hører jo om alle de det skjer med så betyr ikke det at en kan slappe av helt, og overlate det til banken. En kan fortsatt få anmerkninger på seg og problemer en må bruke lang tid og store resurser på å rette opp i etterkant. Endret 13. juni 2016 av Nervevrak Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Jeg tipper banken sa forsøkt misbrukt... Er det sperret kan ikke tjuvene få ut én krone. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Er det sperret kan ikke tjuvene få ut én krone. Basert på min erfaring fra 7-8 år tilbake så er ikke det helt sant. Jeg ringte banken i løpet av maks 12 timer etter det var borte og banken sperret det. Så ble det brukt til taxi en måned eller noe etterpå. Da sa de at det var "2 nivåer" av sperring og de ikke hadde sperret det på "nivå 2".... Måtte anmelde, snakket med politi, fikk en kvittering på anmeldelsen og pengene var inne på konto igjen i løpet av en uke. Høres rart ut, det syntes jeg også. Vet ikke om det er slik nå lenger, men det forundrer meg ikke Endret 13. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Har mistet et Visa kort m.chip for 1 1/2 år siden. Kode var ikke med, og heller ikke en enkelt tallkombo. Meldt mistet med en gang, og registrert som tapt. Og heller ingenting hørt, før nå. (Dato på kort ikke utløpt enda) Men nå plutselig får jeg beskjed av banken at kortet har blitt missbrukt i det siste ??? Fikk beskjed om at det var snakk om småbeløp som kiosk (mest sannsynlig automater), parkering, resturanter etc. Vet før var det enkelt å bruke et funnet kort i slike automater, men trodde de i dag hadde kode alle sammen? Og er vel ingen resturanter som fortsatt bruker en slik "kopi slider" der en bare signerer? Hvordan er det mulig å bruke det slik i dag? Og hva om de sender det til svindlere i utlandet? Sitter her å frykter litt at det skal taes et skritt videre og bli brukt til ID tyveri der de får tatt lån osv. Nå er jeg sikret siden det er meldt tapt og avsluttet for lenge siden. Men hører jo om alle de det skjer med så betyr ikke det at en kan slappe av helt, og overlate det til banken. En kan fortsatt få anmerkninger på seg og problemer en må bruke lang tid og store resurser på å rette opp i etterkant. Det finnes mange automater ennå som ikke krever kode, inkl parkeringsautomater. I dyreparken i Kr.sand kan du f.eks betale med kort i cola-automaten eller på spilleautomaten(sånn klo som fanger bamse f.eks) uten kode. 1 Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 13. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2016 (endret) Jeg tipper banken sa forsøkt misbrukt... Er det sperret kan ikke tjuvene få ut én krone. Er nok ikke så enkelt. Dukker stadig opp artikler i avisene om bruk av kort etter at det er meldt tapt. Spesielt i utlandet, og da kan det være snakk om MYE penger. I Norge ser det ut til å begrense seg til småbeløp. Kan bare ikke husket å sett noe om slik bruk i Norge de siste årene. Hva f.eks. når en får reserveløsning i butikkene? Automaten har ingen sjanse for å sjekke at kortet er gyldig eller ikke da, og hver terminal kan ikke ha oversikt over alle kort som er gyldig/ugyldig når de er off line. Det heldige der er at tyvene, om de ikke har en butikkansatt som samarbeider, så kan de ikke forutse når apparatet tyr til reserveløsning og dermed ikke en effektiv måte å bruke kortet på. De sa kortet var brukt, og de dekte det som var trekt. Missbrukerne hadde fått benyttet rett under 2000kr. Og det kunne fortsette helt til utløpsdatoen gikk ut nå i september. Så jeg lurer jo litt på hva det værste/dyreste de kan klare å bruke kortet til om de ikke tar det til nivået over og går for ID tyveri og oppretting av lån etc. I dag er det dessverre en relativt enkelt sak å få tak i personnr på en person. Endret 13. juni 2016 av Nervevrak Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 De sa kortet var brukt, og de dekte det som var trekt. Missbrukerne hadde fått benyttet rett under 2000kr. Og det kunne fortsette helt til utløpsdatoen gikk ut nå i september. Bytt bank! Et sperret kort skal være sperret og ikke mulig å bruke! Får ikke banken din til det aner de ikke hva de driver med. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå