Gå til innhold

Underglow - Neon / Led lys.

mschip

Anbefalte innlegg

Har hørt at neon lys eller underglow led lys er ulovlig i Norge, selv om du står parkert, med mindre du er på privat eiendom.

Noe som har gitt meg forvirring, for en stund siden så jeg en politi dokumentar på TV hvor de hadde kontroll og en bil med blå neon kjørte forbi, den ble hverken stoppet eller kommentert.

Ifølge diverse nettsider så er det forbudt fordi det kan forveksles med politi eller være forstyrrende.

Det med politi er det enkel løsning på, man kunne lagt ned et forbud på Rødt og Blått isåfall. 

Det med å være forstyrrende forstår jeg ikke, neon lys er lovlig i flere Europeiske land (deriblant England) bortsett fra farger som ligner på nødetaten. Jeg har også kjørt bil i Thailand hvor neon lys i alle farger er tillatt. Og det er ikke forstyrrende under noen omstendigheter, hvis noe, så gjør det bilene mer synlige.

Nå er ikke jeg her for å pirke på neon lys, jeg har neon lys på en av bilene mine uansett hva de venstrevridde sier. Nå bare tenker jeg på alle unødvendige forbud som blir trykt ned i halsen på vanlige gjør-alt-dere-sier Ola nordmann. 

Synes det er på tide at potetlandet går over noen av sine forbud også, hvitt underglow (som jeg har på mine scootere og en bil) burde være lovlig. Har aldri møtt noen som har fortalt meg det er forstyrrende, og når Onkel Dust kommer så bare slår jeg de av med en bryter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kjørt bil i Thailand hvor neon lys i alle farger er tillatt. Og det er ikke forstyrrende under noen omstendigheter, hvis noe, så gjør det bilene mer synlige.

Nå er ikke akkurat Thailand et trafikalsk forbilde. Med nesten 10 ganger flere trafikkdødsfall per innbygger enn det Norge har, er de nest verst i verden. Det virker bare mot sin hensikt å argumentere for å endre norske regler til de thailandske. Thailand er et land vi ikke vil la inspirere de norske trafikkreglene. Vil du argumentere for harrylys under bilene gjør du lurt i å ikke nevne Thailand.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Har hørt at neon lys eller underglow led lys er ulovlig i Norge, selv om du står parkert, med mindre du er på privat eiendom.

Så lenge bilen er registrert skal den være i forskriftsmessig stand, uansett om du velger å ha den på gutterommet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...