Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når er det for sent å anmelde i dette tilfellet? (Svindlet for 100 000kr for 4-5 år siden)

Ænonym

Anbefalte innlegg

Bankkortet mitt ble brukt til kjøp av spill o.l på nett for ca 100 000kr... Dette skjedde for 4-5 år siden, jeg var ikke klar over det da, og det var regnskapsføreren min som begynte å undersøke hvorfor så mye penger ble borte. Vi tror vi vet hvem det er og ønsker å anmelde det nå, men er dette for sent? Tenker da ut ifra straffeloven 67-69

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Jeg hadde brukt ny straffelov på gamle forbrytelser. Jeg har tilføyd paragrafene fra straffeloven 1902, men beholdt 2005-loven, siden begge kan være relevante. Det ser ikke ut som om det spiller noen rolle hvilken lov man bruker i denne saken. (Hovedregelen er kort sagt at man bruker den "snilleste" loven for straffebudene.)

Fristene i straffeloven 1902:

§ 67. Fristen for foreldelse er:

2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,

5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,

10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,

15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,

25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.

Hefte anses like med fengsel ved beregning av fristen.

At bøter eller rettighetstap kan idømmes ved siden av annen straff, har ikke betydning ved beregning av fristen.

Har noen i samme handling begått flere lovovertredelser, som etter første ledd skulle foreldes til ulike tid, gjelder den lengste foreldelsesfrist for alle overtredelser.

Fristen for foreldelse av straffansvaret for foretak beregnes ut fra strafferammen for enkeltpersoner i det straffebudet som er overtrådt.

§ 68. Fristen for foreldelse regnes fra den dag det straffbare forhold er opphørt. Ved overtredelse av § 219, § 222 annet ledd, § 224 eller lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse §§ 1 eller 2 skal fristen likevel regnes fra den dag fornærmede fyller 18 år.

Når straffbarheten avhenges eller påvirkes av en inntrådt virkning, regnes fristen først fra den dag virkningen er inntrådt. Det samme gjelder når påtalen er avhengig av en senere inntrådt begivenhet.

Er den straffbare handling forøvd på norsk skip utenfor riket, regnes fristen fra den dag da skipet er kommet til norsk havn. Begynnelsestidspunktet for fristen kan etter denne bestemmelse ikke utskytes i mer enn ett år.

http://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§67

Straffeloven 2005:

§ 86. Foreldelsesfristen

Fristen for foreldelse av straffansvar er

a) 2 år når den høyeste lovbestemte straffen er bot eller fengsel inntil 1 år,

b) 5 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 3 år,

c) 10 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 10 år,

d) 15 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 15 år,

e) 25 år når den høyeste lovbestemte straffen er fengsel inntil 21 år.

Ved beregningen av fristen er det uten betydning at en annen straff kan idømmes ved siden av bot eller fengselsstraff.

Har noen i samme handling begått flere lovbrudd som etter første ledd skulle foreldes til forskjellig tid, gjelder den lengste fristen for alle lovbruddene.

§ 87. Utgangspunktet for foreldelsesfristen

Fristen for foreldelse av straffansvar regnes fra den dag det straffbare forholdet opphørte. Ved overtredelse av §§ 253, 257, 282, 284, 299 og 302 skal fristen likevel regnes fra den dag den fornærmede fyller 18 år.

Når straffbarheten avhenger eller påvirkes av en inntrådt virkning, regnes fristen først fra den dag virkningen inntrådte.

Er den straffbare handlingen forøvd på et norsk skip utenfor riket, regnes fristen fra den dag skipet kom til norsk havn. Utgangspunktet for fristen kan likevel ikke forskyves med mer enn 1 år etter dette leddet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_1-16

Det høres det ut som om det kanskje kan være snakk om bedrageri? I så fall: 

Straffeloven 1902: 

§ 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller

(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

§ 271. Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Medvirkning straffes på samme måte.

Ved avgjørelsen av om bedrageriet er grovt skal det særlig legges vekt på om handlingen har voldt betydelig økonomisk skade, om den skyldige har foregitt eller misbrukt stilling eller oppdrag, om han har forledet almenheten eller en større krets av personer, om han har bokført uriktige regnskapsopplysninger, utarbeidet uriktig regnskapsdokumentasjon eller uriktig årsregnskap, eller om han vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred.

http://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§270

(Misbruk av kort vil antakelig komme inn under bedrageri også etter 1902-loven, jf. Rt. 1990 s. 405.)

Straffeloven 2005: 

§ 371. Bedrageri

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller

b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

§ 372. Grovt bedrageri

Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om bedrageriet er grovt skal det særlig legges vekt på om

a) det har hatt til følge en betydelig økonomisk skade,

b) det er voldt velferdstap eller fare for liv eller helse,

c) det er begått ved flere anledninger eller over lengre tid,

d) det er begått av flere i fellesskap eller har et systematisk eller organisert preg,

e) lovbryteren har foregitt eller misbrukt stilling, verv eller oppdrag,

f) det er ført eller utarbeidet uriktige regnskaper eller uriktig regnskapsdokumentasjon, eller

g) lovbryteren har forledet allmennheten eller en større krets av personer.

http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§371

Så, "4-5 år siden" er ikke presist nok. Hvis det er rundt 4 år er man sannsynligvis godt innenfor fristen, jf. straffeloven 2005 § 86 (1)(b) jf. § 371 og straffeloven 1902 § 67 jf. § 270. Er det mer enn 5 år må man eventuelt inn på grovt bedrageri etter straffeloven 2005 § 372 og straffeloven 1902 § 271.

Grensen etter straffeloven 2005 § 372 bokstav a og straffeloven 1902 § 271 er antatt på ligge på ca 100 000. Det nøyaktige beløpet som er forsvunnet kan altså være viktig.

Men du har sagt lite om omstendighetene, så selv om noe straffbart har skjedd er det ikke sikkert § 371/§ 270 er korrekt paragraf. Og eventuell bruk av § 372/§271 kommer an på en "helhetsvurdering".

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er ganske sikre på at det var sønnen til samboeren min som brukte kortet uten samtykke, da han var 15-16 år. Har nå ikke hatt kontakt med han siden han var 17 år, da han sier til moren at han ikke vil ha noe med meg å gjøre, og jeg kan innrømme at vi aldri har hatt noe godt forhold.. Jeg og regnskapsføreren min fant heller ikke ut at han hadde brukt kortet mitt før nesten 2 år etter han hadde gjort det. Har i senere tid fått igjen noe av pengene fra banken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...