Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

På tide å forby Islam?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ofre grunnleggende rettigheter som religion er ikke verdt noen menneskeliv. Terrorangrep er trist og fælt, men er en dråpe i havet. Jaging av muslimer, overvåkning av folket og høyreekstremisme er mye verre. Vi har allerede vært i den situasjonen før og det er ikke usaklig å trekke en parallell til fascisme, nazisme og DDR.

Hvor var forresten denne debatten da alle de andre dødelige skyteangrepene skjedde fra amerikanere som ikke var muslimer? Islam er absolutt en katalysator for slike angrep som dette, men man er temmelig tett i hodet om man tror masseskytinger kommer til å stanse i USA om man forbyr Islam eller kaster ut muslimer.

Den største skaden med terrorangrep skjer på samfunnet, ikke på menneskene. Så ikke la politikken erodere bort det globaliserte, frie og vestlige samfunn.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Islam er en religion. Islamisme er en totalitær ideologi. Det er en vesentlig forskjell her, som mange tydeligvis ikke helt begriper.

Det er null forskjell. Det er de såkalte islamistene som tolker koranen korrekt og lever etter den 100%. Altså er de fundamentalister. Men så viser det seg at de fleste muslimer er enige i deres tolkning av koranen.

Det er ingen tvil om hvordan koranen skal tolkes. Og det er det som er problemet. Fordi koranen er ond.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Terrorangrep er trist og fælt, men er en dråpe i havet. Jaging av muslimer, overvåkning av folket og høyreekstremisme er mye verre.

Hvorfor må vi velge? Vi kan si nei til begge deler.

Hvem jager muslimer? De jager alle andre. Kvinner, homofile, jøder, andre minoriteter.

Du forstår fremdeles ikke at det er Islam som er høyreekstremt?

Lenke til kommentar

Det man kunne gjort er å innføre en flyktning-skatt, alle som er 1/2/3 gen flyktning-innvandrer må betale betydelig ekstra skatt, all ekstra skatt blir gitt til gjenoppbygging av krigsrammede land.

Eller enda bedre. Send dem tilbake dit de kom ifra og la dem hjelpe til å bygge opp og kjempe mot de voldelige kreftene.

Lenke til kommentar

Hvorfor må vi velge? Vi kan si nei til begge deler.

Hvem jager muslimer? De jager alle andre. Kvinner, homofile, jøder, andre minoriteter.

Du forstår fremdeles ikke at det er Islam som er høyreekstremt?

Jeg snakker egentlig om det å forby Islam, eller ønske å ta et autoritært grep på dette påståtte samfunnsproblemet. Jeg regner med du vet hvilke ytringer jeg snakker om, da de finnes her på diskusjon.no også.

Vi kan gjerne si nei til statlige overgrep og erodering av frihet samtidig som vi ikke ønsker Islam, men vi kan ikke forvente frihet når vi fratar andre sin frihet. Forbyr vi Islam eller går etter muslimer fordi de er muslimer så har vi i bunn og grunn gitt opp våre grunnleggende rettigheter og synker ned på nivå med Saudi Arabia.

Edit: Hva muslimer er, og hva muslimer har gjort har faktisk ingenting med argumentet mitt å gjøre. Om vi hadde byttet ut muslimer med kapitalister, sosialister, nazister, kristne, buddhister, homofile eller brille-brukere så står de samme prinsippene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Jeg snakker egentlig om det å forby Islam, eller ønske å ta et autoritært grep på dette påståtte samfunnsproblemet. Jeg regner med du vet hvilke ytringer jeg snakker om, da de finnes her på diskusjon.no også.

Islam og islamister er pro-vold. Jeg har ikke sett noen her på forumet som ønsker vold mot norske muslimer. Ergo vil jeg karakterisere en del muslimer som mer høyreekstreme enn nordmenn. Både på villighet av bruk av vold og på politisk verdigrunnlag.

men vi kan ikke forvente frihet når vi fratar andre sin frihet

Det er ikke en menneskerett å undertrykke, forfølge og drepe andre mennesker. Derfor bør Islam behandles som andre voldelige ideologier.

Forbyr vi Islam eller går etter muslimer fordi de er muslimer så har vi i bunn og grunn gitt opp våre grunnleggende rettigheter og synker ned på nivå med Saudi Arabia.

Saudi Arabia dreper uskyldige mennesker; homofile, ateister, kvinner som blir voldtatt osv.

Å forby islam ville være å forby det Saudi Arabia står for. Relativt problemfritt i forhold til humanistiske verdier.

Du må komme deg over den filosofiske humpa der islam er en hvilken som helst annen religion. Den er ikke det.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Det eneste innlegget ditt forteller meg er at du ikke kjenner den gjennomsnittlige norske innvandrer som rammes av dine fordommer, ikke har kjennskap til Europeisk historie, forfølgelse av menneskeslag eller eier prinsipper om frihet og menneskerettigheter.

Jeg synes det er kostelig at du kritiserer Islam for å ødelegge vesten når du selv har en fascistisk orientering som hadde ødelagt alt det det moderne og vestlige samfunn står for.

Du illustrerer poenget mitt ganske godt.

Jeg vil råde deg i å dra hodet ditt ut av fringe-nettsider og meme-infographics, og heller reflektere litt over hva en muslim faktisk er, og hvem du hadde rammet når du vil fjerne alle muslimer ut av Norge med makt, eller tilsvarende.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den største skaden med terrorangrep skjer på samfunnet, ikke på menneskene. Så ikke la politikken erodere bort det globaliserte, frie og vestlige samfunn.

Hva mener du med "politikk" her?  Vidtgående tiltak mot terrorsime?  

Dersom mange nok føler at de ikke tjener på "det globaliserte, frie" samfunn, så vil det oppstå partier/bevegelser som vokser fram på denne missnøyen. Hint: Den "uforståelige" Trump. Eksempel: I dag er det svært mange unge innen EU og USA og som ikke klarer å etablere seg og lever i uvisse. Den fysiske produksjons-kapasiteten har potensielt aldri vært høyere, så det er bare tåpelig at det er slik. Dvs det er ingen "fysiske begrensninger" som kan hindre at alle disse uheldige unge kan etablere seg og få kontroll med livet sitt. Ingen "økonomisk politikk" kan få til at "faste jobber" forblir en fungerende fordelings-mekanisme og som en kan stole på.  Bare i noen "hotspots" vil dette fungere.  

Og taper man lenge nok på globalisering - så er man imot? Idealisme varer vel ikke mer enn 5 år? 10 år? - neppe.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Vel det funket for jesuitordenen så jeg ser ikke hvorfor? Jeg mener teokrati er ondskap. Religion er ikke ille i seg selv men på samme måte som katolisismen er teokratisk så er den i seg selv anti demokratisk, den bare forandret seg under vatikan 2 konsilet som gjorde den mildere i noen sammenhenger men fremdeles teokratisk. Islam er og er teokratisk, det er det som er roten til ondskapen. Ikke direkte det å være religiøs, men muslimer har den tendens til å aldri tilvenne vestlige systemer og det er pga teokrati, på samme måte som katolisismen hadde den teokratiske kulturen før også, fordi religioner som er tuktet på slikt er og vil aldri forandre seg mer eller mindre. Ta Erdogan for eksempel han sa jo at Tyrkiske muslimer ikke skulle integrere seg? Nå hva er grunnen? Jo Teokrati. Der har du svaret!

Endret av Kaviar274
Lenke til kommentar
Det eneste innlegget ditt forteller meg er at du ikke kjenner den gjennomsnittlige norske innvandrer som rammes av dine fordommer, ikke har kjennskap til Europeisk historie, forfølgelse av menneskeslag eller eier prinsipper om frihet og menneskerettigheter.

Den gjennomsnitlige norske innvandrer er èn ting, den gjennomsnitlige norske muslim noe helt annet.

Skivebom. Nå jeg har studert både historie og statsvitenskap. Problemet er snarere at jeg ikke rått har svelget historieforfalskningene til blodrøde norske lærere på ungdomstrinn og videregående.

Jeg synes det er kostelig at du kritiserer Islam for å ødelegge vesten når du selv har en fascistisk orientering som hadde ødelagt alt det det moderne og vestlige samfunn står for.

Nå er jeg er anti-fascist da. Islam er høyreorientert og fascistisk. Så du bommer igjen meget kraftig. Du er et typisk eksempel på norsk skole gjør med folk. Stripper dem for identitet og fôrer dem med politisk korrekt post-WWII historierevisjonisme.

Jeg vil råde deg i å dra hodet ditt ut av fringe-nettsider og meme-infographics, og heller reflektere litt over hva en muslim faktisk er, og hvem du hadde rammet når du vil fjerne alle muslimer ut av Norge med makt, eller tilsvarende.

Og jeg vil likeledes oppfordre deg til å begynne å tenke for deg selv.

Jeg håper også i fremtiden at du, særlig som moderator, vil unngå så mange personkarakteristikker og snakke om temaet tråden handler om.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Den gjennomsnitlige norske innvandrer er èn ting, den gjennomsnitlige norske muslim noe helt annet.

Skivebom. Nå jeg har studert både historie og statsvitenskap. Problemet er snarere at jeg ikke rått har svelget historieforfalskningene til blodrøde norske lærere på ungdomstrinn og videregående.

Du trekker autoritetskortet her, ok. Å kalle alt for en konspirasjon stagnerer bare debatten.

Om det er en innvandrer eller muslim har ingenting å si. Forfølger du en menneskegruppe basert på religion eller lignende så har du i praksis en forfølgelse. Hvor onde muslimer måtte være er totalt irrelevant.

Nå er jeg er anti-fascist da. Islam er høyreorientert og fascistisk. Så du bommer igjen meget kraftig. Du er et typisk eksempel på norsk skole gjør med folk. Stripper dem for identitet og fôrer dem med politisk korrekt post-WWII historierevisjonisme.

Bra. Practice as you preach.

Ad hominem til sides så bruker ihvertfall ikke jeg memes, alt-right blogger og shady statistikk som kilde, så om jeg er hjernevasket av skolesystemet så har jeg ihvertfall et troverdig konsensus med meg.

Jeg vil råde deg i å dra hodet ditt ut av fringe-nettsider og meme-infographics, og heller reflektere litt over hva en muslim faktisk er, og hvem du hadde rammet når du vil fjerne alle muslimer ut av Norge med makt, eller tilsvarende.

Og jeg vil likeledes oppfordre deg til å begynne å tenke for deg selv.

Jeg håper også i fremtiden at du, særlig som moderator, vil unngå så mange personkarakteristikker og snakke om temaet tråden handler om.

"Dra hodet ditt ut" var kanskje litt kvass formulering, men du bør fortsatt reflektere litt over om du er så anti-establishment at du kanskje er litt for dypt nedi kaninhullet til at jeg kan bruke fakta i debatten. Nå er det vanskelig å fremme et poeng uten at du kaller det for venstrevridd propaganda fra et skolesystem som systematisk hjernevasker folk.

Husk nå her at debatten handler om at du vil drive med forfølgelse av muslimer, og jeg debatterer mot dette. Gi meg gjerne et svar på om denne oppfatningen er riktig eller galt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Vi bør gjøre med Islam som vi har gjort med andre voldelige miljøer, f.eks nynazismen. Kall in muslimer til politiintervjuer for å diskutere holdninger, gjerne sammen med foreldre, la politiet fotfølge dem rundt, overvåk moskeene, og gjør det man kan for å knuse disse miljøene og samlestedene.

Foreldre er jo ofte roten til problemet her...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg har ikke noe behov for å forby noe, men jeg vil gjerne se en mye mer aktiv latterliggjøring av Abrahams religioner. Vi trenger en Life of Brian for islam der Muhammed latterliggjøres. (Men den som lager den filmen risikerer å bli drept. Og det er jo et faktum det er rasistisk å påpeke).

Ellers så må vi kollektivt som et fritt og likestilt samfunn ta sterk avstand fra alle de homofiendtlige og kvinneundertrykkende holdningene islam har. Deriblant ved å isolere sosialt alle som bærer hijab, niqab og burka. Overse dem, aldri betal i en kasse der en av disse sitter, sett dem på sidelinjen sammen med alle andre misogynister der de hører hjemme. Stil hele tiden spørsmål ved deres handlinger og meninger. Spør deres menn hvorfor de er svake og ynkelige menn som må undertrykke sine kviner. Spør deres menn hvorfor de er så ynkelige menn at de trenger å plage sine kvinner. Sprø deres menn hvorfor de er så små og ynkelige at ingen kvinner respekterer dem. Spør deres menn hvorfor de er så ynkelige menn at de kun klarer å hevde sin manndom gjennom frykt og undertrykking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...