Gå til innhold

Valg av hovedkort og prosessor?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat overtatt en pc som trenger nytt hovedkort og cpu. Det er sikkert 10-11år siden jeg sist holdt på med detta så har null peil på hva man i dag skal velge å ikke velge og ikke minst hvor jeg burde kjøpe.

Pc'n skal ikke brukes til tunge oppgaver, hovedsakelig flytte filer fram å tilbake fra bilen, litt Internett surfing, muligens litt film og settlers2.

Hva anbefaler folket til en samlet pris på 1500-2000kr? Klarer man å lure inn en ok harddisk også til den prisen? Evt om noen har noe brukt til meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før man anbefaler noe så er det greit å vite hva slags maskin dette skal inn i. Hva slags strømforsyning er det, og hva slags kabinett?

For 1500 - 2000 ville jeg sett på bruktmarkedet etter en HK + CPU + RAM pakke. F.eks denne

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77363924

Det står ikke nøyaktig hva CPU det er, men kan se ut som en i5 3470 (basert på clock og tdp).

Prut den ned litt kanskje, så kjøper du en ny 250 GB SSD

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdsata2a5/samsung-850evoseries250gb/212538.11115/

Det burde være mulig å få til noe sånn like rundt 2K. Da ligger du godt ann.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nå spørr du godt. Har ikke pc'en tilgjengelig akkurat nå, står hos en bekjent som skulle gå over den, han som kom fram til at cpu og/eller HK er gåen.

Skal få sjekka etter jobb i morgen. Kabinettet ser ut til å være thermaltake soprano. :)

Lenke til kommentar

Kabinettet støtter iallfall mATX og ATX - det er greit å vite.

Det jeg lurer på ifm strømforsyning er bare om denne har standard 20+4 pin og standard 4+4 pin til hovedkortet. Sansynligvis har den dette, må bare forsikre meg så ingenting feil blir sagt.

Vil du helst ha alt nytt eller kan det være OK å bruke bruktmarkedet? Du får jo en del mer for penga da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...