entusiast Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Hei, Har i dag et Canon 6D, som jeg er veldig fornøyd med. Kameraet gir meg fine bilder, men det forutsettes at motivet er stillestående, eller forholdsvis saktebevegende. Eneste grunnen til at jeg ønsker nytt kamera er fokussystemet - Det er ikke beregna for sport og action, noe som har blitt mer interessant for meg siste tiden. Har så vidt begynt å snuse på noe nytt, og ting jeg vektlegger spesielt er vel autofokus/tracking, iso, samt høyt dynamisk omfang, da deg også skal brukes til landskap osv.. Skal kun ha et kamerahus, så det må være bra til det meste. Rent "fokusmessig" blir vel 7D2 den naturlige kandidaten, men har også vurdert den nye Nikon D500. Hvordan er disse mot hverandre? Får man veldig mye bedre kamera ved å hoste opp dobbelt så mye penger for Nikon, eller vil Canon ligge kun hakket bak? Har fortsatt noen EF objektiv liggende, så det er jo "enklest" å holde seg til Canon, men samtidig litt nyskjerrig på noe annet. Noen som har noe innspill og tips til dette, som kan hjelpe meg å velge? Kan selvsagt også vurdere andre kamera, om det er noen kurante alternativ der ute.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 (endret) Fokusmessig er det Canon 5DmkIII som blir tilsvarende det du har, med god autofokus. 7DmkII og D500 kan være gode alternativer - de er crophus, og gir derfor litt mer støy og annet utsnitt. Nikon-huset er nok litt bedre på dynamikk på lav ISO, men har du god optikk kan det være dyrt å gå over til annet merke. Canon 5D mkIV forventes lansert i August, og er forhåpentligvis fullframehuset hvor Canon har fått styr på dynamikken på lav ISO. Men billig blir det nok ikke... Endret 12. juni 2016 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 D500 er det naturlige valget her. Høy DR og fantastisk følgefokus. Andre muligheter er et brukt Nikon D4/D4s eller Sony A6300. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2016 Del Skrevet 13. juni 2016 Jeg skal på ingen måte hevde at 6D er noe ideelt sportskamera. Du finner både bedre seriebildefunksjon og bedre autofokus i mange andre modeller, men det tas likevel mange sportsbilder med 6D. Nå vet ikke jeg hvor kravstor du er, eller hvor vanskelige motiver du tar bilder av. Selvsagt mulig du har prøvd alt av innstillinger, men spør likevel om er sikker på at du bruker optimale innstillinger for autofokus? En av årsakene til at jeg spør er fordi 5DIII som Trondster nevner begynner å bli et gammelt kamera og 5DIV er forventet å dukke opp i løpet av sommer/tidlig høst. Nå vet jeg ingenting om 5DIV, men det ville være merkelig om det ikke fikk oppgradert autofokus og ikke minst sensor. 5DIII er Canons "allround" fullformat og forventningene er at 5DIV vil overta den rollen, men 5DIII er selvsagt fortsatt et veldig bra kamera og det blir sikkert en del tilbud fremover hvis Canon har et restlager. Når det gjelder Canons crop-kameraer så er 7DII best byggekvalitet/værtetting, seriebilder og autofokus. Men hvis du ikke trenger ekstremt bra autofokus og det holder med veldig bra autofokus så kan 80D være et godt alternativ. 80D har nyere og bedre sensor enn 7DII og vridbar skjerm (som jeg synes er nyttig). Når det gjelder Nikon så er nok D500 det beste (eller i hvert fall det mest avanserte) crop-kameraet på markdet i dag. Forøvrig er Nikon D7200 også veldig bra. Usikker på om det er verdt å bytte system for å få D500. Systembytte koster alltid en del så lenge man har en del linser som skal erstattes, og hva gjør du da når neste generasjon av 7D kommer? Kanskje ennå bedre? Forøvrig synes jeg Nikon D750 også ser ut som en veldig bra allround modell. Mulig D750 ikke passer din profil like bra som D500, men det er fullformat. 1 Lenke til kommentar
FB.011007441061002 Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Jeg har hatt 7dm2 siden det kom på markedet. I hovedsak til fuglebilder, men også landskap, nordlys og portrett. Synes det fungerer svært godt, spesielt til fuglefoto. Rask og god autofokus, samt rask skuddtakt. Du får mye kamera til en fornuftig pris. Vurderte å kjøpe et kamerahus i tillegg(fullformat), men 7d dekker fint mine behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå