Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som selger sin Nissan Leaf etter 3-4 år?


Thor.

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny bil, og Leaf ser ut til å være midt i blinken. Pendler nesten utelukkede til jobb/butikker i sentrum og de langturene som er aktuelle finnes det nok hurtigladestasjoner på.

 

Jeg ser en trend med mange som selger tin 3-4 år gamle elbil uten å forstå hvorfor. Så derfor spør jeg: Hvorfor er det så mange som selger sin Nissan Leaf etter 3-4 år? Er det for kort rekkevidde? Var det noe eieren var misfornøyd med? Eller er dette rett og slett bare folk som bytter bil ofte? Er det noe de vet som jeg burde vite bør et slikt kjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg kan tenke meg er grunnen er vel det at garantien på bilen og batteripakken går ut etter 5 år/100 000 km. En ny batteripakken koster rundtregnet 40-50 000,- dersom denne bør byttes, Det skal dog siest at den skal holde langt lenger en hva garantien stiller opp med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lite personlig statistikk på dette feltet men det var en tanke som slo meg når jeg satt og så på bruktbilannonser. Min største frykt er at det er en faktor med elbil som jeg ikke vet om som gjør kjøpet til en dealbreaker. Nå vet jeg dog ikke om det blir 1 måned eller 12 til jeg kjøper. Jeg bare følger med mens jeg bygger opp kapital til bil.

 

Det med batteri bekymrer jeg meg ikke for. Jeg sikter meg mot Leaf med den nye batteritypen på 30 kWh.

 

 

I øyeblikket har vi fem-seks års erfaring, og vi har noen drosjekunder som har kjørt over 200.000 kilometer. Vi ser at noen av disse er nede i 75 til 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter denne avstanden. Det er veldig beroligende, på den måten at vi ser at batteriet virkelig varer lenger enn bilen, sier Carranza Sierra.
http://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750

 

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Leaf i snart 2 år, kjørt ca 25k og ikke mistet 1% av batteriet engang, ifølge Leafspy appen.

 

Er nok en grunn til at de fleste nå gir 8 års garanti på batteriet, de er veldig sikre på at det vil vare lenger enn det.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Det er gunstig å finansiere elbiler med leasing. Det kan være en grunn til at det er mange tre år gamle biler på markedet nå. Det samme gjelder ladbare hybridbiler. Vi ser ikke helt effekten av sistnevnte enda, siden det hovedsakelig er de siste 12-15 månedene ladbare hybrider virkelig har slått an, men det kommer. Husk også at leasingavtaler nå er fire år, ikke tre som tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gunstig å finansiere elbiler med leasing. Det kan være en grunn til at det er mange tre år gamle biler på markedet nå. Det samme gjelder ladbare hybridbiler. Vi ser ikke helt effekten av sistnevnte enda, siden det hovedsakelig er de siste 12-15 månedene ladbare hybrider virkelig har slått an, men det kommer. Husk også at leasingavtaler nå er fire år, ikke tre som tidligere.

 

Det er faktisk slik at det var spesielt ugunstig å lease elbiler. - Før 1. Juli 2015 fikk ikke utleieselskapene fradrag for inngående mva på elbiler (de er jo mva-frie i motsetning til fossilbiler), men måtte legge på utgående mva.

 

Det fremsto derfor som spesielt ugunstig å lease elbiler. - Dette ble som sagt forandret fra 01.07.2015, men vil derfor neppe ha innvirkning på 3-4 år gamle biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig antar jeg at under perfekte omstendigheter så vil disse bilene kunne kjøre bra , men siden vi har vinter og dette nedjusterer "ytelsen" på batteriet, altså km stand så er det mulig at :

 

Brukt bil 4 år, 15.000 km pr år = 60.000 km av 225.000 der oppgitt fall i ytelsen til batteriet er på 60-80% av 100% , Om vinteren har man et fall på ca 30% , noe som sier til meg i alle fall at noen av disse bilene kanskje begynner å få rekkeviddeproblemer om vinteren etter 4 år.

 

Så om man skal kjøpe er antall km kjørt svært viktig å følge med.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Man taper ikke 60-80% ytelse etter 225.000km. Man sitter igjen med 60-80% av maks kapasitet. Det var kanskje det du mente. 

 

Jeg har regnet på det, og det lengste jeg normalt kommer til å kjøre er 26 mil. La oss si et tap på 50% (slitasje+vinterkulde)=12,5 mil ved 100% oppladning.

Avstandene mellom hurtigladestasjonene jeg har å forholde meg til på min typiske reise:

Hjemme->6 mil->4 mil->8 mil->8 mil (fremme)

 

Hurtigladestasjoner lader batteriet opp til 80% innenfor oppgitt tid (mellom 20-60 minutter) og deretter lades batteriene sakte til 100.

På sommeren holder det med et stopp etter 18 mil (nyt batteri). På vinteren må jeg kanskje stoppe 2 steder i "worst case scenario".

 

Jeg kan dessuten låne eller leie bil de gangene jeg trenger rekkevidden (1-2 ganger/år)

Lenke til kommentar

Ny Nordic med 30kWh batteri koster jo 268 000 (veiledende)

+ evt. vinterdekk

 

Det er jo den eller Tekna som er målet. Slik det ser ut nå etter skattepenger, feriepenger og slikt er på plass så blir det vel kjøpt bil tidligst sommeren neste år. Jeg har pengene nå, men da har jeg ingen backup på sparekonto. Forsøker å holde lån til et minimum.

 

Om et år så er det jo kommet flere brukte Nordic/Tekna på bruktmarkedet som muligens koster litt mindre. Det er det som er drømmen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...