Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Dersom jeg sier opp en jobb fra 1.juli med en måneds oppsigelsestid, og har ferie hele juli måned, inngår oppsigelsestiden i ferien da? Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Dersom jeg sier opp en jobb fra 1.juli med en måneds oppsigelsestid, og har ferie hele juli måned, inngår oppsigelsestiden i ferien da? Sier du opp en jobb 1. juli må du jobbe ut august. Når det gjelder oppsigelsestid og ferie tror jeg ikke det finnes noen spesielle regler for dette. Hvis du har avtalt ferie når oppsigelsestiden er så er det nok ikke noe problem, har du planlagt ferien senere så må du snakke med arbeidsgiver om dette men tviler på du har noe krav på å ta ferien i oppsigelsestiden så lenge ferie i det tidsrommet ikke er planlagt på forhånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Dersom jeg sier opp en jobb fra 1.juli med en måneds oppsigelsestid, og har ferie hele juli måned, inngår oppsigelsestiden i ferien da? Sier du opp en jobb 1. juli må du jobbe ut august. Når det gjelder oppsigelsestid og ferie tror jeg ikke det finnes noen spesielle regler for dette. Hvis du har avtalt ferie når oppsigelsestiden er så er det nok ikke noe problem, har du planlagt ferien senere så må du snakke med arbeidsgiver om dette men tviler på du har noe krav på å ta ferien i oppsigelsestiden så lenge ferie i det tidsrommet ikke er planlagt på forhånd. Ferien er satt 4.juli - 1.aug. Så dersom jeg sier opp fra første juli trenger jeg ikke jobbe en måned etter ferien? Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Dersom jeg sier opp en jobb fra 1.juli med en måneds oppsigelsestid, og har ferie hele juli måned, inngår oppsigelsestiden i ferien da? Sier du opp en jobb 1. juli må du jobbe ut august. Når det gjelder oppsigelsestid og ferie tror jeg ikke det finnes noen spesielle regler for dette. Hvis du har avtalt ferie når oppsigelsestiden er så er det nok ikke noe problem, har du planlagt ferien senere så må du snakke med arbeidsgiver om dette men tviler på du har noe krav på å ta ferien i oppsigelsestiden så lenge ferie i det tidsrommet ikke er planlagt på forhånd. Ferien er satt 4.juli - 1.aug. Så dersom jeg sier opp fra første juli trenger jeg ikke jobbe en måned etter ferien? Oppsigelsestiden starter å gå måneden etter oppsigelsen finner sted, det er i hvert fall det vanlige. Sier du opp 1. juli begynner oppsigelsestiden å gå fra 1. august, sier du opp 30. juni begynner oppsigelsestiden å gå fra 1. juli. Det betyr at 1 dag forskjell kan bety nesten 1 mnd forskjell. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Regner med at han mener å si opp nå i juni, og dermed har en oppsigelsestid som går ut juli. Er man deltidsansatt (eller inne i sine første 6 mnd av jobben med prøvetid) så gjelder forøvrig oppsigelsen fra den datoen man sier opp, og ikke fra 01 mnd etter at man sier opp. Ellers så står det litt om dette på arbeidstilsynet sine hjemmesider (link). Ferie i oppsigelsestiden Ved oppsigelse fra arbeidsgiver kan ikke arbeidsgiver legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakers samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på tre måneder eller lenger. Da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden innenfor rammene i ferieloven. Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden. I og med at arbeidsgiver har siste ordet mht når ferie skal avvikles kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret. Du har krav på å få avviklet ferie hos eventuell ny arbeidsgiver dersom du ikke får avviklet ferie inneværende år før du avslutter et arbeidsforhold. Dette gjelder dersom du tiltrer innen 30. september samme år. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Regner med at han mener å si opp nå i juni, og dermed har en oppsigelsestid som går ut juli. Er man deltidsansatt (eller inne i sine første 6 mnd av jobben med prøvetid) så gjelder forøvrig oppsigelsen fra den datoen man sier opp, og ikke fra 01 mnd etter at man sier opp. Ellers så står det litt om dette på arbeidstilsynet sine hjemmesider (link). Ferie i oppsigelsestiden Ved oppsigelse fra arbeidsgiver kan ikke arbeidsgiver legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakers samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på tre måneder eller lenger. Da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden innenfor rammene i ferieloven. Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden. I og med at arbeidsgiver har siste ordet mht når ferie skal avvikles kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret. Du har krav på å få avviklet ferie hos eventuell ny arbeidsgiver dersom du ikke får avviklet ferie inneværende år før du avslutter et arbeidsforhold. Dette gjelder dersom du tiltrer innen 30. september samme år. Jeg regner med at trådstarter mener å si opp 1. juli og tror oppsigelsestiden løper med en gang. Derfor er det viktig å opplyse om at det ikke stemmer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Jeg tenkte å si opp slik at oppsigelsestiden starter 1.juli. Si opp i juni altså. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Jeg tenkte å si opp slik at oppsigelsestiden starter 1.juli. Si opp i juni altså. Selvsagt... men viktig at du vet at du da må si opp i juni slik at det ikke blir for sent Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Det er forskjell på å "si opp 1. juli" og å "si opp fra 1. juli". 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå