Gå til innhold

Kryptere android telefon?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg lurer på å kryptere min(e) android telefon(er), men er usikker. Jeg forstår det sånn at det tar en times tid å kryptere, men er det hver gang eller bare første gangen? Og hvor lang tid tar det å dekryptere når man låser opp mobilen? Er det snakk om minutter, eller sekunder? Kan man motta meldinger, svare på anrop og motta e-post mens mobilen er låst og krypteringen er på?

Forvirret...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig Faller har en mye raskere mobil enn min, men ved restart på min telefon tar det nok et par minutter ekstra tid før telefonen er klar. Når den først er på så fungerer telefonen helt likt som en ukryptert og er like rask.
Det som irriterer meg mest er at krypteringen krever et sikkert passord og det er litt klønete å taste inn så mange tegn.. Men sikkerheten krever vel dette så..  :)

Lenke til kommentar

Mulig Faller har en mye raskere mobil enn min, men ved restart på min telefon tar det nok et par minutter ekstra tid før telefonen er klar. Når den først er på så fungerer telefonen helt likt som en ukryptert og er like rask.

Det som irriterer meg mest er at krypteringen krever et sikkert passord og det er litt klønete å taste inn så mange tegn.. Men sikkerheten krever vel dette så..  :)

Så fremst du har telefon som støtter hardware-crypto (i mangel på ordentlig fagutrykket).

Nexus 6 f.eks har ikke dette og du merker markant forskjell i oppstartstid fra encrypted til unencrypted, dette pga chipset som Google/Moto valgte å bruke i N6 noe som gjør at oppstart går ganske treigt.

http://www.anandtech.com/show/8725/encryption-and-storage-performance-in-android-50-lollipop

Lenke til kommentar

Har ikke det minste peiling på hva min telefon støtter jeg, det er forøvrig en Samsung Note 3..

Men som sagt er den like rask ved all vanlig bruk og det er kun ved total omstart at den bruker tid, noe den nødvendigvis også bør gjøre da den jo nekter å starte opp før det evinnelig lange passordet er tastet inn.

Men jeg GÅR ut fra at dette gjør mine data adskillig værre å få ut av telefonen hvis jeg skulle miste den. 

På min pc er det en selvfølge med kryptering da dataene der også beskyttes langt bedre mot virus / angrep utenfra når de er kryptert..  :)

Lenke til kommentar

Jeg har kun prøvd kryptering med Android 6 på en Sony Xperia 5. selve krypteringen tok litt tid men når en tastet inn koden for å låse opp mobilen gikk detet like raskt som før. Det tok kanskje litt lenger å boote telefonen men det er jo ikke så ofte en gjør det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-329093

Da er Galaxy S5 kryptert både på 128GB micro-SD kort og selve telefonen, og driver og lader opp Galaxy Nexus så den lar meg kryptere :)

Bedre sent enn aldri...

Åja, og jeg har skrevet ned IMEI-numrene på mobiltelefonene så jeg kan få dem sperret hvis de forsvinner.

REDIGERT: Nexus telefon samt samsung nettbrett ble også kryptert samme dag.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...