Gå til innhold

Problem med bro + router

Anbefalte innlegg

Multimodem: Telenor, Zyxel P8702N (satt i bridgemodus)

Router: Linksys EA8500 AC2600.

Linksysen står tilkoblet med kabel til Zyxelen (LAN (Zyxel) - WAN (Linksys)), men får ikke nett på Linksysen. Har gjort dette tidligere med andre modem uten problemer.

Sjekket ip da jeg var tilkoblet Zyxelen i bromodus, den hoppet mellom ip-en som kommer fra telenor (da hadde jeg nett) til den lokale (f. eks. 10.0.0.10, da hadde jeg ikke nett). Linksysen var ikke på nett overhodet, innstilt på DHCP (automatisk oppsett) under internettinnstillinger. 

Linksysen fungerer utmerket om jeg setter de opp som to routere, kobler kabelen på samme måte. Deaktiverer trådløst osv. på Zyxelen (ikke nødvendig, men ikke bruk for to forskjellige nett).

Uansett så er jo dette en mulighet til å lære noe nytt om noen kan forklare det. Takk for innspill.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du av og til får 10.0.0.x adresse kan det høres ut som ZyXELen ikke er satt i bridge modus, eventuelt at DHCP fremdeles er skrudd på på den. Evt at du har satt opp innstillinger for "alternativ IP" på nettverkskortet ditt.

Om det er adsl/vdsl du har, så mener jeg å huske at du kun får 2 enheter tilkoblet av gangen, og at den først vil glemme etter 1-2 timer. Så om ZyXELen og PCen din har fått offentlig IPTV, må du vente en time eller 2 før neste enhet kan få offentlig IP

Lenke til kommentar

Det er ADSL.

Den er 100% i bromodus, instruksjonene til Telenor kan ikke misforstås: https://www.telenor.no/bedrift/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel-p8702/deaktivering-av-ruterfunkjson.jsp

Kjørte også frabrikkreset to ganger uten at det gjorde noen forskjell.

Dette med venting var nytt for deg. Men det burde jo fungert, da det aldri var flere enheter enn PCen og Linksysen tilkoblet Zyxelen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Bare for sikkerhetsskyld, forsøk å gå inn på Home Networking og skru av DHCP der, før du setter den i bro-modus. (Tror strengt talt ikke det hjelper... men en plass må den 10.0.0.x adressa komme fra

Ang. venting gjelder det antall enheter koblet opp direkte til Telenor. I dette tilfellet 3 enheter: ZyXELen (før bridge mode), PCen + Linksysen = mulig 1 enhet for mye.

Lenke til kommentar

Okey, da er jeg med.

Jeg har lest litt rundt nå og det ser ut som at det ikke blir aktuelt uanset, siden det er en ip-telefon tilkoblet Zyxelen. Etter det som står vil ikke den fungere i bro-modus.

Nå fikk jeg bekreftet fra Telenor at ip-telefoni ikke vil fungere.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...