AnonymDiskusjon Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Har akkurat fått ny samboer som har flyttet inn til meg. Har funnet ut at hun har en del inkasso saker dessverre. Kan et inkassoselskap komme og ta mine ting som jeg har eid lenge før jeg kjente henne, når hun får adresse her? Hva har de rett til å ta? Når man har dårlig råd, kan de bare komme å ta de eneste tingene man har? Tv, kjøleskap, pc osv? Det er jo ting man trenger. Kanskje ikke tv men uansett. Vet veldig lite om inkasso og hva de har rett til. Noen som kan litt mer? Anonymous poster hash: c1ee2...51e Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 (endret) For det første. Inkassoselskap kan ikke ta noenting, verken dine eller din samboers ting. For å kunne tvinge frem salg av løsøre for å dekke krav må man gå til namsmannen. Inkasso kan bare oppfordre til å betale, og gi gebyrer for å la være. Hvis du kan bevise at disse tingene er dine og ikke tilhører din samboer så kan ikke namsmannen ta beslag i dem.Nøyaktig hvordan du beviser det er en annen sak. Kvitteringer fra før samboeren flyttet inn er vel det enkleste, men bilder av husrommet fra før hun flyttet inn kan også fungere. En samboeravtale hvor dere lister opp hvilke ting hun tar med seg inn i samboerskapet og hvilke ting du eide fra før kan også legges vekt på, men det er ikke gitt at du blir trodd. Hvis du ikke klarer å bevise at disse tingene tilhørte deg før samboeren flyttet inn, så er det litt verre. Regelen om hva du kan beholde av innbo (altså hva namsmannen ikke kan beslaglegge) lyder som følger: klær og andre ting til personlig bruk for skyldneren eller dennes husstand samt innbo, utstyr og lignende løsøre som skyldneren trenger i sitt hjem, alt for så vidt verdien av tingene ikke er større enn at det etter forholdene er rimelig å unnta dem;Nøyaktig hva som går inn under dette er jeg ikke helt sikker på. Du skal ha tilbake halvparten av salgsprisen om de tar beslag og selger ting, med mindre namsmannen beviser at tingene er eid 100% av samboeren din. Endret 11. juni 2016 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Én ting er hva de i teorien kan gjøre, noe helt annet er hva som er vanlig praksis. I dag kommer ikke namsmannen på døra for å beslaglegge løsøre. Da må de i så fall ha blitt tipset helt konkret om at du har en spesielt verdifull gjenstand, eller at er avtalt salgspant i gjenstanden. NRK har i prinsippet legalpant i TVen for krav på utestående lisens, men også dette er en regel som ikke brukes i praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå