Gå til innhold

Øke i innskuddspensjon isteden for å øke i lønn, lønner det seg?

lesles

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å finne ut om det kan lønne seg for en ansatt å øke en viss prosent i innskuddspensjon hvert år fremfor lønn. Og om følgende alternativt kan også være mer lønnsomt for arbeidsgiveren? 

Det jeg kommer på i farten:

Fordeler for den ansatte av å velge innskuddspensjon:
-Skattefordel, mer å spare ettersom innskuddspensjon ikke må skattes i dag.
-Rentes rente på et større beløp i mange år
-Pensjonskatt er lavere

Ulemper for den ansatte av å velge innskuddspensjon:
-Mindre penger å rute med, kan ikke bruke pengene når du vil
-Mindre opptjenning av sykepenger, uføretrygd, arbeidsledighetstrygd og foreldrepermisjonpenger?
-Mer risiko, ingen garanti for at pengene som plasseres i fond gir avkastning (selv om det har historisk sett viser seg å være slik)

Har dere noen flere argumenter og tanker rundt dette? Og evt. hvordan dette påvirker arbeidsgiveren/eierne av bedriften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig mange variabler her, så det er vanskelig å si på generell basis. Men jeg har noen umiddelbare tanker (fra arbeidstakers side).

Er det snakk om lavtlønnede? Isåfall gjør det pensjon desto viktigere, men ansatte vil nok både ønske og "trenge" å heller få mer utbetalt i lønn. 

Hva er dagens sats for innskuddspensjon? Er den lavere enn 5% og lønnsnivået ellers er greit så burde den etter min subjektive mening økes for å sikre en dugandes pensjonsutbetaling.

Det er også viktig hva som er standardvalget for investeringsform. Hvis det er bankkonto så "taper" arbeidstaker det meste av pensjonen når det er 15+års tid til pensjon, og banken/leverandører profitterer. Er standardvalget indeksfond (evt indeksfond kombinert med en liten andel rentefond) så vil det gi betraktelig bedre avkastning. De fleste arbeidstakere går aldri inn og endrer spareform på pensjonen selv. 

Lenke til kommentar

Det er veldig mange variabler her, så det er vanskelig å si på generell basis. Men jeg har noen umiddelbare tanker (fra arbeidstakers side).

Er det snakk om lavtlønnede? Isåfall gjør det pensjon desto viktigere, men ansatte vil nok både ønske og "trenge" å heller få mer utbetalt i lønn. 

Hva er dagens sats for innskuddspensjon? Er den lavere enn 5% og lønnsnivået ellers er greit så burde den etter min subjektive mening økes for å sikre en dugandes pensjonsutbetaling.

Det er også viktig hva som er standardvalget for investeringsform. Hvis det er bankkonto så "taper" arbeidstaker det meste av pensjonen når det er 15+års tid til pensjon, og banken/leverandører profitterer. Er standardvalget indeksfond (evt indeksfond kombinert med en liten andel rentefond) så vil det gi betraktelig bedre avkastning. De fleste arbeidstakere går aldri inn og endrer spareform på pensjonen selv. 

Hvorfor vil du si det er desto viktigere med pensjon når det er snakk om lavtlønnet?

Minimumgrense for innskuddspensjon er 2 % av bruttoinntekten. 

Det finnes en maksimum grense på 7% for bruttoinntekt inntil 657 290, og

en maksimum grense på 25,1 % for bruttoinntekt inntil 1 100 912

Nå forutsettes det at pensjonen forvaltes i en fond. 

Som du sier, helt klart mange variable å ta hensyn til. men la oss i denne omgang se på;

inntekt, lønnsøkning, antall spareår, avkastning på pensjonen og evt. skatt (idag og ved pensjonalder)

Har veldig lyst til å lage en forenklet modell for å se sammenhengen og vise fordelen over tid i netto.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål, for å drøfte  rundt det om det kan være lønnsomt for arbeidsgiver/eiere.

La oss anta at den ansatte har 500 000 bruttoinntekt, og får nå muligheten til 2 % ekstra vekst i pensjon eller 2 % lønnsvekst.

Den ansatte velger vekst i pensjon med 2 %.

Da sitter den ansatte fortsatt med 500 000 i bruttoinntekt, men nå med 10 000,- mer i pensjon.

Hvis den ansatte får den samme muligheten året deretter igjen, er det da vanlig å beregne 2 % lønnsvekst fra 500 000 i inntekt igjen? For hvis det er slik, så vil vel arbeidsgiver tjene på det overtid?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du si det er desto viktigere med pensjon når det er snakk om lavtlønnet?

Fordi man har lav opptjening i folketrygden, og lav basis for opptjening i tjenestepensjon med dårlig lønn. Det blir ganske stusselig å leve av som pensjonist hvis man i tillegg bare får 2% oppsparing på lønna.

Lenke til kommentar

Pensjon er en kollektiv ordning som er felles for de ansatt i bedriften. At du skal få din helt egne avtale tviler jeg på at er enkelt å få til.

Dette er ikke noe jeg skal få til, jeg ønsker kun å finne ut om begge parter kan tjene på dette.

Og jo, det er fullt mulig å få til en avtale, og i hvert fall hvis det viser seg å være gunstig for eierne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...