Gå til innhold

Ender opp med å skade meg hver gang jeg løper

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har løpt ganske mye på tredemølle med høy intensite, før klarte jeg å løpe sånn 1,5 timer med intervaller hvor jeg tok meg het ut 3-4 ganger i uken. Nå klarer jeg knapt 1 også er det en skade i ankelen,  og etter fire dager føler jeg meg normal igjen, og dermed er det en ny skade i beinet, nye fire dager, også fortsetter det slik.

Hvordan klarer løpere å holde seg i form slik at de kan løpe masimalt hele uken? Nå løper  jeg bare på tredemølle. 16km/t intervaller  3x3.

God form 19.

Endret av Haatr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også hatt problem med skade i ankelen som blir bedre etter noen rolige dager, men som så kommer igjen etter en treningsøkt. Før løp jeg en mil om dagen, men etter skaden var jeg heldig hvis jeg klarte 2-3km før det gjorde så vondt at jeg måtte gi meg. For min del skyldtes det tendonitt (senebetennelse), i følge legen er det noe som ofte varer i rundt 1 år før det går over. Sikkert lurt å ta en tur til legen for å få klarhet i hva som er problemet, og om du eventuelt kan gjøre noe selv for å bedre det eller om du bare må ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar

Løp ute på annet underlag, skogsbunn f.eks. Da får jeg aldri problemer med bein

Nemlig. Bruk ordentlig terreng så du får variasjon nok til støttemusklene, ikke overtren og få nok hvile.

Hvorfor har ikke møllene lagt inn mer ujevnheter ?

Lenke til kommentar

På mølle, og asfalt, så får man ikke støtdempingen man får når man løper på et naturlig underlag (bortsett fra fjell selvfølgelig). Og som nevnt over så løper man "monotont" og får ikke trent støttemuskler som er omtrent like viktige.

Lenke til kommentar

Ja, er det kun snakk om mølletrening eller på asfalt så er "løpet kjørt".

Idrettsbaner har et mer egnet underlag som skal gi litt etter , så det er lurt å trene på slike eller i et naturlig underlag som påpekt ovenfor.

Men min erfaring er at svømmetrening er en god måte å styrke seg opp på om man har en tøff periode i forhold til fotene og man får trent kondisjon på en annen måte.

Lenke til kommentar

Føler mye er sagt her. Variasjon på underlag og ikke minst løpsteknikk er det første jeg tenker på som kan være årsaken til smertene. Inaktive muskler kan føre til at du kompenserer andre steder noe som resulterer i smerter. Høres ut som du trenger profesjonell hjelp om dette ikke blir bedre. 

Det kan også være overbelastning. Du løper for mye/for ofte til at kroppen klarer å hente seg ordentlig inn. 

Til slutt vil jeg også nevne sko. Bruker du kun ett par sko? Er de gamle? Joggesko bør helst hvile i 2 dager etter bruk for at dempingen ikke skal bli helt utslitt. Er de gamle burde de byttes ut av samme årsak. Jeg er ikke så god på dette, men tør tippe at du ikke bør bruke samme par joggesko i mer enn et år om du jogger 3-4 ganger i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...