Gå til innhold

Telenor SWAP - I see what you did there...


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Hehe...

 

Så man kan kjøpe telefoner som ligger en god tusenlapp eller to over markedsprisen på elkjøp, fra Telenor, men man må i tillegg velge et abonnement som koster minimum 399 i måneden (for deg som er over 21 år).

 

Men bra timing for islamsk praksis, det skal de ha cred for... akkurat til ramadan som begynte for noen dager siden kan man kjøpe ny mobil uten renter, renter er jo som kjent forbudt i islam...

 

Kanskje jeg skal slå til på et tilbud...  :hmm: Har jo lyst på ny mobil, men har jo en som funker perfekt ennå, selv om den er forifjors toppmodell... Til mitt forsvar så kjøpte jeg den ny for ett år siden da...

 

Men, det koster vel ikke akkurat 399 kroner for Telenor å levere 5 GB i måneden, det er vel nærmere en kostnad på en femtilapp (eller mindre) og slik får de da full tilbakebetaling for mobilen på 12 måneder, derfor man får bytte til en helt ny en etter kun 12 av de 24 månedene... 

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hehe...

 

Så man kan kjøpe telefoner som ligger en god tusenlapp eller to over markedsprisen på elkjøp, fra Telenor, men man må i tillegg velge et abonnement som koster minimum 399 i måneden (for deg som er over 21 år).

 

Men bra timing for islamsk praksis, det skal de ha cred for... akkurat til ramadan som begynte for noen dager siden kan man kjøpe ny mobil uten renter, renter er jo som kjent forbudt i islam...

 

Kanskje jeg skal slå til på et tilbud... :hmm: Har jo lyst på ny mobil, men har jo en som funker perfekt ennå, selv om den er forifjors toppmodell... Til mitt forsvar så kjøpte jeg den ny for ett år siden da...

 

Men, det koster vel ikke akkurat 399 kroner for Telenor å levere 5 GB i måneden, det er vel nærmere en kostnad på en femtilapp (eller mindre) og slik får de da full tilbakebetaling for mobilen på 12 måneder, derfor man får bytte til en helt ny en etter kun 12 av de 24 månedene...

Med SWAP kan du velge hvilket som helst mobil ABN. Du må ikke ha 399, billigste de har er 249

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

SWAP er noe som høres mye bedre ut enn det er. Vinningen ligger i hva de hevder telefonen er verdt, at de selger din gamle når du kjøper ny, og verdien av kundeforhold. 

F.eks:

iPhone 6S 128GB.
Billigste nypris u/binding: 7994

Telia-pris m/dyreste abonnement (bindingsrabatt): 7199

SWAP totalpris: 10536
SWAP pris etter 1 år: 5268
Mobilpantverdi hos Telia, noe som indikerer en verdi som er lavere enn hva en kan anta Telenor får for telefonen brukt: 3453

Minimum direkteverdi av telefon for Telenor: 5268+3453=8721

Da har Telenor allerede tjent 727 kr på avtalen , om en så går ut fra at Telenor betaler laveste nypris i innkjøptspris (kan være lavere, til og med høyere). 

 

I tillegg kommer verdien av en kunde som riktignok ikke er bundet direkte, men som er Telenors gjeldsslave i 24 mnd etter siste mobilkjøp (ved mindre fullt beløp betales). Du kommer deg aldri unna å betale fullpris på den siste mobilen du har hos selskapet, noe som kan spres ut over hvert år som en ekstra vinning for Telenor. 

 

Kjøper du uten binding er telefonen billigere, og kjøper du med bindingsrabatt hos Telia enda billigere. Hvor stort sprik det er mellom disse prisene vil variere etter kjøptsdato og modell/merke (likere ved lansering). 

 

Blir enda mindre lukrativt om du er storforbruker og vet hva du skal ha, og skal ha det en stund. F.eks priseksempel med mitt abonnement og telefon: 

 

iPhone 6S Plus 64GB

40GB data med datasim

 

Telenor: 

Telenor SWAP

Betalt etter 12 mnd: 5236

Abonnement: 40GB data, 699*12 = 8388

Datasim (ikke inkludert): 29*12=348

Bruktverdi: 0 (må sendes inn)

Totalt: 13972 + tvungen nedbetaling av ny telefon eller resterende 5236

 

Verdi av skjermforsikring kan eventuelt medregnes, om en finner verdi i det. Har til gode å knuse en skjerm på noe som helst så ikke aktuelt for min del. 

 

 

Telia: 

Etter bindingsrabatt: 7499

Betalt etter 12 mnd: 7499

Abonnement: 40GB data, 699*12=8388

Datasim (inkludert): 0

Bruktverdi (per dd, finn.no*): 7000

Totalt (for å sitte igjen uten mobil): 8887, ingen gjenstående obligasjoner.

 

*laveste bruktpris per d.d. Vil variere etter mobil og dato for bruktsalg, men kjøper man ved lansering kan man få igjen en del rett før ny lansering, som er scenarioet en 6S indikerer i dag. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...