Friluftskar Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 De to trippeldrapene i 2002 med heimeværnets AG3 var ikke soldater som hadde vært i utenlandsoppdrag. Og de aller fleste som dør av våpen både her i landet og i andre land som f.eks USA er i selvmord. Jeg ser heller ingen grunn til innstramninger (faktisk heller en liberalisering i forhold til f.eks reglene om ransakelse fra politiet), men man kan da holde seg til fakta likevel? Breivik er en enkelt episode, som knapt bør nevnes i denne sammenheng. Ja, han drepte flere med skytevåpen. Men hadde har ikke klart å få tak i skytevåpen, hadde han trolig benyttet andre metoder og forsamlinger, o.l. for å få oppmerksomhet. Jeg vet han førsøkte litt, på å skaffe seg ulovlige våpen, men gikk den lovlige veien likevel da han kunne. Men jeg er ikke i tvil om, at han kunne ha skaffet ulovlige våpen hvis han måtte. Vanlige folk som er litt oppegående og bor i nærheten av Østlandet/Oslo og kan skaffe våpen i løpet av timer, kanskje en dag. 2 trippeldrap i 2002? Jeg husker ET trippeldrap I 2002 og det var med kniv på Valdresekspressen, av en asylsøker som hadde fått avslag på sin oppholdtillatelse. Og før det var det Orderud saken i 1999, med ureistrert pistol. Mulig du tenker på de kriminelle nasistene, som stod bak drapet på to medløpere, i Hadelandsdrapene i 1981. den ene nasisten hadde vært i en HV gruppe og den andre var, eller hadde vært fendrik i militæret. De sammen med de drepte, hadde stjålet HV våpen sammen. det har vært flere trippeldrap, men det er begått av familiefolk og de fleste med kniv. Derimot så kjenner jeg til fere andre skyteepisoder, med hjemvente soldater, hvor det også har ført til dødsfall. Men det er likevel ikke mange drap her i Norge (utført med skytevåpen), uansett om de lovlige, eller ulovlige. Så, dette er ikke noe problem. Å trekke inn USA i denne debatten, er tull. Helt annet samfunn og kultur, så slike sammenligninger er ikke reelle. Selv om jeg vet noen her, ynder å refferere til USA. Og skyll ikke på skytevåpen, hvis en persom ønsker å ta eget liv. De klarer det uansett, hvis de virkelig vill. Som et eksempel på sidelinjen. For få dager siden (en uke, eller to) kjørte en kvinne inn i en lastebil her i Lier kommune, på en slette fra Amtmanssvingen og i retning Gullhaug. Det er andre beviste selvdrap, i løpet av få år og på samme sted. Det er riktig at de fleste våpen som de kriminelle bruker, ikke er smuglet inn til landet. Men, det foregår tidvis. Det er likevel så mye våpen i omløp, at det ikke er stort behov for det. Og selvfølgelig så stjeles det våpen også både fra privete og fra minitaære lagre. Har selv mistet noen håndvåpen, i noe som trolig var bestillingstyveri. Som det fremgår av mine kommentarer, er jeg ikke helt enig med deg. Og mener fremdeles at de fleste drap (med skytevåpen), blir begått av krimenelle og/eller av folk, som har skaffet ulovlige våpen for å begå drap. Siste setningen din, er jeg enig i. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) En alarm hindrer vel ikke en tyv. Det er bare å bli ferdig før vekteren får somlet seg dit. Tja.... Ved vanlig tyveri har de noen minutter på seg. Men når det gjelder våpen, så er det mer krevende. Her i landet er det krev til Godkjent Våpenskap, i motsettning til de fleste andre land. Så først skal de bryte seg inn, så skal de finne Våpenskapet. Deretter så må de klare å bryte seg inn i skapet. Det er heller ikke så lett, å få med seg hele skapet. Så, det er gode muligheter for, at tyvene blir hindret av vekterene. Det er heller ikke lov til å oppbevare ammo i Våpenskapet. Det skal være nedlåset et annet sted. Endret 18. juni 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Vær så snill å dropp den dere "alle kan skaffe seg et våpen" greia. Hvis du ringte til en kamerat som var jeger og spurte om å låne et gevær nå i midten av juni hadde han enten sagt "ikke faen" eller sagt ja og ringt politiet. Jeg kjenner mange jegere, og ingen av de er idioter. De er utrolig opptatt av sikkerhet, og hadde ikke latt noen som ikke kan noe om våpen så mye som ta i våpenet uten at de kan forsikre seg om at du ikke kan skade noen. Bare vær så snill å PRØV å låne et våpen, og så tar du et bilde av deg selv med dagens avis i løpet av de neste 24 timene. Kom igjen Edit: Gjelder ikke de som allerede har et våpen, selvsagt Endret 18. juni 2016 av Shruggie Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Vær så snill å dropp den dere "alle kan skaffe seg et våpen" greia. Det er vel ikke hos kammerater, en skaffer ulovlige våpen. En må søke det krimminelle miljøet. Og det er vel ikke så vanskelig å finne i bl.a. Oslo. Så, du vet ikke hva du "prater" om! Editt: Trode ikke du "gadd", å diskutere her jeg. Og så er du tilbake. Endret 18. juni 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Jeg har dårlig hukommelse. Og du står fritt til å utnytte det kriminelle miljøet også. 24 timer, dagens avis. Go ahead. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Da jeg vokste opp var det ikke uvanlig at foreldre med politi- eller militærbakgrunn hadde våpen lett tilgjengelig i huset. Vi rørte dem aldri uten tillatelse, men ingenting hindret oss om vi ville. Dette var før våpenskap ble påbudt. En offiser hadde et fullt sammensatt AG3 hengende i TV-stua, og en kasse med tusen skudd i kjelleren. Ulåst. Som barn fikk jeg øve på demontere og montere dette AG3-geværet. Ingen var i nærheten så rask som meg i denne øvelsen da jeg senere kom i militæret. Men ingen hadde heller så mye respekt for våpen som meg. Jeg var trenet som barn av folk med militærfaglig bakgrunn og gode holdninger. Mange av de andre kom for første gang i kontakt med våpen, og hadde en guttunges begeistring og skjødesløse adferd. Det er ikke slik at lett tilgang til våpen automatisk fører til mer voldsdbruk og drap. Det er hvem som får tilgang til våpen som er avgjørende. Her er det USA har feilet stort. Man kan lett tenke at verden hadde vært mye bedre uten våpen. Men tenker man litt lenger, innser man at verden hadde vært mye verre uten våpen. For friheten vi har er kjempet frem med våpen. Den kan også bare bevares med våpen. Det står folk i kø som vil ta fra oss det vi har om de får sjansen. De bryr seg ikke om våpenlover og reguleringer. Når lovlydige borgere blir avvæpnet, er det bare et tidsspørsmål før de som ikke burde hatt våpen, får kontroll med samfunnet. Det kan ta flere hundre år, men tiden kommer. Denne kloke erkjennelsen er bakgrunnen for USAs sterke vern av retten til å bære våpen. Varig fred og frihet er avhengig av en maktbalanse mellom de som styrer og de som styres. I Norge og Europa har vi valgt å balansere makten i lovverket. Så langt har det vært vellykket, men det er skjørt. Når myndighetene i Norge, som et av verdens minst voldelige land, finner det nødvendig å innskrenke folkets rett til våpen ytterligere, så kan det vanskelig være begrunnet i våpenmisbruk blant folket. Det er mer nærliggende å anta at maktapparatet er redd for folkets makt. Det er foruroligende at lovverket benyttes til å øke maktubalansen mellom de styrende og de som styres, når vår samfunnsform forutsetter at lovverket balanserer denne makten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå