Gå til innhold

Nå som det blir Enda strenger våpenlover i Norge..

Anbefalte innlegg

Ja...? Jeg viser bare hvor fyren jeg siterer driter seg ut. Jeg sier ikke at det er et direkte forhold, men at hans direkte forhold åpenbart IKKE er riktig.

Han uttrykte bare sin mening; folk trenger våpen for a beskytte seg. du skrev "flere våpen, flere masseskytinger". Jeg har vanskelig for å tolke det som noe annet enn "flere våpen = flere masseskytinger".

Dine tolkningsproblemer får du overkomme selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nei, å forby våpen alene vil selvsagt ikke være nok. Men det er enormt mye bedre enn å gjøre ingenting.

På hvilken måte er det bedre?

Vet du, jeg gidder ikke gå gjennom et så utdebattert tema som "færre våpen fører til færre våpenulykker og angrep". Den debatten har ikke hatt noen nye argumenter siden automatrifla kom på banen for over hundre år siden. Så hvis du virkelig vil debattere det, får du finne noen som har mer tid til overs.

Lenke til kommentar

En øy? Hva i alle dager prater du om? Tror du virkelig en stor kyst FORHINDRER smugling?

Australia er en øy, og ja det forhindrer smugling. Det er litt lettere å ta noen våpen over grensen til Mexico enn  å ta en lang battur til Australia.

Det er ekstra vansklig med tanke på at Australia leter etter båter og sender dem tilbake til Indonesia. 

Men nei, å forby våpen alene vil selvsagt ikke være nok. Men det er enormt mye bedre enn å gjøre ingenting.

Nei, ikke alle våpenreguleringer er bedre enn å gjøre ingenting. I land som Venezuela med ekstremt høy våpenkriminalitet, så er det bedre å gi lovlydige våpen og trening sånn at de kan stoppe kriminelle. Det er en grunn til at retten til å bære våpen var i grunnloven i USA, fordi uten våpen så var de et enkelt offer for kriminelle. 

Jeg tror USA bør helst fokusere på våpensikkerhet og obligatoriske våpenkurs. Å stoppe gjengrelaterte mord og massemordere med våpenbegrensinger er et håpløst prosjekt, bare spør Chicago. Men hvis amerikanere med våpen hadde bedre trening så kan vi redusere antall som dør i skyteulykker betraktelig. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dine tolkningsproblemer får du overkomme selv.

Flott debatteknikk.

Vet du, jeg gidder ikke gå gjennom ................

Ser ut til å være en stadig tilbakevendende tendens hos deg når du ikke har noen argumenter....

Hehe, skulle akkurat til å skrive det samme. Av de innleggen jeg har sett fra vedkommende, tror jeg nesten at flesteparten har gått på at han ikke er interessert i å diskutere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg gidde å bruke tid på dere? Hva får jeg ut av det? Ingenting.

Nyttig å gå til et diskusjonsforum for å annonsere at du ikke gidder å diskutere.

Jeg gidder ikke å diskutere akkurat det temaet! Stor forskjell. Har du lyst til å diskutere hvorvidt biler er sikrere enn motorsykler for eksempel? Eller er det enklere å bare lese det andre har skrevet om temaet?
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å diskutere akkurat det temaet! Stor forskjell. Har du lyst til å diskutere hvorvidt biler er sikrere enn motorsykler for eksempel? Eller er det enklere å bare lese det andre har skrevet om temaet?

Det er ikke bare i dette emnet du har sagt at du ikke gidder å diskutere videre. Du gjorde det samme nylig her Hvorfor stemmer ikke flere på FrP?

og i andre emner har du svart med bare en setning, noe som egentlig er det samme.

Kanskje du skriver i emner for ofte? Bruk heller tiden din til å diskutere ordentlig i de emnene du bryr deg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare i dette emnet du har sagt at du ikke gidder å diskutere videre. Du gjorde det samme nylig her Hvorfor stemmer ikke flere på FrP?

og i andre emner har du svart med bare en setning, noe som egentlig er det samme.

Kanskje du skriver i emner for ofte? Bruk heller tiden din til å diskutere ordentlig i de emnene du bryr deg om.

Eller kanskje folk vrir emnene jeg bryr meg om over til de emnene DE bryr seg om?

Lenke til kommentar

Eller kanskje folk vrir emnene jeg bryr meg om over til de emnene DE bryr seg om?

Jepp. Alle andre enn deg selv er problemet. Du er perfekt Shruggie...

Lenke til kommentar

Kriminalitet blir stort sett begått med ulovlige våpen, lovlige våpen er sjelden forbundet med kriminalitet her i landet.

Sist gang var det en fyr som drepte 67 stk med lovlige våpen i 2011...

Og lovlige våpen har da vært innvolvert i mange skyteepisoder her i landet. F.eks trippeldrapet med AG3 fra heimeværnet. Pluss en hel haug av selvmord med lovlige våpen.

Og de aller fleste "ulovlige våpen" her i landet er da også kjøpt lovlig i en våpenforettning på et eller annet tidspunkt for så å ha blitt stjålet, eller vært lovlig på en av forsvarets lager for så å ha blitt stjålet.

Er nok ening med IAA, de FLESTE drap blir begått med ulovlige våpen! Og en del drap har blitt begått av forsvarets folk med militært våpen. At du trekker frem EN episode som terroristen Breivik, er vel litt søkt. Ja, han hadde lovlige våpen på Utøya. Men han klarte da å lage bombe også, så han måtte ikke ha skytevåpen. Ellers skal du lete lenge og vel etter episoder, hvor folk er blitt drept med lovlige av sivile.

Noen drap som forsvarets folk har begått, kunne kanskje vært unngått med bedre oppfølging, etter utenlandsoppdrag. Men det er en annen diskusjon. Selvmord, blir da litt tullete å trekke inn her. Ønsker fok å begå selvmord, så klarer de det likevel, uansett metode. Da er våpen KUN et, av mange mulige midler.

De fleste ulovlige våpen kjøpt i foretninger! Tja.... kanskje det. Men jeg tviler, fordi du glemmer de 10 tusener av våpen fra krigens dager, som ennå sverver rundt. Så hvor mange ulovlige våpen som er stjålet og kommet på avveie, er nok bare en brøkdel. Og selv om det er relativt lett å få tak i våpen her i landet, smugles det også våpen noe inn til landet. Med strengere våpenlover, kan det smugles ennå mer. En hindrer værken krimenelle, eller terrorister å bruke våpen her i landet, med strengere våpenlover!

Jeg ser ingen grunn, til mer innstrammninger av eksisterende norske våpenlover.

Lenke til kommentar

Kriminalitet blir stort sett begått med ulovlige våpen, lovlige våpen er sjelden forbundet med kriminalitet her i landet.

Sist gang var det en fyr som drepte 67 stk med lovlige våpen i 2011...

Og lovlige våpen har da vært innvolvert i mange skyteepisoder her i landet. F.eks trippeldrapet med AG3 fra heimeværnet. Pluss en hel haug av selvmord med lovlige våpen.

Og de aller fleste "ulovlige våpen" her i landet er da også kjøpt lovlig i en våpenforettning på et eller annet tidspunkt for så å ha blitt stjålet, eller vært lovlig på en av forsvarets lager for så å ha blitt stjålet.

Er nok ening med IAA, de FLESTE drap blir begått med ulovlige våpen! Og en del drap har blitt begått av forsvarets folk med militært våpen. At du trekker frem EN episode som terroristen Breivik, er vel litt søkt. Ja, han hadde lovlige våpen på Utøya. Men han klarte da å lage bombe også, så han måtte ikke ha skytevåpen. Ellers skal du lete lenge og vel etter episoder, hvor folk er blitt drept med lovlige av sivile.

Noen drap som forsvarets folk har begått, kunne kanskje vært unngått med bedre oppfølging, etter utenlandsoppdrag. Men det er en annen diskusjon. Selvmord, blir da litt tullete å trekke inn her. Ønsker fok å begå selvmord, så klarer de det likevel, uansett metode. Da er våpen KUN et, av mange mulige midler.

De fleste ulovlige våpen kjøpt i foretninger! Tja.... kanskje det. Men jeg tviler, fordi du glemmer de 10 tusener av våpen fra krigens dager, som ennå sverver rundt. Så hvor mange ulovlige våpen som er stjålet og kommet på avveie, er nok bare en brøkdel. Og selv om det er relativt lett å få tak i våpen her i landet, smugles det også våpen noe inn til landet. Med strengere våpenlover, kan det smugles ennå mer. En hindrer værken krimenelle, eller terrorister å bruke våpen her i landet, med strengere våpenlover!

Jeg ser ingen grunn, til mer innstrammninger av eksisterende norske våpenlover.

Bomben hans drepte bare en brøkdel av hva skytingen hans gjorde. Generelt sett er bomber mindre effektive enn skytevåpen, noe islamske terrorister ser ut til å ha plukket opp de siste årene også.

De to trippeldrapene i 2002 med heimeværnets AG3 var ikke soldater som hadde vært i utenlandsoppdrag. Og de aller fleste som dør av våpen både her i landet og  i andre land som f.eks USA er i selvmord. Det er mye mer sannsynlig å overleve et selvmordsforsøk med f.eks piller enn med et våpen.

De fleste kriminelle våpen er ikke smuglet inn. De er stjålet enten fra sivile eller fra forsvarets lager her i landet. Det forsvinner f.eks i snitt ca 30 våpen i året fra forsvarets lager.

Jeg ser heller ingen grunn til innstramninger (faktisk heller en liberalisering i forhold til f.eks reglene om ransakelse fra politiet), men man kan da holde seg til fakta likevel?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Flesvik, Hvis det er enklere å stjele våpen enn å smugle inn våpen så vil kriminelle gjøre det første.

Dersom de kriminelle ikke lenger kan stjele våpen fra sivile må en regne med at våpensmugling øker.

Spørsmålet er om dette vil redusere antall ulovlige våpen.

Hadde Norge stengt grensen til Sverige kunne smuglerne gått gjennom Russland.

Smuglere finner som oftest en vei inn.

Hvis tyveri av våpen blir et utbredt problem kan det innføres krav om FG-godkjent alarm i husstander som oppbevarer våpen.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En alarm hindrer vel ikke en tyv. Det er bare å bli ferdig før vekteren får somlet seg dit.

Kan du utdype?

La oss si du er innbruddstyven, du gjør innbrudd og alarmen går. Vekter tilkalles og kan komme på minutter eller timer.

Du finner safen, den er boltet fast i betonggulv og eventuelt vegger, den er gjerne godkjent etter SSF3492 men den har som minimum FG-godkjenning. Den er laget for å motstå innbrudd, rekker du å komme gjennom safen før vekteren ankommer adressen?

Hvordan skal du "bare bli ferdig" før vekteren ankommer stedet?

Etter min oppfatning så har en tyv som klarer denne bragden en sjelden gave, men selv denne tyven vil nok heller smugle våpen enn å bryte seg gjennom en safe.

Jeg savner statistikk over hvor mange våpen som er blitt stjelt som følge av innbrudd med og uten FG-godkjent alarm. Her sier magefølelsen meg at det er en svært upraktisk måte å få tak i et våpen på, men jeg vet ikke hva fakta tilsier her. Hvis du vet eller finner ut noe hører jeg gjerne fra deg :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller stjele noe mer lukrativt enn våpen...

Ja. I england er det blitt veldig populært å bryte seg inn mens folk er hjemme også bare plukke med seg bilnøkkelen rett innenfor inngangsdøra (der 99% av folk har den hengende på veggen) uten at de inni huset får med seg innbruddet en gang. Og dermed har man fått med seg det mest verdifulle man kan stjele fra folk uten noe særlig styr. Pluss at man til og med har den orginale nøkkelen til bilen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...