Gå til innhold

Nå som det blir Enda strenger våpenlover i Norge..

Anbefalte innlegg

Hvor mange her kommer til å hamstre dem fra gata isteden?

Helt tydelig de prøver å undertrykke oss, de ser urolighetene i Europa. Påstår det er for å stoppe terroristene, men som alle vet, det har ingen effekt og det er nok ikke den egentlige grunnen heller.

Endret av mschip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå lovlig tilgang til de våpnene jeg trenger og ser ikke at de foreslåtte innstramningene gjør så stor forskjell.

Nå har ikke jeg våpen selv, men synes det er ufattelig teit at EØS avtalen er så viktig at alt skal gå utover oss. 

Vet ikke hvor mye Norge og staten egentlig tjener på det, men den avtalen har gitt borgere stort sett bare dritt.

Lenke til kommentar

Har nå lovlig tilgang til de våpnene jeg trenger og ser ikke at de foreslåtte innstramningene gjør så stor forskjell.

Nå har ikke jeg våpen selv, men synes det er ufattelig teit at EØS avtalen er så viktig at alt skal gå utover oss. 

Vet ikke hvor mye Norge og staten egentlig tjener på det, men den avtalen har gitt borgere stort sett bare dritt.

Jeg foreslår at du setter deg inn i EØS avtalen, konsekvensene av den og sammenligner den med fullt medlemskap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kriminalitet blir stort sett begått med ulovlige våpen, lovlige våpen er sjelden forbundet med kriminalitet her i landet. 

Skal badebasseng forbys fordi noen kan drukne i dem? Skal alkohol forbys fordi noen drikker for mye? Skal sigaretter forbys fordi det tar mange liv?

Det eneste jeg lurer på, er hvilket problem skal våpenlov-innstrammingen løse? Mener de å kunne avverge noen drap? Hvor ofte skjer det drap i Norge med lovlige våpen?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kriminalitet blir stort sett begått med ulovlige våpen, lovlige våpen er sjelden forbundet med kriminalitet her i landet. 

Skal badebasseng forbys fordi noen kan drukne i dem? Skal alkohol forbys fordi noen drikker for mye? Skal sigaretter forbys fordi det tar mange liv?

Det eneste jeg lurer på, er hvilket problem skal våpenlov-innstrammingen løse? Mener de å kunne avverge noen drap? Hvor ofte skjer det drap i Norge med lovlige våpen?

Dette er ikke regler bare for Norge, men for EU. Og det koster oss ingenting å innføre de. Litt mer registrering, who cares?

Lenke til kommentar

Dette er ikke regler bare for Norge, men for EU. Og det koster oss ingenting å innføre de. Litt mer registrering, who cares?

De ønsker 5 års varighet på våpenlisenser, med lege- og helsesjekk. 

Tenk deg 400,000 nordmenn med 1,22 millioner våpen som hvert 5 år skal fornye sin våpenlisens. Det blir nesten 700 våpensøknader hver eneste dag som skal utredes og vurderes.

219 mennesker skal vurderes daglig av helsepersonell om de er skikket til å eie våpen.

Det selges årlig 20,000 lyddempere i Norge, her skal alle eksisterende bli registrert og alle nye skal registreres.

50 søknader daglig bare i lyddempere.

For ikke å snakke om datasystemene som må driftes og vedlikeholdes slik at EU kan se hvem som eier hvilke våpen og våpendeler.

Det er altså betydelige utgifter, jeg regner med disse skal innkasseres med det som i praksis blir bompenger ved innkjørsel til skytebaner.

Og hvorfor skal Norge gjøre alt dette? Hvilket problem er det meningen å løse? Hvor mange drap eller ran håper vi å avverge?

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fordi det er totalt logiske regler som ingen smarte mennesker kan ha noe mot. Eller som Norsk Jeger og fiskeforbund sier: "totalt skivebom". Herregud, folk tar hobbyene sine så jævlig seriøst...

http://www.njff.no/nyheter/Sider/EU-innstramming-kan-ramme-norske-jegere.aspx

Det skremmer meg at du aksepterer slike innstramminger antakelig uten å ha snøring om behovet for dem. Hvordan er egentlig behovet for at de nordmenn som har våpen møter hos legen hvert femte år for å motbevise at de er mentalt for syke til å ha våpen? Er det som følge av stadig flere migranter du mener vi behøver dette? For i Norge fungerer ting tilnærmet 100 % fra før av.

En annen ting er selvsagt kostnaden, og hvor mye mer nytte de pengene kunnne gjort for seg andre steder. Jeg tviler på at du har regnet på det

• Liker 1
Lenke til kommentar

coffeee, Jeg har tenkt tanken, det vil oppfattes rasistisk å nekte innvandrere tilgang til våpen, da er det enklere å innføre restriksjoner blant hele befolkningen.

Det er på en måte sammenlignbart med å halvere alle fartsgrenser dersom noen skulle tenke at innvandrere var dårlige sjåfører.

Kriminelle og psykisk syke bør ikke ha våpen, det er derfor vi i Norge må ha godkjenning fra politiet for å kunne kjøpe våpen.

Lenke til kommentar

Tenk deg 400,000 nordmenn med 1,22 millioner våpen som hvert 5 år skal fornye sin våpenlisens. Det blir nesten 700 våpensøknader hver eneste dag som skal utredes og vurderes.

219 mennesker skal vurderes daglig av helsepersonell om de er skikket til å eie våpen.

Det selges årlig 20,000 lyddempere i Norge, her skal alle eksisterende bli registrert og alle nye skal registreres.

For ikke å snakke om datasystemene som må driftes og vedlikeholdes slik at EU kan se hvem som eier hvilke våpen og våpendeler.

Det er altså betydelige utgifter, jeg regner med disse skal innkasseres med det som i praksis blir bompenger ved innkjørsel til skytebaner.

Og hvorfor skal Norge gjøre alt dette? Hvilket problem er det meningen å løse? Hvor mange drap eller ran håper vi å avverge?

Hvis du ikke klarer å rake deg til legen minst en gang hvert femte år, så mistenker jeg at dette vil føre til et stor forbedring av din helsesituasjon. 

Søknader? Hva så? Folk søker om førti ting i året, dette blir bare en ting til! Og datasystemene eksisterer allerede, dette er snakk om to ekstra tabeller i en allerede ganske stor database.

Nok en gang: Hvem bryr seg? Dette vil ikke påvirke Norge i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Det er nesten en halv million nordmenn som bryr seg, ingen liker å bli sett på som en potensiell trussel eller kriminell.

Ville du likt å møte opp hos en lege og motbevise påstanden om at du ikke bør kjøre bil?

Det ville vært et urimelig tiltak.
Og tenk om du ikke fikk lov å selge bilen din til noen, de kan jo skade noen med den..

Hvis datasystemene allerede eksisterer slik du sier, hvorfor står det da i lovforslaget at disse systemene må settes opp?

Hvilket problem skal denne innstrammingen løse? Hvorfor skal det innføres? Er det av preventive årsaker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen ting løser det, vi må bare ta enda en pikk fra EU rett opp i stompen og betale for det.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...