Asculf Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Hei, Jeg har nå sittet i flere år som leder i et borettslag styre. Jeg har litt lønn for dette som jeg skatter for. Ny styreleder er valgt og skal overta i månedsskiftet. Spørsmålet er om jeg etter loven kan ta ferie de siste tre ukene jeg har igjen av min periode. Har jeg rett på ferie slik som vanlige arbeidstakere? Melder selvsagt fra og får en annen styremedlem til å gjøre oppgaver som evt. dukker opp. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Utgangspunktet er at man ikke har "ferie" fra verv. Styreledervervet er ikke en arbeidstakerposisjon, slik at ferieloven ikke gjelder. Du er styreleder frem til valgperioden er utløpt eller frem til din erstatning tiltrer. Selv om du ikke har krav på ferie vil det ikke si at du må være tilgjengelig til enhver tid. Styret kan velge en nestleder som gjør tjeneste i ditt fravær, generelt eller for det enkelte styremøte. Du kan ikke delegere styrelederansvaret til et styremedlem. Det er en beslutning som må tas av det samlede styret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå