Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slette all historikk hos teleoperatør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tviler jeg på, siden hele poenget med lagringen er å kunne bruke det i en evt. kriminell etterforskning senere.

Basestasjonene du har vært innom, har du vært innom, og samtalene/meldingene dine har du jo foretatt, så alt er jo basert på rene fakta.

Men det blir jo automatisk slettet når den lovlige lagringstiden går ut (får vi håpe)...

Du får tenke at de bruker dine data til å sjekke deg ut av saker og ikke inn, for vi har jo rent mel i posen, ikke sant?  ;)

Lenke til kommentar

Du får tenke at de bruker dine data til å sjekke deg ut av saker og ikke inn, for vi har jo rent mel i posen, ikke sant?  ;)

INGEN i vårt samfunn har heilt reint mjøl i posen. Lover og bestemmelsar er alt for omfattande til at ein kan makte å overhalde alle, sjølv om ein gjerne ville. Til overmål er dei ofte svært så skjønnsmessige. Går styresmaktene inn for det, kan dei klare å ta kven som helst for eitt eller anna, bare dei grev djupt nok og tek på rette sort briller. Svært mykje som foregår i vårt samfunn er egentleg ulovleg, men det blir vanlegvis ikkje gjort noko med det. Før det passar å dra bestemmelsen opp av skuffen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det var vel noe av det samme jødene tenkte, når registreringen startet, tidlig på 1930 tallet.
Lenke til kommentar

Jeg tenker det er utopi å tro myndighetene kommer til å 'masse-straffe' hele norges befolkning på grunnlag av de nå tilgjengelige data,

eller paranoia å tro at vil søke ut akkurat deg, og lete etter noe å 'ta deg på'.

Disse mobildata'ene er jo for å kunne ettergå folks bevegelser i allerede eksisterende alvorlige straffesaker, terror, narko, drap osv.

Lenke til kommentar

Det var vel noe av det samme jødene tenkte, når registreringen startet, tidlig på 1930 tallet.

Jeg tror ikke vi hadde sluppet unna noe slikt igjen bare ved å nekte lagring av mobildata og slikt, tror du?

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er utopi å tro myndighetene kommer til å 'masse-straffe' hele norges befolkning på grunnlag av de nå tilgjengelige data,

eller paranoia å tro at vil søke ut akkurat deg, og lete etter noe å 'ta deg på'.

Disse mobildata'ene er jo for å kunne ettergå folks bevegelser i allerede eksisterende alvorlige straffesaker, terror, narko, drap osv.

Nei, det er utopi å ikke tro at slik data kan misbrukes en gang i fremtiden. Derfor er det viktig å ha en sunn skepsis og ha et fokus på hvordan dataene lagres og brukes. Både fortid og nåtid viser veldig tydelig at slik data kan brukes til å undertrykke mennesker.

Det er ikke sannsynlig at noe slikt skulle skje i Norge med det første, men hva om et par tiår? Hvis vi finner i oss alt så kan det bli skjebnesvangert hvis staten eller en fremmed stat skulle finne på å bruke slik data til å undertrykke befolkningen.

Det handler om å se ting i perspektiv, hva vi gjør nå kan ha følger for fremtiden.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pr. i dag, ja. Men, hvem vet hva som skjer i morgen.

Jeg tror ikke vi hadde sluppet unna noe slikt igjen bare ved å nekte lagring av mobildata og slikt, tror du?

DLD og denslags tiltak er en trend. Tilsammen gir disse "anti-terror" midlene uendelige muligheter dersom galskapen skulle innta makthaverne. Historien viser at slikt skjer med jevne mellomrom, så det vil skje igjen, vi vet bare ikke når og hvor. Den som ikke tror at det ikke vil inntreffe er både dum og naiv. På linje med dagens politikere som tillater slik lagring- noen av dem vil til og med innføre mer av faenskapet.
Lenke til kommentar

Du har rett, de vil ikke søke ut akkurat deg, og heller ikke meg, for vi er begge to et ubetydelig null. 

Men kanskje de vil "ta" han der? For han er viktig. DA er det alvorlig.

De må først opprette en sak, før de kan begynne å etterforske. 

Det er ikke slik at politiet begynner å spionere på Stoltenberg, fordi de skal ta han, så finner noe å tar han.

Om Stoltenberg gjør noe ulovlig/dukker opp i en sak, SÅ kan de begynne å følge med han. Samle bevis. Så må alt det legges for retten og retten avgjør.

Personer i "viktig" posisjon bør sjønne så pass og ikke drive med noe ulovlig. Det de har gjort for flere år siden er ikke relevant lenger, da saken er foreldet. Med mindre de drapp noen eller liknande. Då er det greit at de blir tatt/straffet flere år senere.

Samtidig, hvor mange terrorister kan ble tatt her og nå? DE går det kraftigst utover. De som planlegger krim. De som gjør det NÅ. 

Lenke til kommentar

Du har rett, de vil ikke søke ut akkurat deg, og heller ikke meg, for vi er begge to et ubetydelig null. 

De må først opprette en sak, før de kan begynne å etterforske. Det er ikke slik at politiet begynner å spionere på Stoltenberg, fordi de skal ta han, så finner noe å tar han. Om Stoltenberg gjør noe ulovlig/dukker opp i en sak, SÅ kan de begynne å følge med han. Samle bevis. Så må alt det legges for retten og retten avgjør. Personer i "viktig" posisjon bør sjønne så pass og ikke drive med noe ulovlig. Det de har gjort for flere år siden er ikke relevant lenger, da saken er foreldet. Med mindre de drapp noen eller liknande. Då er det greit at de blir tatt/straffet flere år senere. Samtidig, hvor mange terrorister kan ble tatt her og nå? DE går det kraftigst utover. De som planlegger krim. De som gjør det NÅ. 

De hadde aldri i verden satt så voldsomt med ressurser inn på å få Mogens Glistrup dømt om han hadde drevet med sine "forretninger" i all stillhet. Men når han begynte i politikken, og fikk faretruende stor oppslutning også, gikk ordren ut: Knekk ham, koste hva det koste vil! Slik fungerer politikk i praksis. "Noen har snakket sammen", kalles det.

Lenke til kommentar

paranoia å tro at vil søke ut akkurat deg, og lete etter noe å 'ta deg på'.

"Ta ham", for hva? Lovbrudd? Skal ikke folk tas for det da? Slik du argumenterer så er det et mål i seg selv å unndra seg straff.

Man kan ikke "tas" før man har brutt loven. Da er det greit å ta folk i mine øyne.

Og jeg gidder ikke høre flere ganger at "alle bryter loven", og tele-data kan brukes til jødeforfølgelse i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...