jannicken Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Vil gjøre gamle fossilbiler nesten CO2-frie.Norsk selskap kan bli først i verden til å produsere Audis «vidunderdiesel» Lenke til kommentar
Stein Aase Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Har ikke vi solgt nesten all grønn kraft til tyskerne? Betyr vel at dieselen produseres med skitten kraft? Vi kan jo ikke selge kraften to ganger? 3 Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Her var det mye tall som henger dårlig sammen: Stoffet produseres av vann/CO2 og fornybar elkraft fyller vi det på tanken reduseres utslipp med 85% hvorfor ikke 100%. 100 millioner liter og 200MW, antall liter representerer en energimengde mens MW er effekt. Dersom det menes 100milioner liter/år og 200 000 kW skal trekkes kontinuerlig blir dette 17,5kWh/l. 1 euro/l 100 000 000 = 2milliarder kr betyr euro 20kr eller egentlig 20kr/l. Eller kommer betaling fra Audi i tilleg til l pris som en slags "grønn sertifikat" på en antatt dieselmengde til alle dieselbilr? Dette vil vel kreve en EU direktivs ordning? Produksjonskost 2-1,6 = 0,4 milliarder eller 4kr/l om alt annet er gratis en strømpris 0,22kr. Hvor kommer industrivoks til 15 kr inn i dette bildet? 4 Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Har ikke vi solgt nesten all grønn kraft til tyskerne? Betyr vel at dieselen produseres med skitten kraft? Vi kan jo ikke selge kraften to ganger? Fabrikken må jo kjøpe opprinnelsessgaranti på strømmen til dette, men det kan jo like gjerne en en Tysk produsent gjøre. Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Har ikke vi solgt nesten all grønn kraft til tyskerne? Betyr vel at dieselen produseres med skitten kraft? Vi kan jo ikke selge kraften to ganger? Tyskerne er lurt. De har kun kjøpt et verdiløst papir. Kraften som forbrukes i Norge er 100% fornybar. 4 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Virker som en komplisert måte å manipulere systemet på og slippe unna avgifter. Står ikke noe om virkningsgrad men tipper litt under 50% på fremstilling og ca 30% under kjøring - dvs i beste fall ca 15% virkningsgrad. Antagelig nærmere 10%. Mer fornuftig å kjøre denne strømmen rett inn på et batteri da... 2 Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Virker som en komplisert måte å manipulere systemet på og slippe unna avgifter. Står ikke noe om virkningsgrad men tipper litt under 50% på fremstilling og ca 30% under kjøring - dvs i beste fall ca 15% virkningsgrad. Antagelig nærmere 10%. Mer fornuftig å kjøre denne strømmen rett inn på et batteri da... Joda, men nesten ingen eksisterende biler har et egnet batteri... 1 Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Virker som en komplisert måte å manipulere systemet på og slippe unna avgifter. Står ikke noe om virkningsgrad men tipper litt under 50% på fremstilling og ca 30% under kjøring - dvs i beste fall ca 15% virkningsgrad. Antagelig nærmere 10%. Mer fornuftig å kjøre denne strømmen rett inn på et batteri da... Joda, men nesten ingen eksisterende biler har et egnet batteri... Innen dette luftslottet har kommet i nærheten av å faktisk produsere og levere på nivået det drømmes og fables om så har batteriteknologien, og prisene på dette og elbilene de sitter i utkonkurrert Audi for lenge siden. Om Audi tror det er slik de skal møte markedets forventninger om fremtidens bil så kan de allerede forberede seg for skifteretten. De vil forsvinne som bilprodusent om de ikke veldig raskt bruker pengene på riktig teknologi. Likevel er forretningsideen såpass dårlig at Enova sikkert betaler minst halvparten av kostnadene for å bygge dette tullet. 2 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Satan, dette er jo enda mer på trynet en Hydrogen som drivstoff. Trodde ikke det var mulig. 3 Lenke til kommentar
Bento Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Har ikke vi solgt nesten all grønn kraft til tyskerne? Betyr vel at dieselen produseres med skitten kraft? Vi kan jo ikke selge kraften to ganger? Fabrikken må jo kjøpe opprinnelsessgaranti på strømmen til dette, men det kan jo like gjerne en en Tysk produsent gjøre. Et annet spørsmål i den forbindelse er: Norge skal gjøre seg klimanøytrale ved å få andre land til å kjøpe opprinnelsesgaranti på norsk å eksportert ren energi. Men da flyttes forurensningen til Norge og vi er like langt/lengre unna å bli klimanøytrale. Bruker begge land klimafordelen 100% i sine regnskap, altså reduksjonen regnes to ganger? Eller selges opprinnelsesgarantiene med 50/50 fordeling av godene? Og da kan vi vel heller ikke bli klimanøytrale? Lenke til kommentar
Tore Tangen Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Her prates det bare om CO2, hva med all forurensing fra bilene? Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 https://flic.kr/p/HTQ9ZL Her jeg fiksa problemet deres Audi / VAG. Det var noen feil i produksjonsmetoden deres. Kan takke meg ved å ikke sende reklame om juksedataene deres til meg. 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 De burde heller satse på å lage kerosen til aviasjonsformål. Der er det mye lenger igjen, sikkert 100 år til med teknologi som er tuftet på dagens drivstoff. Men siden Audi insisterer på å bære havre til en død hest, skal jeg ikke kritisere dem for å gjøre business på det. Bare hold norske skattekroner langt unna dette. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Det var Audis høvding som for en del uker sa at om 10 år er til og meg hybridbiler på vei ut. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Dette er idioti fra samme kategorien som å produsere H2 med elektrolyse. Det er grusomt ueffektivt! Dieselbilene (eller motorene rettere sagt) er ca 40% effektive. Denne prosenten må da ganges med effektiviteten til denne vidunderfabrikken, da ender man med en effektivitet på ca 20% eller noe, kanskje enda mindre. Og den CO2'en man henter fra luften - i stedet for at den blir mat til plantene, så blir den fanget i HC-produkt, for å så bli til HC-forbrenningsprodukter igjen. Hvor i all verden er det den "miljøvennlige" biten kommer inn er helt... beyond me. Hvor j**** vanskelig er det å skjønne at å bruke elkraft til å drive elbiler direkte var, er, og vil for ALL TID bli den mest effektive måten å bruke elkraft på? Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 audifixed by James Smith, on Flickr 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 (endret) Endret 11. juni 2016 av Ano__Nym Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Hva med å bare drite i dette og gå over til ren eldrift først som sist? Så slipper vi å sløse vekk energi på konvertering. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Virker som en komplisert måte å manipulere systemet på og slippe unna avgifter. Står ikke noe om virkningsgrad men tipper litt under 50% på fremstilling og ca 30% under kjøring - dvs i beste fall ca 15% virkningsgrad. Antagelig nærmere 10%. Mer fornuftig å kjøre denne strømmen rett inn på et batteri da... Joda, men nesten ingen eksisterende biler har et egnet batteri... Hvor mange kommende biler har egnet batteri? Lenke til kommentar
Håvar Bettum Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Det var Audis høvding som for en del uker sa at om 10 år er til og meg hybridbiler på vei ut. Akkurat det tror jeg han har helt rett i. Hybridbiler er litt som at vi ville ha stereoanlegg med både kassett- og CD-spiller. Var vel ikke så veldig mange som faktisk brukte kassettspilleren lenger, og det er snart mer fordyrende å ha ekstra forbrenningsmotor med tilbehør fremfor stor nok batteripakke. Hybridene er bare en psykologisk mellomløsning, og selve ladeteknologien vil utvikle seg mye for å sikre hurtigere og mer effektiv lading, trolig som induksjon fremfor kabelstyr. Hydrogenbiler kan vi kanskje sammenligne med de digitale kassettene som jo ble en skikkelig vinner... Dette "miljøvennlige" Audi-drivstoffet er i samme gata og er altfor dyrt og ineffektivt i konkurransen med elektrisk direkte. Det mest fantastiske er at så fort noen har en "grønn" idé tilknyttet CO2-håndtering så står hele miljøbevegelsen og tar seg en håndjager i lykkerus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå