NextoN Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Hei! Reparerte en telefon for en bekjent. Det ble ikke vellykket og telefonen ble erklært "død". Nå vil han at jeg skal betale for den og hvis ikke ville han ta saken videre til forbrukerrådet eller liknende. Står jeg ansvarlig her? Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 yep. hvem andre skulle stått ansvarlig for dette da tenker du? Eventuelt så kan du ta kontakt med et autorisert verksted og spørre hvor mye det koster å reparere telefonen (om mulig). 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Tenkte kanskje det blir hannes tap pga det var hannes risiko. Jeg gjorde mitt beste. Men jeg tenkte bare hvordan dette lå an jurdisk Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Ikke egentlig. Med mindre du har tatt betalt for tjenesten (vil anbefale å gi pengene tilbake, unntatt hva det evnt. kostet for delen), eller du har feilaktig fremstått som autorisert reparatør (dersom det er Apple spesielt) e.l. er det ikke så mye han kan ta deg på her altså. Det er din venns ansvar å ta med telefon til riktig instans (som eventuelt da ikke er deg), og forbrukerrådet har lite om ikke ingenting med dette å gjøre. Du er verken utsalgssted eller produsent av produktet - nekter de i ettertid å ta inn til reparasjon på grunn av dette kan vedkommende ta det til forbrukerrådet mot den aktøren - ikke mot deg. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Sannheten er at jeg driver et lite iphone verksted og har søkt om støtte om å få starte opp firma. Er ikke startet opp enda, er kun på små hobby basis. Så driver jeg non-profit reparasjoner for å lære meg dette. Så gikk det galt denne gangen. Fremstod ikke som apple autorisert eller noe. Men vedkommende regnet med jeg kunne dekke tapet. Jeg tok selfølgelig ikke betalt for reparasjonen men gikk faktisk i tap på dette. Så nevnte vedkommende at hun ville ta saken videre hvis ikke jeg betalte 50 %. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Men telefonen må jo allerede ha vært defekt når du fikk den? Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 (endret) Sannheten er at jeg driver et lite iphone verksted og har søkt om støtte om å få starte opp firma. Er ikke startet opp enda, er kun på små hobby basis. Så driver jeg non-profit reparasjoner for å lære meg dette. Så gikk det galt denne gangen. Fremstod ikke som apple autorisert eller noe. Men vedkommende regnet med jeg kunne dekke tapet. Jeg tok selfølgelig ikke betalt for reparasjonen men gikk faktisk i tap på dette. Så nevnte vedkommende at hun ville ta saken videre hvis ikke jeg betalte 50 %. Tips: ikke driv uautorisert iPhone verksted. Du får kortsiktig fornøyde kunder, og langsiktig relativt forbanna mennesker. Om du ikke har tatt betalt, og vedkommende er klar over at det er hobbybasis og til og med at det er øvelse fra din side, har vedkommende ingenting å gå på. Det er ene og alene denne personens risiko såfremt informasjonen har vært klar på forhånd. Fint å vite når du tukler med iPhones: Apple-produkter (Særlig håndholdte) er doomed etter uautorisert reparasjon. I Norge har vi forbrukerkjøpslov som kan dekke inntil 5 år på disse produktene i tillegg til garanti fra produsent. Det som skjer etter uautorisert reparasjon er at eieren av telefonen vil få store problemer med å sende reparasjon inn til autorisert verksted, uavhengig om problemet dukket opp på grunn av uautorisert service eller fremstår som urelatert problem oppdaget tidligere eller senere. Dvs din kunde knuser sitt glass, du tar et kjapt og rimelig bytte. Senere(eller tidligere) har kunden hatt problemer med at telefonen kræsjer, skrur seg av uventet, kunden mener det er dekt under forbrukerkjøpsloven og ringer Apple. Der møter kunden på en vegg. Det skjer ikke at Apple tar inn telefonen til reparasjon - kunden retter sinne (urettferdig) mot deg. Eneste mulighet er at kunden tar saken til forbrukerrådet om kunden mener at det likevel skal dekkes av forbrukerkjøpsloven. Ikke en enkel prosess, og sjelden en prosess som ender i kundens favør. Denne informasjonen gjør du deg selv en tjeneste om å informere kunder om på forhånd. Edit: Poenget er at langsiktig tjener kunden på å legge i ekstra penger i autorisert reparasjon. Endret 10. juni 2016 av zebrazett 2 Lenke til kommentar
fugledama888 Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Hei! Reparerte en telefon for en bekjent. Det ble ikke vellykket og telefonen ble erklært "død". Nå vil han at jeg skal betale for den og hvis ikke ville han ta saken videre til forbrukerrådet eller liknende. Står jeg ansvarlig her? Nei, han må jo skjønne at det kunne ha gått galt. Den var jo ødelagt før det også, så nei syntes ikke du er det. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Apple sa de ikke tok telefonen inn pga den var knust. Var derfor han kom til meg. Tror det koster han 4200,- å sende den inn til apple for å så få en erstattningstelefon. Skjermen var knust når jeg skulle bytte. Så byttet jeg og så ville den ikke på etterpå. Nå vil jo selfølgelig vedkommende at jeg skal betale. Det du skriver Zebraset vet de fleste kunder. Men apple skal ha telefonen i opptil 3 uker og det skaper jo kunder. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Apple sa de ikke tok telefonen inn pga den var knust. Var derfor han kom til meg. Tror det koster han 4200,- å sende den inn til apple for å så få en erstattningstelefon. Skjermen var knust når jeg skulle bytte. Så byttet jeg og så ville den ikke på etterpå. Nå vil jo selfølgelig vedkommende at jeg skal betale. Det du skriver Zebraset vet de fleste kunder. Men apple skal ha telefonen i opptil 3 uker og det skaper jo kunder. For det første: https://support.apple.com/no-no/iphone/repair/service/pricing For det andre: Nei, det er ikke så mange som vet at man heller ikke får hjelp med produksjonsfeil i ettertid, uavhengig av hvor de har oppstått. Uansett hadde jeg personlig informert om det så kunde kan ta informert valg. Det er heller ikke så mange som er klar over at man kan få dekt de fleste feil på sånne enheter i opptil fem år, med unntak av uheldig skade, og som derfor ikke forstår omfanget av en billig reparasjon. Utsalgssted skal ta inn telefonen uavhengig av skade, men eier kan være nødt til å betale for reparasjon dersom det er snakk om fysisk skade/vannskade. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Men hva vil dere anbefale meg i denne saken? Forklare til vedkommende at det ligger i deres ansvar å gå til riktig instans? Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Så denne her gjelder ikke: http://m.dinside.no/934960/fikk-mobilen-odelagt-paa-uautorisert-verksted Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Nope. Du har ryggen bar, no worries. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 La meg se om jeg har forstått dette rett: Du har mottatt en defekt telefon til reprasjon. Dvs verdien av telefon er tilnærmet null pga den ikke kan brukes til noe. Kunden (eller venn eller hvordan nå forholdet deres måtte være) krever 50% av hva? 50% av null er jo likavel null, så om kunden får telefonen tilbake etter misslykket reprasjon er jo verdien fremdeles null i mine øyne. Så om denne kunden nå kommer og krever ettellerannet konkret pengebeløp så tolker jeg det dithen (mhp den informasjon som du viser til her) at kunden prøver å lure deg for penger. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Hei! Reparerte en telefon for en bekjent. Det ble ikke vellykket og telefonen ble erklært "død". Nå vil han at jeg skal betale for den og hvis ikke ville han ta saken videre til forbrukerrådet eller liknende. Står jeg ansvarlig her? Enkelt: A. Kunden kommer til deg med en telefon som fungerer, men glasset er knust. B. Du prøver å reparere, men greier å rote det til så telefonen nå er ubrukelig. C. Det minste kunden kan forvente er å få tilbake en fungerende telefon med knust klass - kostnadsfritt. At du driver og øver for å kunne starte "butikk" er ikke relevant for kunden... Ta ansvar. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Telefonen fungerte, men glasset var knust. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 I linken jeg viste endte jo det opp med at kunden fikk tilbake pengene og en "defekt" telefon. Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Var du som tok kontakt med henne, eller hun med deg? Om det var hun som kontaktet deg som privatperson, og du gjorde tjeneste gratis, så mener jeg du ikke burde stilles ansvarlig for å erstatte telefonen. Om det derimot var du som kontaktet henne, så tenker jeg det kanskje er naturlig at du bør vurdere å erstatte deler av beløpet. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Var du som tok kontakt med henne, eller hun med deg? Om det var hun som kontaktet deg som privatperson, og du gjorde tjeneste gratis, så mener jeg du ikke burde stilles ansvarlig for å erstatte telefonen. Om det derimot var du som kontaktet henne, så tenker jeg det kanskje er naturlig at du bør vurdere å erstatte deler av beløpet. Hvem som tok kontakt først er ikke relevant for plassering av ansvar. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Hun som tok kontakt med meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå