Dingy Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Jeg og min samboer kjøpte for 3 år siden en enebolig i ett rolig område, like ved en barneskole. Barneskolen er attraktiv og har mange fine leker, ink. "ball binge" , husker, klatrestativ, osv. At det ville være mye mennesker/barn der på dagtid og i helger hadde jeg forventet og tok med i beregningen. Men en ting jeg ikke tok høyde for, var det aktive nattelivet det er på denne barneskolen/lekeplassen. Det er naturligvis værst om sommeren, når skolen har sommerferie, men så fort gradestokken er over 5 grader om natten så tyter det ungdom i alderen 16-20 år ut, hverdager som helg, selvom det er skole dagen etter. (selv på vinteren hender det de samles der) En gjennomsnittlig sommer dag (mai - september) med fint vær fortoner seg som regel slik: Morgen/dagtid - barn og barnefamilier (i helger) fra kl. 8 til 19 med de lyder det bringer med seg. Helt greit, dette må man forvente, og det er jo egentlig bare positivt at de bruker området. (selvom støyen er så høy at det ikke er trivelig å sole seg på terrassen 100 meter unna) Fra 19 til 23 er det som regel litt eldre barn / ungdom som leker, spiller fotball, osv. - igjen, helt greit, dette må man forvente. (igjen, støyen er overraskende høy, og det er kjipt hvis man har bedt inn til grilling når man må heve stemmen for å overdøve støyen fra lekeplassen) Dette er ting jeg skjønner jeg ikke får gjort stort med (utenom å sette opp ekstreme støy-gjerder). fra 22 tiden til midnatt eller nærmere 1 er det som regel ganske stille. Men, fra mellom midnatt og kl. 2 og utover kommer de eldre ungdommene. De har gjerne med seg biler og/eller boomblaster som går på full guffe, og ekstremt mye hoying, skriking og er ekstremt høylytte. Min teori er at det er nå de har blitt kastet ut av det huset de har hengt i fordi de voksne skal legge seg, de skal jo tross alt på jobb imorra. Vel, der starter problemet mitt. Ifjor var det flere tilfeller jeg løp ut for å se hva som skjedde når det var så høye skrik at jeg var sikker på at noen ble voldtatt der. Det var ingen som ble voldtatt... de bare dreiv på med leke apparatene. Dette kan jeg leve med i felles ferien... men i hverdager og man skal på jobb kl 6... vel Det er ekstremt irriterende å gå å legge seg i 23 tiden, sovne, så våkne til noen jævlige skrik, hoying, osv. kl. 2 på natta på en onsdag! Politiet spurte om jeg var seriøs, om jeg virkelig mente at de skulle sende en patruljebil for å be ungdom respektere natte-roen, når jeg ringte de og spurte om de hadde muligheten til å hjelpe på en tirsdags natt, og betjenten som svarte telefonen tilogmed måtte be meg gjenta flere ganger fordi støyen overdøvet, og spurte om jeg sto ved siden av de. LANG forklaring på problemet, sorry. Jeg ser selv at jeg høres ut som en gammel grinebiter. Det er jeg egentlig ikke, er i starten av 30 åra, var råner, og har fortsatt 2x12" subbere i bilen (VW Amarok). Kjører drifting, sykler downhill, spiller paintball, gamer (med oculus), fester gjerne til 5-6 om morran, feiret forrige bursdag på "Ditch Fridays" på The Palms i Las Vegas ifjor (google det, høys anbefalt, syke greier).. så jeg føler jeg ikke er på den sensitive siden av skalaen. Men kan ikke huske at vi plaget nabo området like mye når jeg var på den alderen! Det jeg er ute etter er forslag til løsninger... jeg kommer til kort... ikke har jeg lyst til å dra frem hagla, og å alene gå ned til en gjeng på 10-15 (fulle)ungdommer midt på natta har jeg lite lyst... Eneste jeg har vurdert er å skjule en høyttaler og spille en høyfrekvent lyd på så høyt volum at det blir ubehagelig for de å være der... spesielt da på hverdagene etter midnatt når det er jobb og skole dagen etter... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 En skulle tro andre naboer av uteområdet også ble plaget ? Gå sammen om støyskjerming av noe slag ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Dette skal politiet hjelpe deg med. Jeg ville ringt dem på dagtid og fortalt dem det du skriver her. At det bare er ungdom som har det artig, betyr ikke at du mister retten på nattero. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Ja, her bør politiet stille opp. Å bli bortvist tre-fire ganger bør gjøre den lekeplassen LANGT mindre attraktiv for ungdommen. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Eneste jeg har vurdert er å skjule en høyttaler og spille en høyfrekvent lyd på så høyt volum at det blir ubehagelig for de å være der... spesielt da på hverdagene etter midnatt når det er jobb og skole dagen etter... Akkurat det tror jeg er en dårlig idè, da du har like liten rett til å bråke på natta som det de har. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 (endret) Politiet spurte om jeg var seriøs, om jeg virkelig mente at de skulle sende en patruljebil for å be ungdom respektere natte-roen, A. Hvis du ringte 112 forstår jeg godt reaksjonen til den som svarte. B. Ringte du derimot 02800 håper jeg at du fikk "navn og nummer" på den du snakket med. Da bør du ta kontakt med politiet igjen, men husk, hold deg til fakta! Politiet kan ha opptak av din samtale. Uansett, og dersom din gjengivelse av "støy" stemmer, slik støy skal du ikke finne deg i. Endret 10. juni 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Tror det er riktig det Thonord skriver, med underbemanning og alt de sliter med så har de på nødnummeret knapt nok ressurser til å rykke ut på alvorlig kriminalitet i helgene, langt mindre for sjenerende støy utendørs. Men det er ikke dermed sagt det er greit eller at ingen kan gjøre noe med det, tenker man må ringe på dagtid å forklare problemet istedenfor. Noe som ofte er effektivt er å samle underskrifter å få med seg hele styret/borettslaget på en samlet klage. Det kan vel ihvertfall føre til at det kan settes ut ett skilt eller liknende.. Siste mulighet blir jo å lukke alle vinduer, og om ikke det holder så sette inn nye støydempende vinduer. 2-lags glass med 8-10 mm tykkelse pleier å gjøre susen Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 En skulle tro andre naboer av uteområdet også ble plaget ? Gå sammen om støyskjerming av noe slag ? Ja, en skulle jo tro det.. jeg har snakket med noen av naboene og spurt de, og det skuffende svaret er "soverommet mitt er på andre siden av huset, så for meg går det greit" ... de færreste av naboene har stor nok terrasse til å samle folk på, så det er nok også noe av grunnen til likegyldigheten. Men den eneste naboen som bor like nære som meg, er en raring som sover på dagen og er våken om natten (i 40-50 åra, singel og arbeidsufør) - han blir plaget av det, men gidder ikke gjøre noe med det.. Dette skal politiet hjelpe deg med. Jeg ville ringt dem på dagtid og fortalt dem det du skriver her. At det bare er ungdom som har det artig, betyr ikke at du mister retten på nattero. Jeg ringte på dagtid en gang ifjor. Hun kunne egentlig ikke hjelpe meg og anbefalte å ringe mens det pågikk. ( bedre det, spesielt med tanke på at man selv gjennom telefonen hører støyet) Ja, her bør politiet stille opp. Å bli bortvist tre-fire ganger bør gjøre den lekeplassen LANGT mindre attraktiv for ungdommen. Ja, hvis de hadde kommet hadde det kanskje fungert. Politiet spurte om jeg var seriøs, om jeg virkelig mente at de skulle sende en patruljebil for å be ungdom respektere natte-roen, A. Hvis du ringte 112 forstår jeg godt reaksjonen til den som svarte. B. Ringte du derimot 02800 håper jeg at du fikk "navn og nummer" på den du snakket med. Da bør du ta kontakt med politiet igjen, men husk, hold deg til fakta! Politiet kan ha opptak av din samtale. Uansett, og dersom din gjengivelse av "støy" stemmer, slik støy skal du ikke finne deg i. Hehe, jeg ringte såklart ikke 112 Det er for nød, dette var jo absolutt ikke en nød-situasjon. Jeg har ringt 02800 2 ganger, og det lokale lensmannskontoret 1 gang. Taktikken utover får være å ringe de hver gang det er en plage.. tilslutt vil de kanskje gå lei av meg og gjøre noe med det? Tror det er riktig det Thonord skriver, med underbemanning og alt de sliter med så har de på nødnummeret knapt nok ressurser til å rykke ut på alvorlig kriminalitet i helgene, langt mindre for sjenerende støy utendørs. Men det er ikke dermed sagt det er greit eller at ingen kan gjøre noe med det, tenker man må ringe på dagtid å forklare problemet istedenfor. Noe som ofte er effektivt er å samle underskrifter å få med seg hele styret/borettslaget på en samlet klage. Det kan vel ihvertfall føre til at det kan settes ut ett skilt eller liknende.. Siste mulighet blir jo å lukke alle vinduer, og om ikke det holder så sette inn nye støydempende vinduer. 2-lags glass med 8-10 mm tykkelse pleier å gjøre susen Jeg har forståelse for prioriteringene til politiet. Og er jo egentlig enig i at en gjeng ungdommer som leker og har det morro ikke er en sak for politiet.. selv synes jeg det er drit kjipt å skulle "jage de" i utgangspunktet, de er jo tross alt ute i friluft og har det morro (bedre enn å sitte på PC'en har jeg hørt? ) Hehe, nye 3-lags glass og 25cm isolasjon gjør nok susen bare få slengt inn balansert ventilasjon og så er det faktisk en mulighet. Men det vil ta noen år før jeg er der... Har foreløpig gjort det med halve huset. Nattestøy har dere gått igjenn...............erandørene h...........de pedofile ha.......... Jah, jeg oppdaterer mer siden. dette blir jo flere A4-sider. kan snart skrive bok om alt som ikke har skjedd. okei.... feil tråd? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Installer aircondition slik at du slipper ha vinduet opp når du skal sove. Kjøp en støysender/jamer som kveler nettverket i området. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Jeg tror du må prøve å fortsette å ringe politiet. Den mest relevante paragrafen er nok straffeloven § 181: § 181. Ordensforstyrrelse Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, b) lovlig ferdsel, c) omgivelsenes nattero, eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg. På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre. http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§181 Ofte finnes det også lokale forskrifter eller vedtekter om ro. Du kunne også prøve å snakke med skolen. Eventuelt med henvisning til naboloven: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. http://lovdata.no/lov/1961-06-16-15/§2 Argumentet her er at skolen har en "festplass" som er til ulempe for din eiendom. Ungdommer som fester på en eiendom midt på natta uten tillatelse er nok vanligvis ikke innenfor det man kan holde eieren ansvarlig for. Men jeg synes man burde kunne forlange at skolen tar enkle, billige grep for å prøve å få slutt på problemet. For eksempel med et skilt eller to, en telefon til politiet der skolen anmoder om at politiet gjør noe med festingen, eller kanskje ved å stenge området om natta. Dette vil sannsynligvis ikke løse problemet i seg selv. Men fordelen med å få en klar bekreftelse fra skolen om at denne typen bruk av områedet ikke er tillatt er at du da kan fortelle politiet at den støyende festingen også skjer i strid med ønskene til eieren av området. Det er altså ikke "bare en nabokrangel". Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Interessant poeng, skolen bør i det minste gjøres oppmerksom på problemet. Mulig ungdommene røyker og drikker der også, med medfølgende søppel... Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Støy er ofte kommunelegens ansvarsområde. Ta kontakt med kommunelegen der du bor. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 (endret) Jeg synes foreslåtte løsninger er dårlige. Du har et problem med støy. Du løser ikke selve problemet ved å lydisolere deg selv. Du påtar deg ansvar for å tilpasse deg andres uakseptable opptreden. Det skal du ikke. Støyen skal opphøre! Det er ikke din oppgave å gjøre det. Din oppgave er å påpeke problemet. Inntil støyen opphører. Endret 10. juni 2016 av Thonord 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 (endret) Fatter ikke at politiet tar den tonen. Har ringt 02800 på lignende saker et par ganger før, og da har de vært forståelsesfulle og lovet å hjelpe. Hvis de ikke har kapasitet, er det minste de kan gjøre å forklare det og beklage. Skulle nesten tro det var sønnen til lensmannen som festet. Endret 10. juni 2016 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Plasser ut fjernstyrte luktbomber, tenker de stikker hvis det stinker som F der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå