Kynxx Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 (endret) Hei. Jeg har opplevd en issue med 3 forskjellige minnekort på laptopen min de siste par ukene. Sandisk ultra 32, 64 og 128 GB minnekort som brått blir koblet fra (unmounted) og ikke vil vises før jeg fysisk klikker ut kortet og setter det inn igjen. Sånt skjer alt fra når pc'n står i standby, til midt i filkopieringen. Jeg har prøvd forskjellige filsystem på alle minnekortene. Alt fra FAT32 til NTFS på minste minnekortet til exFAT til NTFS på de to største. Er det noen kjente triks jeg kan utføre sånn at minnekortene er stabile i laptopen? Kjører windows 10 på den laptopen. Alle minnekort er stabile som fjell når jeg putter dem i andre mobile enheter. Har også prøvd å formatere dem på nytt, satt dem til å fungere som systemdiskstasjoner i diskbehandleren osv. Alle råd og tips taes imot med stor takk! EDIT: Jeg har prøvd å endre på strømalternativer sånn at alt holdes aktivt. I win8.1 og 7 var det et eget alternativ der man kunne velge å kjøre selektiv usb deaktivering, men finner ikke sånt i win10 Endret 10. juni 2016 av Kynxx Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 11. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2016 Jeg vet at det ikke er populært med dobbettposter her på forumet, men føler at oppdateringen jeg kommer med nå, fortjener en egen post .. OM det har noe nytte for andre brukere i fremtiden. (Først kan jeg starte med hvorfor jeg har plassert tråden her i maskinvare/hovedkort. Laptopen jeg har er en SoC, system on a chip. Så er minnekortleseren som alt annet loddet fast i hovedkortet.) Nå over til det jeg har prøvd ut av nye ting. Jeg slettet driveren til minnekortlesreen, restartet pc'n og satte i minnekortet på nytt. Per nå virker det stabilt, men hvis det fortsetter å unmounte seg selv utover dagen så skal jeg prøve å kontakte ASUS for videre feilsøk. Kanskje det er andre drivere eller ny BIOS som kreves. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 11. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2016 Enda en oppdatering: Mistanken rettes mot sleep funksjonen i windows 10, merkelig driver fra microsoft og/eller asus. Jeg har funnet ut at sandisk ultra 128 GB micro SDXC ikke vil fungere greit sammen med denne laptop modellen. 32/64 GB fra samme produsent (alle klasse 10 UHS1) vil fungere greit så lenge jeg ikke setter pc'n i hvilemodus. Har sjekket google og jeg ser at det er noen surface pro modeller, yoga osv som jeg er usikker på, men mistenker også er slike SoC enheter med lignende komponenter. Alle rapporterer ustabiliteter med minnekort som tar 64 GB og oppover, sleep funksjoner som kødder det til og unmounter helt tilfeldig ellers. Regner med at så lenge man benytter dette OSet så må man leve med slike bugs til produsent(er) finner ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå