Gå til innhold

«Smarte byer vil skape bedre levekår for alle»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av de større utfordringene med IoT, er mangelen av å kunne sy sammen forskjellige fabrikaters løsninger. F.eks. så kan det godt hende et smart hode får en idé om å bruke løsning 1 sammen med løsning 2 for å skape en opplevelse 3, men at dette ikke er så enkelt å få til fordi ting f.eks. er for lukket.

Her er en værstasjon som har fått ganske stor utbredelse omkring Stavanger. Som er et sted dere nevner i artikkelen. Sjekk utbredelsen av sensorer, ved å fylle i Stavanger i søkefeltet og zoom så litt ut:

https://www.netatmo.com/en-US/weathermap

(selges f.eks. også på Clas Ohlson, genialt produkt)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som har et "over snittet smart hus", og jeg er veldig opptatt av automasjon som hjelpemiddel, både i hverdagen for det enkelte individ og i større skala. Det er imidlertid noen utfordringer med fokuset på smarthus-satsingen, både "makro-automasjon" og "mikro-automasjon".

Med begrepet makro-automatsjon tenker jeg på det Sunder nevner som viktig, altså "involvering, integrering, god infrastruktur, helse, grønn byplanlegging, energieffektivitet, bedre transportsystemer og avfallshåndtering". Innen dette begrepet kommer informasjonsutveksling fra offentlige plattformer, f.eks. tømmekalender, Stavanger kommunes varsleomfeil.no, bussavganger/kollektivtrafikk, informasjon om biltrafikk, el.sykkel-tilgang, etc.

Med mikro-automasjon tenker jeg på det som skjer i huset eller leiligheten til byens innbyggere, altså det som skal automatiseres innenfor hjemmets fire vegger: Lys, varme, vinduer, dørlåser, multimedia og så videre.

Når dette temaet diskuteres blant politikere virker det som om disse tingene blandes begrepene sammen i den diger smørje, og det snakkes som om at alt dette er på plass og at det fungerer knirkefritt. Joda, Stavanger har et meget godt bygget ut fibernett og Lyse er i ferd med å installere Smartly-bokser og smarte strømmålere i flere og flere sikringsskap. Kolumbus har etter hvert fått noenlunde skikk på bussavgangene sine, og tømmekalenderen ligger tross alt på nett (og i en app for Android/iOS). Men selv om dette er teknisk sett tilgjengelig, betyr ikke at det faktisk er smart!

For å gjøre noe smart er det ikke nok at informasjonen er tilgjengelig, den må også kunne benyttes på tvers av systemene. Et smarthus (f.eks.) er ikke smart før den faktisk kan bruke den tilgjengelig informasjonen til noe fornuftig! For makro-automasjonen vil det da i første omgang være snakk om å gjøre den tilgjengelig på et fornuftig (og ikke minst standardisert) format. Når informasjonen er tilgjengelig er det opp til mikro-automasjonen å benytte den. Er det søppeltømming i morgen tidlig og du har glemt å sette ut søppeldunken? Smarthuset gir beskjed om det. Pleier du ta buss X2 om morgen, så la huset sjekke om den er i rute, demp radioen med lokalen og informer deg via tekst-til-tale.

Smarttelefonens rolle er viktig. Men jeg er redd at dens rolle blir overdrevet. At du har apper for alle funksjonene dine i huset er jo ikke særlig smart. Det eneste du da har oppnådd er at du nå kan fjernstyre dem, men de er jo ikke blitt noe smartere av det. Når et system snakker sammen med et annet, da begynner det å bli smart. At du kan styre et lys fra mobiltelefonen din er jo praktisk og kjempe-spennende de 3-4 første dagene. Men det tar ikke lang tid før man oppdager at hvis man ikke har innført en minimumsgrad av automasjon, så har man ikke oppnådd noe. Det er faktisk overdrevet mye arbeid å fiske smarttelefonen sin opp av lommen, slå den på, eventuelt vente til Wifi kobler seg opp, finne riktig app, starte den, vente til appen har koblet seg opp, finne riktig lys, og SÅ slå det på. Dette gjør man ikke i praksis, lyset må automatiseres. Hvis systemet man benytter ikke har mulighet til å gjøre det "smart nok", så ender det opp med at man ikke benytter det likevel.

Et annet problem med å være for avhengig av en teknisk innretning som en smarttelefon, som vi har med oss over alt, kan gå tom for strøm, er relativt lett å miste eller ødelegge, er hva man gjør den dagen man står uten. For det skjer jo. Og hva hvis man ikke ønsker en smarttelefon eller har "feil" smarttelefon? Å betale "kontant" for buss koster jo 20 kr mer enn å bruke app! Jeg liker Windows Phone/Mobile (det er det mobile OSet jeg jobber mest effektivt med), og heldigvis har både Kolumbus og EasyPark apper for WM (selv om en tømmekalender-app glimrer med sitt fravær). I andre byer er WM-brukere langt fra like heldige. Jeg mener at smartmobilen skal fungere som en hvilken som helst kontrollflate, men det er enklere å lage smarte systemer hvis man flytter "hjernen" bort fra lommene til folk.

Den store utfordringen er å gjøre smarthusene våre skikkelig smarte samtidig som man senker terskelen så lavt at "alle" kan bruke det. Foreløpig er det enten/eller.

Men likevel kan dette gå bra til slutt; jo vanligere smarthus blir, jo mer vant blir mannen i gata å tenke på de mulighetene som finnes, og vil ha enklere for å forstå logikken bak. I et langsiktig perspektiv kommer vi nok til målet; men for å nå det må vi tenke som Egon Olsen: "Jeg har en plan!"

• Liker 3
Lenke til kommentar

For å gjøre noe smart er det ikke nok at informasjonen er tilgjengelig, den må også kunne benyttes på tvers av systemene. Et smarthus (f.eks.) er ikke smart før den faktisk kan bruke den tilgjengelig informasjonen til noe fornuftig! For makro-automasjonen vil det da i første omgang være snakk om å gjøre den tilgjengelig på et fornuftig (og ikke minst standardisert) format. Når informasjonen er tilgjengelig er det opp til mikro-automasjonen å benytte den. Er det søppeltømming i morgen tidlig og du har glemt å sette ut søppeldunken? Smarthuset gir beskjed om det. Pleier du ta buss X2 om morgen, så la huset sjekke om den er i rute, demp radioen med lokalen og informer deg via tekst-til-tale.

Mye fint du skriver der, også det jeg klippet bort.

Jeg synes at smarthuset bør ha en kalenderintegrasjon, f.eks. i forhold til søppeltømming. En framtidig Google Calendar integrasjon fra det kommunale renovasjonsvesen, "any one"?

En stor "pad" (iPad, Android mf.) montert på veggen med WiFi er jo alt som skal til for brukergrensesnittet. Mer og mer havner jo på telefonene våre. På tide å også tenke litt ekstra på mobiltelefonsikkerheten?

Jeg kunne tenkt meg en slik svær 27" greie på kjøkkenet f.eks. (kanskje også enda større). Da kunne jeg også brukt den mot værstasjonen NetAtmo. Brukt den som kokebok. Til styring av alarmsystemet, til styring evt. av andre ting, som f.eks. belysning, når det evt. blir aktuellt. Til musikkavspiller-kontrollgrensesnitt.. Mange muligheter.  :)

Det der tullete nye kjøleskapet med skjerm. Der synes jeg det bør gå mot samme kontrollenhet, som pad'en som sitter på veggen for seg. Ikke ser det fint ut i det hele tatt, å bryte designflatene med noe slikt "lugubert". Ikke er det særlig levetidsvennlig. Hva om man må kjøpe nytt kjøleskap, så kan jo ikke skjermen gjenbrukes.

http://www.tek.no/artikler/sniktitt-glem-kjoleskapmagneter-og-handleturer/224288

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...