Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Objektiv til Nikon D500

Anbefalte innlegg

Min tanke er at du heller burde ha kjøpt Panasonic GX-8 eller eventuellt GH-4 og Panasonic 100-400mm siden du allerede har mye innen m43. Da kunne du tatt med Olympus 7-14mm objektivet.

Vel, det er jo mye man kunne gjort. Min tanke var først å vente til EM-1 MkII ble lansert. Kanskje kjøpt Zuiko 300mm f4 med 1,4x konverter.

Men etter alt jeg har lest fra fugle og vilt fotografer samt alt av foreløpige tester av Nikon D500, så skal det vel med hånden på hjertet vanskelig tro at EM-1 MkII kan bli noe bedre. Bortsett fra portabilitet.

Jeg har jo tidligere sagt at jeg mest sannsynlig aldri ville kjøpe speilrefleks igjen, men jeg har blitt overbevist om at til denne typen fotografering så er fremdeles speilrefleks det beste valget. Alt til sitt bruk.

Tanken er nok at Olympus utstyret blir slanket til å bli et gate, ferie, macro og portabelt system. Mens Nikon utstyret blir et fugler,dyr og vilt system. Derfor vil nok Olympus systemet kanskje bli slanket i den vide enden og i tele enden.

Foreløpig blir det Nikon 200-500mm f5,6 VR og Sigma 18-35mm f1.8. Hvis ikke Sigmaen gir meg nok i den vide enden (som jeg mistenker den ikke vil) så må jeg ha noe mer vidvinkel i tillegg. Vanskelig å få i både pose og sekk, men det viktigste er motlysegenskaper og hvor effektiv objektivet er til å tegne rene flotte stjerneeffekter. Bildestabilisering hadde vært kjekt, men ikke et must i denne enden.

Videre vil jeg til fugle/dyre fotograferingen kanskje trenge en tele med bedre lysstyrke. Noe alla 70-200mm f2.8VR eller f4VR, men f2.8 versjonen er jo svinedyr :-) Man har jo Tamron sin versjon som har fått gode resultater, men det er dette med kompatibilitet fremover. Alternativt Nikon 300mm f4 VR, men er usikker på om det blir for lite allsidig.

Et spennende objektiv er Sigma 50-100mm f1.8 selv om det kanskje blir litt snevert i teleenden som BIF objektiv. Mangler VR.

Det er engentlig litt synd at Sigma sluttet med sitt glimrende 50-150mm f2.8 OS objektiv.

Mange speilløse kamera har fått fasefokus (tidligere hadde de kun kontrastfokus), men det er langt igjen til de klarer å matche fasefokusen til speilreflekskameraer. Har selv Nikon D500 og Olympus OMD-EM1, og når det gjeldet action, så er det meget stor forskjell (kan vanskelig beskrives, må bare oppleves). Benyttet D500 på flyshow, og feilraten pga. kameraets fasefokus var null. 

Du nevner 200-500mm f/5.6, har ikke den selv, kjøpte 80-400 f/4.5-5.6 siden førstnevnte ikke var kommet på markedet da jeg kjøpte den. Men jeg må nevne en kombinasjon til. Fikk tak i en 300mm f/4 PF og benyttet den i lag med telekonverteren TC14E-III. Nå er jo 200-500mm mer anvendelig, og prisen meget gunstig (du får mye for pengene)  kontra 300mm og konverteren, men vekten og volumet bringer en ny dimensjon til oss som bruker teler. 

300mm f/4 PF veier 755g og TC14 veier 190g (til sammenligning veier Olympus sin 300mm f/4 1.270g). 300mm f/4 PF er forøvrig på tilbud nå (ca. 17.000). Prisen på 200-500mm f/5.6 er ca. 15.000 Kr (nå kommer jo TC14E-III i tillegg, og den koster jo nærmere 5.000 Kr). Men har man en slik en fra før, så er 300mm f/4 PF en god kombinasjon til D500. Merk at vekten til 200-500mm f/5.6 er 2.300g. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv den nyeste AF-S 80-400 f/4.5-5.6 VR en hel del; rask og stabil AF og fungerer utmerket ute i dagslys. Bruker på D5, men på crop sensor vil denne få utsnitt tilsvarende 120-600mm. Fungerer utmerket i dagslys. Kun litt tyngre enn 70-200mm f/2.8. Eneste negative er at den har en tendens til å automatisk zoom til 400mm når den henger over skulderen og man har litt brutale bevegelser. Derfor har man også zoom-lock på 80mm, men det hadde selvsagt vært å foretrekke at den klarte holde seg på samme sted uten å automatisk rulle ut til 400mm uten zoom-lock bryter.

Noe brutalt priset synes da jeg, men unik høy-kvalitetsoptikk som man ikke har noe tilsvarende alternativer til fra andre produsenter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruker selv den nyeste AF-S 80-400 f/4.5-5.6 VR en hel del; rask og stabil AF og fungerer utmerket ute i dagslys. Bruker på D5, men på crop sensor vil denne få utsnitt tilsvarende 120-600mm. Fungerer utmerket i dagslys. Kun litt tyngre enn 70-200mm f/2.8. Eneste negative er at den har en tendens til å automatisk zoom til 400mm når den henger over skulderen og man har litt brutale bevegelser. Derfor har man også zoom-lock på 80mm, men det hadde selvsagt vært å foretrekke at den klarte holde seg på samme sted uten å automatisk rulle ut til 400mm uten zoom-lock bryter.

Noe brutalt priset synes da jeg, men unik høy-kvalitetsoptikk som man ikke har noe tilsvarende alternativer til fra andre produsenter.

Er enig i TGB, har brukt den nye 80-400 f/4.5-5.6 på flyshow siden den kom ut. Skarpheten er upåklagelig, og vekten (1.570g) er absolutt å leve med. Den er ikke stort lengre enn Nikons 70-200 f/2.8 når den er låst på 80mm (som TGB nevner). Fotograferer utelukkende handholdt (aldri stativ). Men godt seletøy er viktig (aldri bruk slike objektiv uten skikkelig skulderrem). Brukte dette objektivet mye sammen med D500 på årets flyshow ved Farnborough.

Jeg benytter D810 til arkitektur/natur og studio. Da for det meste med optikk egnet til dette (Nikons 2.8 zoomer og 1.4 fastobjektiver). Hvis jeg skulle kjøpe et kvalitetsobjektiv til D500 for generell bruk, så ville jeg ha kjøpt 16-80mm f/2.8-4E ED VR. dette tilsvarer 24-120mm fullformat. 

Dette objektivet er vel det eneste cropobjektivet til Nikon som har nanokrystallbelegg, og har en meget, meget god stabilisator (i følge de tester som jeg har lest). Jeg benytter Nikons 24-120mm f/4 til generelt bruk på D4/D810, og er meget fornøyd med brennvidden som dette objektivet har.

Ulempen med 16-80mm f/2.8-4 er prisen. Den koster 11.000 Kr (samme som fullformatsversjonen 24-120mm f/4 koster).

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Kjenner ikke Nikon så godt, men ser 200-500 får veldig bra kritikk for pris/ytelse og rangeres nærme 80-400 optisk. mekanisk er det neppe i samme klasse.

Så også det var et Tamron-patent for en 100-400 med F6.3 som største blender på 400mm hvis jeg husker riktig. Patent betyr ikke nødvendigvis produkt, men det er en viss sjanse for at det kommer til Photokina. Antar det blir mindre, lettere og rimeligere enn alternativene hvis det kommer.

Lenke til kommentar

Eneste negative er at den har en tendens til å automatisk zoom til 400mm når den henger over skulderen og man har litt brutale bevegelser.

Zoom creep er for øvrig også et problem på 200-500.

Kjenner ikke Nikon så godt, men ser 200-500 får veldig bra kritikk for pris/ytelse og rangeres nærme 80-400 optisk. mekanisk er det neppe i samme klasse.

Det eneste området hvor jeg kan se at Nikon har vært sparsommelige på konstruksjonen til 200-500 er at det ikke er noe giring som reduserer hvor mye du trenger å vri på zoomringen. Du må skifte grep rundt halvveis, så det blir gjerne til at du jobber enten i området 200-350 eller 350-500.
Lenke til kommentar

Eneste negative er at den har en tendens til å automatisk zoom til 400mm når den henger over skulderen og man har litt brutale bevegelser.

Det eneste området hvor jeg kan se at Nikon har vært sparsommelige på konstruksjonen til 200-500 er at det ikke er noe giring som reduserer hvor mye du trenger å vri på zoomringen. Du må skifte grep rundt halvveis, så det blir gjerne til at du jobber enten i området 200-350 eller 350-500.

På min Nikon 200-500mm f5,6 VR er det ikke problem med at zoomen glir ut når den henger på skulderen. Der er en knapp der jeg låser zoomen. Så jeg ser ikke helt at dette skal være et problem på dette objektivet.

Det andre du sier har jeg ikke tenkt på før du sa det, mulig det er fordi det ikke er et problem. Jeg zoomer vel sjelden helt fra 200 til 500mm. Det er faktisk et ganske stort område i praksis. 

Foreløpig har jeg dessverre ikke fått brukt objektivet så mye som jeg trodde grunnet jobb og arbeid i heimen, men så langt virker det som er genuint objektiv som jeg garantert kommer til å bli glad i.

Har ellers foreløpig funnet en god objektivpakke til D500 som dere ser av signaturen min. Noen objektiv står på ønskelisten, men må spare litt penger først :-)

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

På min Nikon 200-500mm f5,6 VR er det ikke problem med at zoomen glir ut når den henger på skulderen. Der er en knapp der jeg låser zoomen. Så jeg ser ikke helt at dette skal være et problem på dette objektivet.

Jeg er sikker på at de også vet om den knappen, men for fotografer som bruker objektivet, blir den knappen mest beregnet for transport. Skal man drive å låse objektivet i 80mm-enden etter hvert bilde, blir det fort mange mistete bilder og muligheter

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at de også vet om den knappen, men for fotografer som bruker objektivet, blir den knappen mest beregnet for transport. Skal man drive å låse objektivet i 80mm-enden etter hvert bilde, blir det fort mange mistete bilder og muligheter

Regner med at ikke så mange "bruker" objektivet når det henger over skulderen :-) Så jeg regner også med at knappen er tiltenkt transport. Og det kan hende jeg ikke "bruker" objektivet mitt. Som oftest blir mitt objektiv "brukt" på stativ og Gimbal-hode. Sjelden jeg bruker det håndholdt på grunn av vekt og størrelse. Kunne låse objektivet på enhver brennvidde blir for meg et ikke-problem.

Jeg forstår selvfølgelig likevel at den tenkte situasjonen du mener kan være et problem for noen, men ofte i fotoverdenen har vi generelt en egenskap i å finne "problemer" enn å reflektere over hvor store de eventuelle "problemene" faktisk er. Bare sånn generelt :-)

Lenke til kommentar

På min Nikon 200-500mm f5,6 VR er det ikke problem med at zoomen glir ut når den henger på skulderen. Der er en knapp der jeg låser zoomen.

Øh, ja, og hvis du hadde lest innlegget fra TGB som jeg svarte på så har 80-400 også det.

Det andre du sier har jeg ikke tenkt på før du sa det, mulig det er fordi det ikke er et problem. Jeg zoomer vel sjelden helt fra 200 til 500mm.

Tar du bilde av noe som beveger seg raskt rett mot eller vekk fra deg så er det tidvis ganske irriterende å måtte skifte grep midt i en serie. Det er ikke noe problem å trenge hele området fra 200 til 500 mm i løpet av noen få sekunder hvis motivet er et jagerfly i lav høyde.
Lenke til kommentar

På min Nikon 200-500mm f5,6 VR er det ikke problem med at zoomen glir ut når den henger på skulderen. Der er en knapp der jeg låser zoomen.

Øh, ja, og hvis du hadde lest innlegget fra TGB som jeg svarte på så har 80-400 også det.

Det andre du sier har jeg ikke tenkt på før du sa det, mulig det er fordi det ikke er et problem. Jeg zoomer vel sjelden helt fra 200 til 500mm.

Tar du bilde av noe som beveger seg raskt rett mot eller vekk fra deg så er det tidvis ganske irriterende å måtte skifte grep midt i en serie. Det er ikke noe problem å trenge hele området fra 200 til 500 mm i løpet av noen få sekunder hvis motivet er et jagerfly i lav høyde.

Ser hva du mener, men som nevnt de problemene har jeg ikke hatt.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...