Gå til innhold

Youtube opplastning - hvordan forbedre oppløsningen

Anbefalte innlegg

Laster opp en video fra en Huawei-Honor7 - Videoinnstillingen på telefonen er FHD 1080p (16:9, stereo)

Når den lastes opp til youtube blir høyeste mulige oppløsning 360p og jeg finner ikke ut hvordan jeg får satt oppløsningen høyere(?).

Finner ingen options på telefonen eller inne i youtube på hverken telefonen eller pc`n min.

Har også testet å filme i 720p, men fremdeles er 360p maks oppløsning etter den er lastet opp.

Fikk dette til med min forrige telefon og har drøssevis med opplastede videoer i 1080p - så det er vel en eller annen innstilling jeg ikke finner :hmm:

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, siden omstendighetene har forandret seg på mystifistisk vis må jeg omformulere spørsmålet mitt litt.

Jeg ser den samme videoen jeg så igår og oppdager plutselig at den er åpnet for 1080p avspilling - alt i orden.

Men hvorfor skjer dette? Min internettlinje er jo den samme idag som den var igår og det var ingen store prosjekter som rullet i bakgrunnen på pc`n min da jeg slet igår kveld..

Et annet spørsmål - Greit nok at man har individuelle forskjeller i kvaliteten man kan spille av youtube videoer el.l. med, avhengig av flere faktorer - men, er det en mulighet for å se hvilken kvalitet en video faktisk er opplastet i, den beste kvaliteten man kunne spilt av videoen med om man hadde hatt resusjene tilgjengelige?

Lenke til kommentar

Du laster opp akkurat den filen du har valgt å laste opp selvfølgelig, ingen forandringer på den når den er ferdig lastet opp, samme kvalitet altså. Men etter den er lastet opp så re-rendrer (komprimerer, senker bitrate) YT videoen for å spare plass og gjøre at folk med noe lavere hastighet på nettet kan se videoene i bedre kvalitet. Videoen blir tilgjengelig i 360p først, etter en relativt kort stund så blir videoen tilgjengelig i høyere oppløsning. Når YT er ferdig så er den i samme oppløsning som du lastet den opp med. Kvaliteten blir stort sett den samme, men i noen tilfeller blir den litt dårligere, jeg vet ikke hva det kommer av. Din Internettlinje har ingenting å si.

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videoen blir tilgjengelig i 360p først, etter en relativt kort stund så blir videoen tilgjengelig i høyere oppløsning. Når YT er ferdig så er den i samme oppløsning som du lastet den opp med.

Dæven sier du det du(?) :eek:

Det er interessant, og det er vel det som har skjedd da - derfor full kvalitet idag.

Lurer på hvorfor jeg ikke har lagt merke til dette tidligere, siden jeg er vant til å laste opp videoer. Ny opplastningskilde kan være årsak til at kvalitetsfokuset var litt forhøyet tenker jeg.

Takk for den :)

Lenke til kommentar

Ny opplastingskilde, hva mener du med det?

Hvor lang tid YT bruker er avhengig av bitraten (kvaliteten på de individuelle bildene sånn enkelt forklart) og lengden på videoen du laster opp. En 20 minutters video jeg laster opp med 20.000 kbps bitrate tar ca 10 minutter for YT å rendre.

Hvis du ikke har merket det før så er det nok pga at du har sjekket videoen "for sent" etter at den er lastet opp :)

Lenke til kommentar

Ny opplastingskilde, hva mener du med det?

Hvis du ikke har merket det før så er det nok pga at du har sjekket videoen "for sent" etter at den er lastet opp :)

Ny mobiltelefon mente jeg, ang. opplastningkilde - derfor litt ekstra fokus på kvaliteten kontra tidligere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...