Tomzor Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Hei, Jeg har 2 SSD-er i raid 0 og har tenkt å gjøre en clean install av Windows 10. Har gjort secure erase på SSD-er tidligere, men kun når disse var enkeltstående og ikke i raid. Må jeg oppløse raidet, for så å kunne secure erase hver av SSD-ene eller kan man secure erase raidet slik den er? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Tar du secure erase er uansett raid mbr data på de borte og de må settes opp pånytt. Ja man må vanligvis sette kontrolleren i AHCI single modus. Det er beskrevet av produsenten. Hvilken type/modell SSD ? Lenke til kommentar
Tomzor Skrevet 9. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2016 Tar du secure erase er uansett raid mbr data på de borte og de må settes opp pånytt. Ja man må vanligvis sette kontrolleren i AHCI single modus. Det er beskrevet av produsenten. Hvilken type/modell SSD ? Det jeg tenkte på er om man finner SSD-ene hver for seg når de er i raid 0? Bruker 2 stk av denne: https://www.komplett.no/product/828770/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/samsung-850-evo-500gb-ssd# Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å gjøre på de . Men secure erase er en del av ATA kommando set og du kan ikke ha kontroller i SCSI kommando set som med RAID mode. Så ATA/IDE eller AHCI mode må være enabled ved boot fra et medium med secure erase tool på. Lenke til kommentar
RoDi_SK Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Bruk AHCI-modus, er det en sikkerhet. Jeg anbefaler RAID 1 som leser data som RAID0 (*1) og beskytte mot diskfeil ? *1 http://rodi.sk/misc/intel-rapid-storage-technology-ssd-intel-535-240gb-raid-1-benchmark/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Med tanke på SSD og rutinene for wear leveling, er det i det hele tatt mulig å foreta en sikker sletting. Lenke til kommentar
Tomzor Skrevet 10. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2016 Er ikke nødvendig med backup for min del. Ting jeg tar backup av, som dokumenter og bilder osv, legger jeg på en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Med tanke på SSD og rutinene for wear leveling, er det i det hele tatt mulig å foreta en sikker sletting. Ja, ved å bruke den innebygde Secure Erase-funksjonen i SSD'en. Den opererer vel på et enda lavere nivå enn Wear Leveling og burde kanskje heller kalles for Secure Reset av SSD'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå