Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor kan jeg lære mer om bil?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lære mer om bil og hvordan jeg kan skru osv, jeg hadde gjerne kjøpt gammel og billig bil men jeg har ikke råd til det. :p Jeg hadde likt best om jeg kunne lest noe på nettet og sett videoer men jeg vet ikke hvor jeg finner det hen. Bøker er litt kjedelige synes jeg og er derfor redd for at jeg kommer til å kjede meg med engang om jeg leser en bok om det. 

Vet ikke om det er så relevant men biler som dette er vel det jeg har lyst til å bygge meg en dag når jeg har råd til det. https://www.youtube.com/watch?v=si8XTAANdsw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YouTube. Den enkleste måten å lære seg å skru på er å kjøpe en gammel bil med litt småfeil her og der på og prøve å få den i teknisk god stand.

Ja, jeg er klar over det, derfor jeg sa at jeg ville gjøre det men ikke hadde råd til det. :p

Lenke til kommentar

Det er greit å finne noen videoer og bøker om å skru, men du mangler en del erfaring uten å faktisk være ute i garasjen og skru på bil.

• Youtube (ChrisFix, EricTheCarGuy, ScottyKilmerChannel, HumbleMechanic + Merkespesifikke kanaler som E39Source)
  • Interessegrupper (Facebook-grupper, dedikerte nettsider, subreddits osv.)
  • Offisiell reparasjonsmanuell om mulig, Haynes/Bentley ellers
  • Skikkelig verktøy! Jekk, bukker, fastnøkler, skraller, pipenøkler. More is better.
  • HMS først. Du må lære deg hvordan du skal arbeide slik at du ikke mister fingrer eller får bilen oppå deg.
  • Finn en bil som trenger litt kjærlighet, og gjerne er mid-90s eller eldre. Kompliserte biler kan være demotiverende, og det er fort gjort å bli en modulbytter om du ikke har mulighet til å fikse ting selv.

Edit: Det er også sterkt anbefalt å finne en bil med et miljø rundt seg, slik som MX-5, Volvo 240, E39 og W124. Undersøk litt hva som finnes på nettet før du beslutter deg til en modell. Det er utrolig hva du kan finne guider og tips til om du velger riktig bil.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

YouTube. Den enkleste måten å lære seg å skru på er å kjøpe en gammel bil med litt småfeil her og der på og prøve å få den i teknisk god stand.

Ja, jeg er klar over det, derfor jeg sa at jeg ville gjøre det men ikke hadde råd til det. :p

hvor gammel er du? går du på skole kan du spørre om det er mulighet for å skaffe seg utplassering, og da kan du søke på verksteder.

Lenke til kommentar

Ikke la det bli ved tanken. Ikke la deg stoppe av grunner som "men jeg har ingen sted å skru", "jeg har ikke råd, så da kan jeg ikke", "jeg kan ikke lære dette av meg selv" etc.

Den beste måten å lære sånn på er å bare gjøre det.

Foreldrene dine har vel bil? Spør om å få skifte olje+oljefilter, skifte hjul, bytte filter etc. Les deg godt opp på hva du gjør. Nevnte videoer er bra greier. EricTheCarGuy, Engineering Explained, HumbleMechanic etc.

Det å bytte dekk kan virke kjedelig, men det er en essensiell ting å gjøre på en bil og det er ikke bare til å skru av og på. Når du skrur på neste hjul skal du ha et riktig moment på boltene (gjerne lavere moment på nye biler). Skrur du altfor hardt vil du kunne rive av hele bolten. Det er ikke uvanlig at det skjer. Samtidig får du også sett litt i praksis hvordan det ser ut bak der.

(PS: For all del, ikke skru hjulboltene altfor hardt til! Lån eller kjøp momentnøkkel.)

Du kan også som andre sier, søke praksis hos bilverksted. Kanskje skolen har verktøy du kan låne? Pipesett, momentnøkkel og fastnøkler er essensielt her. Ønsk deg verktøy som dette til bursdagen, gjerne ved å spytte inn litt selv.

Få deg sommerjobb og spar opp til egen bil, eget verktøy. I begynnelsen kan du nok låne litt av far, onkel, venner etc.

Du bør også lære deg å behandle verktøy slik at det fungerer også etter 10 år. F.eks. å ikke la dem ligge ute i regnet, skru tilbake momentnøkler så de ikke ligger med spenn etc. Og på batteridrevne verktøy skal du unngå å lade batteriet for mye ut, og ikke lagre dem med lav ladning (gjelder ikke gamle NiMH-batterier, men nyere Litium-varianter). Høres kanskje kjedelig ut å begynne på sånne ting, men det er ikke noe du kan hoppe over uansett.

Mens du skrur litt på andres biler får du sett forskjeller her og der. Prøv å se om du kan se forskjellige komponenter på forskjellige biler. Du vil se at mange av dem er ganske like, kanskje på forskjellige steder. Etterhvert vil du få en bedre forståelse om hvor ting er og hvordan det henger sammen.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...