Gå til innhold

Værstasjon

OddZen

Anbefalte innlegg

Hei.

Pappa har bursdag og vi vil gjerne kjøpe en værstasjon til han.

Han vil ha den hengende på veggen eller taket hvor det blir bra data og da tenker han at det er stress å måtte skifte batteri og slikt.

Derfor passer det kanskje bedre med en kablet sak, hvis dere ikke mener det er unødvendig.

Den skal kunne lese av vind, temperatur.

Pris: +-3000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er ikke trådløs men batteriet i ute-enheten varer lenge:

http://www.coolstuff.no/netatmo-wifi-varstasjon

Grunn-enheten gir data for både inne og ute og den kan ellers suppleres med regn- og/eller vindmåler om en vil ha det i tillegg. Med budsjettet deres så skulle det omtrent holde til 'full pakke'.

Fordrer da at han har en smart-telefon/tablet av et merke som er støttet, evt at han har en pc som han kan følge med på.

Lenke til kommentar

Ok, takk for tips! Vil batteriene holder en hel vinter i nord-norge?

Ikke prøvt den under nordnorske forhold, men de holder ihvertfall lenge her i sør-norge. Kjøpte en slik til min mor for ca. 3 år siden og den har det maks vert skiftet batteri i én gang på denne tiden (men har stort sett vært milde vintre selv etter sør-norske forhold de årene også).

Produsenten lover batteritid på minst ett år på ute-enheten.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Ok, takk for tips! Vil batteriene holder en hel vinter i nord-norge?

Jeg satte opp en sånn en i januar 2014, og batteriet er nå ca. halvtomt.

Dette er på indre østland, og temperaturen har ikke vært under -20 grader [noe jeg nettopp kunne sjekke fra mobilen], men jeg tror nok ikke det skal bli noe problem å få batteriet til å holde en hel nord-norsk vinter.

Lenke til kommentar

Om du tenker på vindmåleren, så er problemet med å skru den på veggen at det er vanskelig å få den høyt nok til at den kommer klar av alle vegger og evt 'topper' på tak. For å være så nøyaktig som mulig så er den jo avhengig av å stå så høyt og uhindret at det ikke er noe som blokkerer fra noen retninger.

Jeg kjøpte et slikt feste-stativ sammen med den, men fant ingen gode steder å feste det. Selv om jeg hadde festet det øverst i det høyeste mønet så måtte jeg ha supplert med ett eller annet "tilbygg" for å få det over kanten og høyt nok siden takhellene dupper litt ned og dermed gjør at en ikke kan skru det fast helt på toppen.

Jeg endte opp med å feste det på toppen av en (flat) pipe som ikke lenger er i bruk, men det er nok ikke et alternativ for de fleste. 

Den vanlige ute-enheten trenger du ikke feste til - det er bare å skru en skrue i veggen og 'hekte' enheten på denne.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Hvis man har en TV-antenne på taket, så går det sikkert an å snylte litt plass der.

Eller man kan kjøpe montasjemateriell beregnet på TV-antenner for å få regn- og vindmålere "opp i det fri". (Men tenk på at det skal skiftes batterier innimellom...)

Regnmåleren har et gjenget hull for "kvart toms" skrue på undersiden. Dette er samme type som fotoapparater bruker, så man kan bruke et fotostativ, men det blir kanskje litt overkill - dersom man ikke finner et billig ett på ebay, da. (Jeg har kjøpt meg en 10-pakning med skruer inkl. doble låsemuttere som jeg hadde tenkt å bruke til å feste regnmåleren til .... noe.)

Lenke til kommentar

Hvis man har en TV-antenne på taket, så går det sikkert an å snylte litt plass der.

Eller man kan kjøpe montasjemateriell beregnet på TV-antenner for å få regn- og vindmålere "opp i det fri". (Men tenk på at det skal skiftes batterier innimellom...)

Regnmåleren har et gjenget hull for "kvart toms" skrue på undersiden. Dette er samme type som fotoapparater bruker, så man kan bruke et fotostativ, men det blir kanskje litt overkill - dersom man ikke finner et billig ett på ebay, da. (Jeg har kjøpt meg en 10-pakning med skruer inkl. doble låsemuttere som jeg hadde tenkt å bruke til å feste regnmåleren til .... noe.)

Takk for tips.

Er det samme festemekanisme på vindmåleren? Det går kanskje ann å stripse en selfie stav til tv-antennen, det er muligens samme størrelse på den eller er jeg helt på vidda?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Pappa har nå fått netatmo stasjonen. Det vi lurer på er om det går ann å endre refresh rate på målingene?

Og er det noen måte å refreshe informasjonen på appen når jeg vil det selv? Jeg og pappa kan sitte logget inn på samme stasjon men det står f.eks at hans ble oppdatert for 2 minutter siden, mens på min mobil ble det oppdatert for 4 minutter siden.

Tror dere saltlake fra sjøsprøyt gjøre vindmålingene dårligere over tid?

Hvor lange dataserier kan man gå tilbake i?

Har dere noen andre triks som er greit å kunne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...