Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig eierskap utenfor et juridisk, moralsk eller følelsesbasert system? Kan noen teknisk sett eller objektivt sett eie noe?

Vi kan for eksempel begynne med å diskutere pcene vi alle bruker nå. Sett bort i fra at loven definerer mange av dere som juridisk eier, eier dere fortsatt pcn hvis feks det juridiske systemet skulle forsvinne?

Jeg liker å tenke at teknisk eierskap av noe kan anskaffes ved å legge krav på noe som ingen eier fra før. Og hvis noen har et teknisk eierskap over en ting så kan det tekniske eierskapet over den tingen kun fjernes hvis eier sier fra seg eierskapet eller gir eierskapet av tingen til noen andre. Frivillighet må være et krav.

Om døde ting kan eie noe vet jeg ikke, men jeg vil tro døde individer vil kunne eie noe hvis ikke ville en morder kunne annulere en eiers eierskap uten at det er frivillig hos eieren.

Etter som det er meget sannsynlig noen allerede har lagt krav på alt som ikke er lagt krav på fra før og som senere har dødd. Så vil det være vanskelig for nåtidens folk å eie særlig mye.

Hva tenker dere om eierskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant tema... 

Kan vi begynne med å erklære at dersom du lager noe, så eier du det? Atså, hvis du produserer noe fra intet, så er det ditt. Jeg vet at det aldri skjer, men det er et axiom. 

Så kan vi gå videre med å diskutere hvorvidt verdiskapning fører til eierskap...? Altså, du finner en pinne og du lager et spyd av den (jeg vet ikke hvorfor, vi er i 2016), gitt at ingen eide pinnen, er spydet nå ditt?

Lenke til kommentar

Eierskap er en høflighetsnorm. Du lar andre få eie ting slik at de skal la deg få eie noe. Gjensidig respekt, fred og fordragelighet. Det har ikke nødvendigvis så mye med moral å gjøre, mer det at det er hyggeligere enn alternativet. Og hva er alternativet? At alle grabber til seg alt de klarer å forsvare. Slikt blir det fort krig av, og det er sjelden så hyggelig, selv for den sterkeste part. Men så var det grådigheten da ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det innehar en tydelig moralsk dimensjon. Man kan for eksempel eie noe uten at det er tilgjengelig for deg. Hvis jeg eier sykkelen min, og noen stjeler den, så er jeg fortsatt eier av sykkelen min. Den som har tatt den, sykler rundt på min sykkel. Dermed er regler for eierskap dypest sett knyttet til moralfilosofiens domene, siden noe du eier må være noe du har rett på. Man sier jo "den rettmessige eieren av denne lommeboken".

Lenke til kommentar

Interessant tema... 

Kan vi begynne med å erklære at dersom du lager noe, så eier du det? Atså, hvis du produserer noe fra intet, så er det ditt. Jeg vet at det aldri skjer, men det er et axiom. 

Så kan vi gå videre med å diskutere hvorvidt verdiskapning fører til eierskap...? Altså, du finner en pinne og du lager et spyd av den (jeg vet ikke hvorfor, vi er i 2016), gitt at ingen eide pinnen, er spydet nå ditt?

Hvis du eier materialene/ressursene du bruker til å produsere en ting. Eier du tingen. Så hvis du eier deg selv og produserer noe med evnene dine uten å ta i bruk andres eiendom så eier du tingen du har laget. Å lage ting fra ingenting vil falle under dette.

Spydet er ditt hvis du gjorde krav på den ueide pinnen eller hva enn du lagde av den før noen andre gjorde krav på det.

Lenke til kommentar

Interessant tema... 

Hvis du eier materialene/ressursene du bruker til å produsere en ting. Eier du tingen. Så hvis du eier deg selv og produserer noe med evnene dine uten å ta i bruk andres eiendom så eier du tingen du har laget. Å lage ting fra ingenting vil falle under dette.

Spydet er ditt hvis du gjorde krav på den ueide pinnen eller hva enn du lagde av den før noen andre gjorde krav på det.

Så førstemann som ser noe eier det? Er ikke det litt farlig? Vi må for eksempel komme oss til helvete ut av store deler av Norge, siden Samene eier det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du må bruke det ueide du ser til å lage noe, så eier du produktet av det du har laget.

Samene har jo brukt Norge i generasjoner før vi dukket opp og begynte å drepe de hvis de ikke ble kristne.

Greit nok, du kan gjøre et argument for at vi brukte samene, men da kommer vi inn på slaveri...

Lenke til kommentar

Så førstemann som ser noe eier det? Er ikke det litt farlig? Vi må for eksempel komme oss til helvete ut av store deler av Norge, siden Samene eier det.

Sikkert noen som har sett det før samene også. Hvis objektivt eierskap er en ting så er det helt klart at vi ikke vet hvordan det fungerer. Så det blir jo bare spekulering. Finneren er vinneren opplegget vil nok by på mange problemer.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om eierskap?

Det er grunnlaget for legitim voldsbruk, og forsåvidt for illegitim voldsbruk også.

Ellers er vel Shruggie inne på noe her.

Kravet fremstilles med blåkopi hos ....? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kravet fremstilles med blåkopi hos ....?

Ingen det er den første som sier til seg selv at den er min som eier den.
Så om jeg sier til meg selv at jeg eier deg før du gjør det selv ....
Lenke til kommentar

Myndigheten som sikrer eierskap er ikke temaet i denne diskusjonen.

Tema i diskusjonen ser da ut til spørsmålet om hva eierskap ER, dog det er mulig jeg har misforstått?

Det er ikke temaet i de fleste diskusjoner du deltar i, flyktning... Men du insisterer på å gjøre det til temaet, og så blir alle andre irritert.

Jeg har ikke gjort det til tema, tvert imot jeg har bare støttet din teori om eierskap over.

Dog, TS har fremsatt en annen teori om eierskap basert på at man sier til seg selv at man eier noe, før noen andre har sagt til seg selv at de eier samme ting.

TS har da avklart at hans teori ikke er basert på noen myndigheter i det hele tatt, bare en indre personlig bekreftelse dvs om man "tenker" at man eier noe så eier man det medmindre noen andre har tenkt det samme tidligere.

Personlig finner jeg tanken om eierskap basert på bare å tenke seg å være eier noe pussig

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...