Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannhelse

Reo89

Anbefalte innlegg

Nei, jekslene biter ikke mot hverandre én mot én, de er forskjøvet en tredjedels tannbredde, så selv om én jeksel mangler, har tennene fremdeles en annen tann å bite mot. Men mangler to tenner ved siden av hverandre, er det ganske riktig en viss risiko for at en tann i motstående kjeve kan bli lengre (i løpet av noen tiår).

Unødvendig slitasje, som du nevner, er overhodet intet problem i praksis.

Hvordan står det til med lommedannelse rundt tenner som trekkes, er de mer utsatt for det? Jeg tenker litt på meg selv som kanskje skulle ha fått trukket minst en visdomstann, da den har dype lommer som er såre. Skaper en hel del ubehag når det kommer matrester nedi. Spesiellt i den visdomstanna som sitter i høyre nedre side. Tann 4-8.

Altså hvordan blir forholdene for lommer rundt 4-7, etter at 4-8 (visdomstann) er fjernet?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan står det til med lommedannelse rundt tenner som trekkes, er de mer utsatt for det? Jeg tenker litt på meg selv som kanskje skulle ha fått trukket minst en visdomstann, da den har dype lommer som er såre. Skaper en hel del ubehag når det kommer matrester nedi. Spesiellt i den visdomstanna som sitter i høyre nedre side.

Trekker du den, gror det til og dine problemer er borte.

Lenke til kommentar

Det sitter en ganske løs og stor tannkjøttflusse opp bakerst for denne visdomstannen, som om den har brutt litt løs og opp i fra feste med tanna. Bør de skjære litt av denne vekk, eller syr de det bare i sammen med resten av såret, at den kanskje heller skaper ekstra gode overlappende forhold?

Vet at sår i munnhulen gror veldig kjappt, uansett, så vil vel et blottlagt sted få slimhinnehud tilbake hurtig. Eller sys det sjelden etter trekking?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det der stoffet/duken eller hva det er de kan velge å legge nedi for å gi beintilveksten noe å gro på, hva heter det? Det brukes gjerne der de er bekymret for at kjevesubstansen vil bli for marginal etter trekking, til å kunne skru fast implantat. Nå er det vel svært få implantater i visdomstannposisjon å finne da.

Men for trådstarters skyld så kan jo tema være smått aktuellt, dersom vedkommende likevel har tenkt seg å bruke penger på implantat av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Tenkte å nevne en TU-artikkel for dere som driver med faget, som nettopp har passert over TU-forsiden (kanskje av litt interesse?):

http://www.tu.no/artikler/norsk-kirurg-lager-kjevebein-fra-stamceller-metoden-kan-erstatte-transplantasjon/347674

IMG_5700_29813.jpg

Bygges opp: Der tennene mangler, vil kroppen hente beinmateriale til gjenbruk andre steder. Den innerste delen av kjevekammen står derfor igjen som en smal egg hos pasientene i Gjerdes prosjekt. Ved hjelp av stamcellene bygger hun opp igjen nok bein til å sette inn implantater. Foto: Kristin Straumsheim Grønli

Man ser jo tydelige dype søkk etter tanntrekking på modellen. Kanskje at dersom det ble brukt "stoff" nedi, så ville også kjeven bli sterkere hos folk.

(fjernet: husket feil, var vel hofte som ble brukket) Jeg vet selvfølgelig ingenting om hvor bruddstedet befant seg. Kan ha befunnet seg ganske nær kjeveledd også og ikke nødvendigvis nedi tanngarden.

EDIT:

Brukket kjeve er visst ikke så uvanlig i mange sammenhenger. Husket litt feil om travulykken. Er ganske mange travulykker, så..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er ingen vits i å sette inn falsk tann. Jeg har mistet den fremste jekselen på en side , (tann nr. 2 bak hjørnetanna) og jeg har ikke tenkt å sette inn noen erstatning. Tenk hvis du er på byen og noen slår deg midt i implantatet, og du har en skrue festet i kjevebeinet... grøss. 

Hvor ofte er det folk blir utsatt for slik blind vold egentlig?

Om du da ikke er typen som aktivt oppsøker problemer da. "Ah nå skal jeg til byen og kose meg og bølleegoet mitt. Nevekamp, ja det høres ut som en artig aktivitet du.."

Som den desidert største og sterkeste fyren i byen så trekker jeg til meg hat og hets og blind vold fra beta-hanner som er usikre på seg selv og er ute etter å imponere dama si, eller tror jeg har "blikket" dem. Har blitt angrepet rundt ti ganger, men aldri på byen. Syv ganger av samme person (en autist.) Aldri blitt skadd riktignok. Skader meg nok på fritida selv i grunn, men ingen benbrudd heldigvis. Bare masse kutt og forstuinger.

Lenke til kommentar

Regner med at du er en ekstra person utover trådstarter som da mangler en tann i "perleraden" Dubious?

Hva er det som får deg til å tenke at du egentlig ikke har råd til det da? Må du gå for implantat, eller kan du greie deg med alternative løsninger? Tenker nok at også du til slutt får råd til det om det først prioriteres. Ihvertfall om det kun var snakk om en tann. Men, du sier jo at du er såre fornøyd som det er, så da er ikke du og TS helt i samme båt likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Man ser jo tydelige dype søkk etter tanntrekking på modellen. Kanskje at dersom det ble brukt "stoff" nedi, så ville også kjeven bli sterkere hos folk.

Søkkene kommer av at noen tenner er falt ut post mortem. Det er helt vanlig, hodeskallen min mangler også noen tenner.

Etter trekking gror det til med bein i løpet av noen uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...